L’alcaldessa Ada Colau i alhora presidenta de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), conjuntament amb el conseller de Territori de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet, i el vicepresident de Mobilitat de l’AMB, Antoni Poveda, han presentat aquest 4 de desembre la nova ordenació tarifària que l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) ha decidit implantar a partir de l’1 de gener del 2020. Colau ho ha qualificat de “revolució tarifària” i de “canvi històric” en favor d’una major accessibilitat i ús del transport públic, perquè introdueix el concepte de “tarifa plana” en la mobilitat –per poc més del que costa un cafè diari es podran fer viatges il·limitats amb les noves i rebaixades T-Usual i T-Jove-, tot beneficiant milions de persones i contribuint a lluitar contra el canvi climàtic i la contaminació urbana. En síntesi, es rebaixen un 25% els preus dels títols tarifaris usats per la gent treballadora que més utilitza el transport públic i s’incentiva a que més persones es pugin al carro de la mobilitat sostenible. I tot plegat afecta un àmbit metropolità i un sistema de transport públic en el que anualment es mouen 4,3 milions de persones que fan prop de 19 milions de desplaçaments.
Després d’uns anys en que els Comuns hem aconseguit la congelació de tarifes del transport públic, i l’increment del seu ús, calia fer una revisió profunda del sistema de tarifes, tal i com els Comuns vam proposar durant la darrera campanya electoral, amb els següents objectius:
- Acompanyar el desplegament de la Zona de Baixes Emissions i la declaració de l’emergència climàtica facilitant un canvi en el model de la mobilitat, abaratint el cost de qui entra i surt de la ciutat i de qui s’hi mou en transport públic.
- Rebaixar de forma important les tarifes dels usuaris habituals del transport públic i alhora rebaixar l’excessiva subvenció pública als usuaris més esporàdics i les persones, moltes d’elles turistes, que visiten la nostra metròpolis.
- Augmentar i facilitar encara més l’hàbit d’ús del transport públic per part de la gent jove.
- Definir un nou model de tarifes similar al d’altres àrees metropolitanes europees, on es diferencia l’ús habitual de l’esporàdic, per premiar als usuaris habituals.
És per això que hem aconseguit definir un nou model de tarifes basat en la màxima de ‘com més viatges, menys pagues’ on els principals canvis són aquests:
- La T-Mes passa a ser la T-USUAL i passa de 54€ a 40€. Fem una aposta perquè aquest sigui el títol de transport de referència: una tarifa plana de viatges il·limitats a 40€, de forma que com més s’usa, més a compte surt.
- La T-Jove passa de 105€ al trimestre a 80€.
- La T-10 passa a ser T-CASUAL i de 10,20€ a 11,35€. És a dir, cada viatge passa de costar 1,02€ a 1,13€
- Es simplifica el sistema, ja que amb el nou model desapareixen la T50/30 i la T-Trimestre.
Aquest canvi de tarifes ha de suposar un salt important per incrementar l’ús del transport públic no només per moure’s per dins de Barcelona, sinó també per tota l’àrea metropolitana i, de forma molt important, per a qui entra i surt de Barcelona. Cal tenir present que cada dia hi ha un milió de desplaçaments en transport públic de persones que majoritàriament venen o surten per treballar o estudiar a Barcelona. Tota aquesta gent sortirà beneficiada i enlloc de comprar T-10 tindrà les T-USUAL. Ara bé, l’objectiu és, sobretot, que el milió de desplaçaments que es fan per la ciutat en transport privat es redueixin molt, fent més atractiu el transport públic.
Amb aquest canvi ens posem al dia i en sintonia amb la majoria de capitals europees que ja tenen sistemes tarifaris amb aquestes característiques. I fins i tot fem una millor oferta tarifària, pel que fa als preus. Resulten emblemàtics els casos de Viena amb 51€ d’abonament mensual, Roma amb 35€, Madrid amb 54€, o París amb 75€. Totes aquestes ciutats tenen tarifes específiques per a visitants i usuaris ocasionals, com tarifes de dia, tarifes setmanals o bitllets senzills, i abonaments pels usuaris habituals. Per contra, arreu d’Europa no hi ha un títol multiviatge a preu significativament subvencionat com era fins ara la T-10 i que faci servir tothom. En el cas de Madrid, l’equivalent a la T-10 de Barcelona, multiviatge i integrat, té un preu de 18 euros.
Aquesta modificació del sistema tarifari metropolità implica més usuaris habituals i amb millors tarifes. Un 30% dels usuaris avui de la T-10 seran susceptibles de passar a la T-usual i tindran un estalvi de cost i viatges il·limitats. Els usuaris de la T-jove i la T-trimestre tindran un estalvi de 25 euros. Els usuaris de la T-50/30 passaran a tenir desplaçaments il·limitats, i un estalvi de 3,5 euros al mes. Els usuaris avui de la Tmes + T50/30 + Trimestre, equivalen al 20% de les validacions, i tots ells tindran rebaixes. Els títols socials equivalen al 25% de les validacions i o es queden igual o tindran rebaixes: T-16 (5% de les validacions), T-jove (7% de les validacions), T-4, T-rosa, T-mes bonificada per persones en atur, títols per famílies nombroses i monoparentals… Finalment, els usuaris ocasionals del transport públic, i els visitants o turistes, veuran molt poc incrementat el seu cost de desplaçament
A títol d’exemple, en zona 1, a partir de 9 validacions a la setmana, o 36 validacions mensuals, ja sortirà a compte comprar la T-usual. I en zona 2 a 6, passem de 36 validacions mensuals a 24 validacions perquè surti a compte comprar-se la T-usual de la zona que sigui. I és que no tant sols, ni principalment, és Barcelona ciutat qui surt afavorida per aquesta revolució tarifària, sinó el conjunt de municipis i residents a l’àrea i la regió metropolitanes. Així, per un patró habitual de desplaçament de zona 3, amb despesa mensual de transport avui de 103 euros (3 x T-10 zona 3 + 2 x T-10 zona 1), ara passarà a gastar només 75 euros i amb viatges il·limitats. I encara un altre exemple: un usuari cap a zona 5 des de Barcelona, amb desplaçament regulars que avui suposen un cost de 143 euros mensuals(3 x T-10 zona 5 + 1 T-10 zona 1), passarà a pagar només 106 euros i a tenir també viatges il·limitats. Entre les poblacions beneficiades més enllà de l’AMB hi ha Sitges, Olesa, Cabrils o Mataró, Vilanova i la Geltrú, Blanes, Centelles, Granollers, Vic, Igualada o Maçanet.
En definitiva, aquesta revolució afavoreix la gent comuna i contribueix a teixir millor la connectivitat d’una xarxa urbana metropolitana, la de la ciutat real, que volem més sostenible i respirable, més saludable, i sempre avançant en benefici de la ciutadania.