L’any 2020 es va posar en marxa la primera zona de baixes emissions de l’Estat espanyol, la ZBE Rondes de Barcelona. Aquesta ZBE ocupa un total de 95 km2 que pertanyen a cinc municipis diferents (Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs), i es tracta d’una mesura que va ser impulsada des de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
La ZBE Rondes BCN es va desplegar entre els anys 2020 i 2022, de manera que des del juliol del 2022 un vehicle que no tingui etiqueta ambiental (ja sigui turisme, motocicleta, furgoneta, camió, autobús o autocar) no pot accedir dins l’àmbit de les rondes de dilluns a divendres de 7 a 20 h, amb excepcions puntuals.
El principal objectiu de les ZBE és lluitar contra la contaminació de l’aire perjudicial per a la salut humana, però també contra les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle que provoquen el canvi climàtic. En aquest sentit, la Llei estatal 7/2021, de canvi climàtic i transició energètica, concreta en l’article 14.3.a que les ciutats de més de 50.000 habitants (i de més de 20.000 habitants que superin els llindars europeus de qualitat de l’aire) havien de tenir un Pla de mobilitat urbana i una zona de baixes emissions aprovats abans que finalitzés l’any 2023. D’altra banda, un reial decret del desembre del 2022 establia un període d’adaptació d’un any i mig, que finalitzava l’1 de juliol del 2024. Recentment, s’ha publicat que només funcionen 14 de les 149 zones de baixes emissions obligatòries per llei, tot i haver demanat conjuntament 1.500 milions d’euros de fons europeus per promoure-les.
En l’àmbit metropolità, en el marc del Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU), els municipis pioners a posar en servei les seves ZBE locals van ser Sant Cugat del Vallès (maig del 2021) i Sant Joan Despí (gener del 2022). Fins l’any 2023, uns altres 8 municipis metropolitans van demanar fons europeus Next Generation, d’altres subvencions i suport tècnic a l’AMB per implantar ZBE als seus territoris: Badalona, Barberà, Castelldefels, Cerdanyola, el Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet i Viladecans. Al llarg del mes de juliol, Gavà, Viladecans, el Prat de Llobregat i Cerdanyola del Vallès ja les han posat en funcionament, tot i que no començaran a multar cotxes i motos fins al setembre (Cerdanyola del Vallès, a partir del gener del 2025), i camions i furgonetes fins al gener del 2025 (Cerdanyola del Vallès, a partir del juliol del 2025). Per ajudar a fer efectives les ZBE locals, des de l’AMB s’han establert convenis de delegació de competències, mecanismes de suport econòmic a la inversió i coordinació tècnica en tots els àmbits (càmeres, registre, ordenances, senyalització, etc.).
Amb la incorporació d’aquests nous municipis, la ZBE Metròpolis de Barcelona passarà a ser una de les ZBE més grans d’Europa, ja que ocuparà 116,5 km2 i inclourà fins a 14 municipis metropolitans. Continuen pendents les ZBE de municipis metropolitans com Badalona, i d’altres municipis catalans com Sabadell, Terrassa, Reus, Tarragona, Lleida i Girona. D’altra banda, l’Acord per a la millora de la qualitat de l’aire també incorpora l’obligatorietat d’establir ZBE als 67 municipis catalans entre 20.000 i 50.000 habitants abans que finalitzi el 2025.
Per ara no es preveu ampliar les restriccions als vehicles que tinguin etiqueta groga fins al 2028, tal com estableix el Pla de qualitat de l’aire de la Generalitat, que està pendent d’aprovar.