ELS CENTRES D’FP COM A INSTRUMENT D’INCUBADORS DE TALENT EMPRENEDOR

El grup de treball celebrat en el marc del saló Biz Barcelona 2024, es van convidar a les persones implicades en dos projectes innovadors sorgits de centres de FP de municipis metropolitans, els quals van reflexionar sobre l’experiència viscuda i el procés seguit en el desenvolupament dels projectes. A continuació es recullen les principals conclusions de la Taula de Treball celebrada.

L’Àrea de Desenvolupament Econòmic i Social de l’Àrea Metropolitana de Barcelona aposta fermament pel creixement del teixit econòmic metropolità gràcies al desenvolupament d’empreses de quarta generació, amb important impacte social. En aquest context, es considera la Formació Professional, com a element clau generador de talent i de projectes emprenedors amb aquesta mirada social. Per tal de dur a terme una bona gestió del talent, s’aposta doncs processos d’skilling i reskilling que han de contribuir a generar projectes innovadors en l’àmbit que puguin anar creixent i incorporar-se a l’ecosistema empresarial metropolità. Es destaca que cada cop es detecta més talent emprenedor en els centres de FP.

PROJECTES PRESENTATS

Projecte Blue Containers Company. Construcció sostenible a partir de contenidors de transport marítim reciclats. La creació de l’empresa neix com a evolució d’un projecte docent dut a terme en el propi institut uns anys abans i de la necessitat de disposar d’alternatives econòmiques i ràpides de generar equipaments i habitatges, en aquest cas, aprofitant material reciclat (economia circular). Actualment s’està desenvolupant un primer prototip i l’objectiu és industrialitzar el producte i poder iniciar-ne la comercialització.

  • Museu Tintín en català a través de la realitat virtual. El projecte neix amb l’objectiu general d’apropar el còmic català al jovent, i més concret de transmetre la figura del Tintín a les noves generacions. Utilitza la realitat virtual com a element clau en la captació de l’interès de les persones joves i que aquestes puguin apropar-se a la lectura a través d’una activitat d’oci com és la visita del museu. El producte és difícilment comerciable degut a la dificultat d’obtenir drets d’imatge del contingut del museu. L’objectiu de futur és aprofitar els aprenentatges per utilitzar la tecnologia en el sector educatiu, per exemple, per desenvolupar classes de física experiencials.
    • Emprenedors: Ivan Figueredo i Miquel Àngel López
    • Professorat: Luis del Castillo
    • Centre: Institut Esteve Terradas i Illa. Cornellà de Llobregat
  • PRINCIPALS IDEES DEL DEBAT GENERAT
  • Aspectes a destacar del suport rebut per part dels centres d’FP:
    • Eines i coneixements necessaris per tirar endavant els projectes.
    • Acompanyament al llarg del procés.
    • Tecnologia i innovació.
  • Elements clau per fomentar l’esperit emprenedor entre l’alumnat:
    • Transmetre que qualsevol persona pot ser emprenedora i que només depèn de la motivació, del moment vital de la capacitat per fer aflorar aquest esperit innovador.
    • Valorar els projectes presentats per l’alumnat no només des d’un punt de vista acadèmic, sinó des d’una perspectiva d’implantació al món real.
    • Fomentant i incitant a fer projectes a “escala real” i no projectes teòrics en ordinador (simulacions) o presentacions en powerpoint, sinó projectes tangibles, per apropar-te a la idea que es poden realitat.
    • Donar premis reals als millors projectes per mantenir la motivació per desenvolupar-los, més enllà de bones notes acadèmiques: diplomes, accés a formacions, ajudes econòmiques, …
    • Animar a provar-ho per apropar-se al somni, explicant que és molt probable que a la primera no surti bé i que caldrà anar superar les dificultats al llarg del procés.
  • Consells adreçats al personal docent per fomentar l’esperit emprenedor entre l’alumnat:
    • Cal llençar-se a la piscina, deixant de banda les pors pròpies i entenent que és un procés d’aprenentatge mutu docent-alumnat.
    • Despenalitzar l’error i convertir els centres d’FP com espais on es tolerin els errors i, en tot cas, es considerin una part clau del procés d’aprenentatge i de la vida en general.
    • Inculcar als jovent la necessitat de paciència i constància: la vida no és un reel!