El Servei de Polítiques Socials i d’Igualtat de l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) aposta fermament per impulsar les polítiques del temps a la metròpolis i així afavorir el paper dels municipis com a principals motors de les polítiques que promouen una nova organització del temps i la reforma dels horaris. I és que l’organització del temps pot millorar no només la qualitat de vida dels ciutadans sinó també la productivitat, i alhora afavorir la igualtat de gènere i d’oportunitats. És essencial avançar cap a un model de racionalització del temps i l’AMB ja lidera la implementació de mesures i la coordinació de polítiques a nivell metropolità en aquest àmbit.
En la Taula de Treball celebrada en el marc del saló Biz Barcelona 2024 acollida i liderada per l’AMB, amb persones representants d’organitzacions destacades en el treball de les polítiques del temps o que l’estan començant a treballar, i amb la participació de l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat com a exemple pràctic de polítiques d’usos del temps, es va reflexionar sobre l’experiència de l’AMB en el disseny i implementació d’aquestes polítiques. A continuació es recullen les principals conclusions de la Taula de Treball celebrada.
- PRESENTACIÓ “Estratègies per a que les Polítiques del temps arribin a tothom” – AMB
En primer lloc es va recordar els beneficis esperats gràcies a l’impuls de polítiques del temps i es va destacar la importància de dur a terme aquest tipus de polítiques amb visió metropolitana, fomentant la coordinació i eficiència territorial, l’adaptació a les necessitats de la ciutadania, la reducció de les desigualtats entre territoris o la promoció d’un model de creixement sostenible. Seguidament es van repassar els marcs i eixos principals de l’AMB en aquest àmbit com són el Pla d’Actuació Metropolità, el Pacte Metropolità pel dret al temps, la Mesa Social Metropolitana o la internacionalització de les polítiques del temps. Es destacà que el Pla Metropolità de Suport a les Polítiques Socials Municipals proporciona un marc per al desenvolupament d’iniciatives que millorin la qualitat de vida i la conciliació laboral a nivell municipal i preveu un suport econòmic de 30 milions d’euros als ajuntaments per a impulsar projectes concrets. També es posà en valor l’assessorament i acompanyament als ajuntaments per implementar polítiques efectives en la gestió del temps, ajudant a adaptar les iniciatives a les necessitats locals. Finalment, es va posar en valor la necessitat de disposar d’una diagnosi de la implementació de les polítiques del temps a partir d’avaluacions per identificar l’estat actual i l’eficàcia de les polítiques horàries, permetent ajustar estratègies i millorar-ne els resultats. Concretament, es va explicar que recentment s’ha realitzat una enquesta als diferents ajuntament de l’AMB per saber si realitzen polítiques del temps i quines.
- PRESENTACIÓ del cas d’èxit de l’ajuntament d’Esplugues de Llobregat
L’equip de l’ajuntament d’Esplugues de Llobregat va presentar la trajectòria del municipi en aquest àmbit. A continuació es destaquen els principals elements de la presentació:
- El 2018 Esplugues de Llobregat s’adhereix al Pacte per a la Reforma Horària. També aquell any 2018 realitzen una prova pilot, la Setmana dels Horaris Esplugues. En aquesta prova pilot queda patent que és possible avançar els horaris de manera que l’hora de tancament de comerços i serveis sigui a les 18h en comptes de les 20 o 21h. A partir d’aquesta experiència el municipi comença a impulsar polítiques i projectes del temps.
- Per fer-ho fan us del suport econòmic i de l’Assessorament tècnic l’AMB proporciona als municipis. Conjuntament es desenvolupen una sèrie de projectes, alguns exemples:
- La creació de la Xarxa d’Empreses, Entitats i Comerços per a la Reforma Horària és una iniciativa municipal que té per finalitat crear un espai d’intercanvi d’iniciatives i recursos que faciliti i promogui l’adopció de mesures i la realització d’accions que avancin en l’assoliment dels objectius de la Reforma Horària:
- Impulsar una nova cultura del temps a les organitzacions a favor de models més eficients i més flexibles per atendre les noves necessitats socials.
- Consolidar el factor temps com a nova mesura de llibertat, equitat i benestar.
Formen part de la xarxa aquelles empreses, comerços i entitats del tercer sector amb seu o delegació al municipi que estan d’acord amb els objectius de la Reforma Horària.
- Diagnosi del la situació del teixit comercial i empresarial del municipi en matèria d’usos del temps. Es realitza una enquesta a les empreses i al comerços del municipi per conèixer quines polítiques implementen des de les empreses, quines polítiques coneixen i volen implementar, quines no volen implementar i també divulgar sobre la importància de la racionalització del temps tant per la qualitat de vida i salut dels treballadors com per augmentar la productivitat de les empreses.
- CONCLUSIONS DEL DEBAT GENERAT
A continuació es va obrir un torn de preguntes i intervencions, del qual a continuació es recullen les principals conclusions
- Aplicació de les polítiques del temps en la logística i el transport. Es comenta la importància d’aplicar conceptes de racionalització i usos del temps en el disseny de les polítiques de transport, mobilitat i logística urbanes. L’estalvi de temps per la bona gestió de la mobilitat urbana pot ser enorme. És important que aquestes polítiques s’impulsin des de les àrees metropolitanes ja que la mobilitat és supramunicipal.
- Aplicació de les polítiques del temps en l’urbanisme i la planificació territorial. Es comenta la importància d’aplicar conceptes de racionalització i usos del temps en el disseny del desenvolupament urbanístic i la planificació les usos del territori. Una bona distribució dels serveis, activitats i equipaments pot estalviar molt temps a la ciutadania, sobretot aquells que actualment viuen en barris amb menys serveis i equipaments. També en aquest cas cal que es tingui en compte des dels ens supramunicipals.
- Les polítiques del temps en l’organigrama de l’administració. Es comenta que alguns ajuntaments ja han tret les polítiques del temps de les regidories de família i infància per fer-les dependre d’alcaldia directament. Això es deu a la transversalitat que requereixen aquestes polítiques i els efectes que tenen sobre altres àrees de la gestió municipal.