Com cada any des del 2005, el tercer diumenge de novembre es va celebrar el Dia Mundial en Memòria de les Víctimes del Trànsit, una commemoració establerta per la Resolució 60/5 de les Nacions Unides per recordar les víctimes a tot el planeta per aquesta causa.
Des de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, en el marc de desplegament del Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU), s’ha publicat l’estudi encarregat a l’Institut Metròpoli “Víctimes de sinistres de trànsit a l’àrea metropolitana de Barcelona. Dades clau 2023 i evolució temporal 2009-2023”. Tal com indica l’estudi, l’any 2023 15.000 persones van resultar víctimes en sinistres de trànsit a l’àrea metropolitana de Barcelona, 46 de les quals van morir. Tot i que el nombre de víctimes de trànsit a l’àrea metropolitana ha disminuït gradualment al llarg dels anys, encara representen el 48 % de víctimes de tot Catalunya i el 20 % de persones mortes.
VEHICLES IMPLICATS I VÍCTIMES
Al llarg del període 2009-2023, els motociclistes i els vianants representen el 46 % i el 29 % de persones mortes, respectivament, i el 48 % i el 24 % de ferits greus.
La motocicleta és de lluny el vehicle que registra més víctimes de trànsit. En comparació amb el volum de desplaçaments fets, el nombre de víctimes és molt gran, ja que es tracta d’una taxa de sinistralitat molt elevada en relació amb altres mitjans de transport (34 víctimes per milió de desplaçaments en dia feiner). Així mateix, la lesivitat dels sinistres en motocicleta acostuma a ser més severa que la dels altres mitjans de transport, amb una major proporció de ferits greus i morts. Tot i que la sinistralitat en motocicleta ha disminuït al llarg del temps, les dades actuals deixen clar que la sinistralitat en motocicleta segueix sent el principal problema de seguretat viària a l’àrea metropolitana.

Quant als turismes, tot i que més de dos terços de les víctimes (70 %) corresponen a sinistres amb un o més turismes implicats, els conductors i passatgers de vehicles lleugers (turismes i furgonetes) només suposen entorn del 32 % de les víctimes totals registrades, i menys del 12 % dels ferits greus i morts. En altres paraules, els conductors de turismes són responsables de gran part de les víctimes de trànsit però acostumen a ser poc perjudicats en els sinistres de trànsit.
Comparat amb la resta de mitjans de transport, els vianants tenen una taxa de sinistralitat molt baixa per desplaçament, però suposen un percentatge important del total de ferits greus (24 %) i morts (29 %) registrats. És a dir, els vianants tenen molt pocs sinistres però aquests són més sovint greus, fet que mostra que els vianants són especialment vulnerables en comparació amb la resta de mitjans de transport.

LOCALITZACIÓ DELS SINISTRES
En els darrers anys ha augmentat la sinistralitat, particularment el nombre de ferits greus, que han incrementat un 60 % en els darrers quatre anys. També s’ha produït un canvi en relació amb l’àmbit on es produeixen els sinistres: el pes de Barcelona ciutat ha disminuït en contraposició a la primera corona metropolitana (d’on són el 31 % de les víctimes lleus i el 37 % de les greus i persones mortes). De fet, les víctimes de sinistres de trànsit des de la pandèmia s’han duplicat, en termes relatius, fora de la ciutat de Barcelona.
Segons les dades que es mostren a l’estudi, destaquen l’evolució a la baixa de les víctimes a municipis com Barcelona, Castelldefels, Esplugues de Llobregat, Gavà, Montcada i Reixac, Montgat, Sant Just Desvern, Sant Andreu de la Barca, Sant Climent de Llobregat i Sant Cugat del Vallès. Contràriament, el nombre de víctimes totals sembla haver anat a l’alça a municipis com, entre altres, Cornellà de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Joan Despí, Santa Coloma de Gramenet, Tiana, Viladecans, Barberà del Vallès, Begues, Cerdanyola del Vallès, Corbera de Llobregat i Torrelles de Llobregat.
Pel que fa a la bicicleta, destaca una certa tendència a l’augment de víctimes ciclistes registrades a municipis de l’àmbit metropolità més enllà de Barcelona. Aquesta dinàmica es pot explicar pel creixement de l’ús de la bicicleta a l’àmbit metropolità, ja que la taxa de sinistralitat pels desplaçaments en bicicleta no ha augmentat sinó que més aviat s’ha reduït lleugerament al llarg dels anys. Tot i així, la taxa de sinistralitat en bicicleta és bastant més elevada per a desplaçaments fora de Barcelona, que també solen tenir lloc més sovint en carretera.

GÈNERE I EDAT
Un 61 % de les víctimes de sinistres de trànsit són homes i un 39 % són dones, una distribució que s’ha mantingut estable al llarg dels anys. La proporció de víctimes masculines és especialment alta en el cas de bicicletes i motos, mentre que tendeix a ser més equitativa en altres mitjans de transport.
L’edat mitjana de les víctimes de sinistres de trànsit ha crescut gradualment des d’una mitjana de 35,6 anys l’any 2009 fins a 40,3 anys l’any 2023. Aquesta tendència segueix de molt a prop l’evolució demogràfica de la població del conjunt de l’àrea metropolitana, caracteritzada per un envelliment progressiu. L’edat mitjana de les víctimes és especialment elevada per als vianants (45 anys) i conductors de vehicles pesants (55 anys).
L’AMB va fer una prova pilot per geolocalitzar els sinistres de trànsit en l’àmbit metropolità des del 2010, per tipus de vehicles. En el marc de l’elaboració del nou PMMU 2025-2030 es definiran les noves línies i estratègies d’acció sobre mobilitat segura que l’AMB voldria impulsar.