Actualment els indicadors socioeconòmics del conjunt de municipis que conformen l’àrea metropolitana de Barcelona mostren tendències positives, de manera que invertir, treballar i viure a l’entorn metropolità de Barcelona és atractiu. Tanmateix, des de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona no s’aposta pel creixement a qualsevol preu, sinó que es prioritza el creixement del teixit econòmic metropolità gràcies al desenvolupament d’empreses de quarta generació, amb important impacte social. Es vol augmentar la competitivitat del territori metropolità, però amb equitat i amb valors.
Una de les línies de l’Agència de Desenvolupament Econòmic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona per tal d’impulsar el creixement empresarial és la internacionalització d’empreses locals i un dels programes que impulsa és l’Exportmetròpolis, que consisteix en oferir un acompanyament per part d’una consultora experta en la internacionalització a les empreses amb seu metropolitana que participen del programa.
En el marc del saló Biz Barcelona 2024, es van convidar a les empreses participants de l’edició d’enguany del programa Exportmetròpolis per tal de dur a terme un taller de networking. A continuació es recullen les principals conclusions del Taller celebrat.
- PRESENTACIÓ DE LES EMPRESES PARTICIPANTS
Empresa | Descripció de l’activitat | Interessos / Demandes de suport |
PHYGITAL UNIVERS | Digitalització d’espais. | Aliances per potenciar la internacionalització.Recolzament tecnològic. |
Cooketea | Barreges lliures de gluten per pastisseria: ús industrial, restauració o domèstic. | Consolidació de la marc a través de distribuïdors i comercials experts en alimentació ecològica.Potenciar mercats de França i UE en general. |
Cierto Estudio | Projectes d’arquitectura, urbanisme i interiorisme. | Cerca de socis locals per reforçar la presència internacional. |
Marco Abella | Bodega familiar amb vins de gamma mitja i alta. | Nous canals de venta online per poder reforçar la venta internacional. |
Electrotec | Automatització de processos industrials. | Ampliar els mercats internacionalsBuscar sinèrgies amb la distribució local. |
Grupo Software Mediterráneo | Desenvolupament de software per a empreses distribuïdores del camp de l’alimentació. | Ampliar el nombre de clients internacionals. |
Pinopack | Sobre de paper de petit format. | Partner comercial i logístic per donar resposta al canvi de model de negoci (externalització). |
Carpel | Automatització de processos en diferents sectors: farma, automoció, … | Implantar un canvi de mindset degut al fort creixement en pocs anys. |
STADIUM INNOVATION | Importació i exportació de productes d’alimentació natural. | Distribuïdors d’alimentació internacionals en el sector HORECA. |
Odisei Music | Instruments de vents electrònics | Distribuïdors i botigues a nivell mundial.Acompanyament de presència a fires.Aspectes logístics worldwide. |
BTA Arquitectura | Projectes d’arquitectura especialitzats en residències de gent gran i restauració. | Creixement al continent asiàtic.Contactes amb operadors de residències de gent gran i fons d’inversió. |
Cabezalbus | Reposacaps en el sector de l’automoció i l’aviació. Darrerament diversificació cap a productes impresos. | Potenciar el negoci a UEMillorar la burocràcia relacionada amb l’exportació a UK. |
- DESENVPOLUPAMENT DEL TALLER
Després d’una ronda de presentació entre les persones participants al Taller, va tenir lloc una presentació sobre l’establiment d’aliances, en la qual es van compartir conceptes bàsics sobre les aliances, les tipologies existents (horitzontal, vertical i clúster) la importància de l’establiment d’aliances per incrementar el negoci, destacant que les aliances requereixen d’uns objectius i beneficis mutus, són acords temporals, i que és important definir-les bé i signar l’acord per deixar-ne constància i evitar futurs malentesos. Es comenta que l’aliança més bona, però a la vegada més difícil, és aquella a través de la qual es comparteixen clients.
Seguidament, es va distribuir les persones representants de cada empresa en grups de dos o tres amb l’objectiu d’imaginar o explorar possibles aliances que podien establir entre les seves empreses. Les conclusions dels diferents grups foren l’establiment d’aliances per:
- Desenvolupar nous productes.
- Oferir productes més potents i complets, gràcies a compartir tecnologia i expertise.
- Dur a terme visites o accions comercials conjuntes, compartint despeses.