Observatori Metropolità de Gènere: mapa i recursos de l’emprenedoria en femení

Presentació del Mapa de l’Emprenedoria Femenina explicant que emana com a evolució del treball dut a terme en el marc del Grup de Treball Besòs “Emprenedoria en Femení” impulsat per l’AMB i que té com a objectiu mapificar els recursos d’impuls i foment de l’emprenedoria femenina al territori metropolità, excloent la ciutat de Barcelona. El mapa conté programes, jornades, premis, actuacions intermunicipals, i projectes de col·laboració públicoprivada i es destaca que, per bé que es prioritza la informació actual, també es recullen, en alguns casos, recursos que no són vigents però que considerem són bona pràctica per al foment de l’emprenedoria en femení. Es comenta que actualment el mapa compta amb 55 recursos, i s’identifica els municipis mitjans d’entre 20.000 i 50.000 habitants com aquells més dinàmics en aquest àmbit.

L’equip de l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona és plenament conscient que no és fàcil emprendre essent dona i fruit d’aquesta convicció, per primera vegada, el Pla Social i de Desenvolupament Econòmic presenta una línia orientada a la igualtat. Malgrat que fins ara s’hi han presentat pocs projectes, es destaca la necessitat de reforçar aquesta línia per tal de visualitzar el lideratge feminista en l’àmbit del treball i les organitzacions empresarials i es recorda que es poden presentar projectes fins a l’any 2027. Finalment, es destaca el Mapa de l’Emprenedoria Femenina com un element clau per valorar tots els serveis presents en el marc del territori metropolità i visibilitzar la importància de l’emprenedoria femenina.

  1. CONCLUSIONS DEL DEBAT GENERAT

Després d’una ronda de presentació entre les persones participants a la Taula de Treball, s’obre un debat del qual a continuació es recullen aquelles conclusions més rellevants:

  • En l’àmbit municipal, es destaca la necessitat de reforçar el lligam entre les àrees d’igualtat i feminisme, amb les de promoció econòmica.
  • Es destaca l’evolució experimentada, ja que inicialment l’emprenedoria femenina s’abordava des de benestar social, després des d’igualtat o gènere i finalment, des de promoció econòmica.
  • Cal impulsar un canvi de mentalitat de les dones evolucionant del concepte d’autoocupació al d’empresària.
  • Per tal de fomentar l’emprenedoria femenina, és imprescindible la col·laboració entre entitats i entre administracions.
  • Cal tenir present que l’emprenedoria femenina és molt diferent de la masculina en molts àmbits, entre els quals, les dificultats, les pors o els dubtes existents al llarg del procés.
  • De mitjana les dones comencen a emprendre després d’haver desenvolupat un rol familiar de cures.
  • En les noves generacions la visió sobre l’emprenedoria femenina serà diferent.
  • És clau fer xarxa entre les dones emprenedores.
  • Es destaca la importància d’incidir en l’àmbit educatiu per afavorir el canvi de mentalitat.
  1. PROPOSTA DE CONTINUITAT

Les persones participant a la Taula manifesten interès per mantenir l’espai de trobada que s’ha generat amb aquesta taula de debat i proposen crear una llista de distribució de correus electrònics per rebre informacions relacionades amb l’activitat del mapa d’emprenedoria, l’OMG i les iniciatives de suport a la igualtat de gènere que impulsa l’ADSE de l’AMB.

A més plantegen que seria interessant poder mantenir aquestes trobades per a intercanviar experiències i convidant a expertes en aquest àmbit.

https://www.amb.cat/web/desenvolupament-socioeconomic/politiques-de-genere/observatori-genere