La bici pública metropolitana, tot un èxit!

L’any 2019 va entrar en servei una prova pilot de bicicleta pública, metropolitana i elèctrica, associada als mòduls d’aparcament del servei Bicibox (la prova pilot es va anomenar e-Bicibox). Es van instal·lar 48 mòduls a 11 municipis, amb 300 bicicletes elèctriques disponibles, i a finals de 2021 tenia prop de 600 usuaris registrats.

Aquesta prova pilot va servir per tal que l’Àrea Metropolitana de Barcelona es replantegés el servei de bicicleta pública metropolitana, en el marc del Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU). Com a conseqüència d’això, el Consell Metropolità de l’AMB va aprovar el juliol del 2021 l’establiment del nou servei de bicicleta pública metropolitana, l’AMBici, que es va inaugurar al gener del 2023. El nou servei, finançat parcialment amb fons Next Generation, el gestiona TMB.

El servei AMBici va començar amb 65 estacions i 649 bicicletes elèctriques distribuïdes entre sis municipis: Cornellà de Llobregat, Sant Joan Despí, Esplugues de Llobregat, Sant Just Desvern, Sant Boi de Llobregat i el Prat de Llobregat. Al llarg del 2023 el servei es va ampliar a set municipis més: Badalona, Santa Coloma de Gramenet, Viladecans, Gavà, Castelldefels, Sant Feliu de Llobregat i Molins de Rei.

Finalment, durant el primer semestre del 2024 s’ha desplegat la totalitat de la primera fase, amb la incorporació de Sant Adrià de Besòs i l’Hospitalet de Llobregat. El servei, per tant, ja està disponible a 15 municipis metropolitans, i en l’actualitat compta amb 204 estacions (que properament s’ampliaran fins a 236) i 2.255 bicicletes (que s’ampliaran fins a 2.600 unitats), i prop de 20.000 persones abonades.

El servei es va iniciar amb una tarifa promocional per al 2023: un abonament de 25 € anuals, amb els primers 30 minuts gratuïts i els següents amb un cost de 0,50 €. Per al 2024, les tarifes són de 40 € anuals, amb els primers 30 minuts amb un cost de 0,15 € i els següents de 0,50 €. També hi ha un abonament metropolità que combina AMBici i Bicing de 65 € anuals.

Pel que fa a la integració de l’AMBici amb el servei de Bicing, s’han creat estacions de transferència dels dos serveis, ubicades en zones limítrofes de Barcelona amb els termes municipals de Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma de Gramenet, l’Hospitalet de Llobregat i Esplugues de Llobregat. Actualment hi ha sis estacions de transferència en servei.

Amb tot, es preveu que per al nou concurs del Bicing i l’AMBici ja pugui ser conjunt, però això haurà de ser a partir del 2028.

Els patrons d’ús de l’AMBici són diferents en funció del municipi i el seu context urbà. Per exemple, a Badalona, Castelldefels, el Prat de Llobregat i Molins de Rei més del 80 % dels desplaçaments són dins del mateix municipi, mentre que a Sant Adrià de Besòs, Esplugues de Llobregat, Sant Just Desvern i Sant Joan Despí més del 65 % dels desplaçaments són entre municipis. Segurament la continuïtat de trama urbana amb municipis veïns és un dels motius que explica aquestes dades, ja que els desplaçaments tenen una durada mitjana de 10-15 minuts. La mitjana d’edat dels abonats és de 37 anys. Per franges d’edat, els abonats es distribueixen a parts iguals entre els 18-30 anys, els 31-45 anys i els 46-65 anys (mentre que aquestes franges de la població metropolitana representen un 10,9 %, un 23,5 % i un 26,9 % del total, respectivament).

Sant Just Desvern és el municipi amb un ús més intensiu del servei AMBici: fins a quatre usos per bicicleta al dia. El segueixen Badalona, Castelldefels i Viladecans amb tres usos per bicicleta al dia; Cornellà de Llobregat, Gavà i Sant Joan Despí amb dos usos i mig, i Esplugues de Llobregat i Sant Feliu de Llobregat amb dos usos.

Des del desembre del 2023 hi ha disponible TMB App, una aplicació nova que integra els serveis de transport públic (metro, bus, tramvia) i els serveis de mobilitat compartida com l’AMBici, el Bicing i d’altres empreses privades que ofereixen els seus serveis en l’àmbit metropolità. Aquesta acció pretén que TMB esdevingui una empresa integradora de serveis de mobilitat, que solucioni la mobilitat de totes les persones segons les seves necessitats de viatge.