El Compartim un Futur trenca barreres per una educació ambiental més inclusiva

El Compartim un Futur trenca barreres per una educació ambiental més inclusiva

Cada dia som més conscients de la necessitat de fer que l’educació sigui flexible i adaptable a les capacitats de cada persona. No tothom és igual ni té la mateixa manera d’aprendre, ja sigui en l’escola ordinària com en l’especial. Per aquest motiu, són cada vegada més els i les professionals de l’educació que aposten per la creació d’activitats que incloguin diferents mètodes d’aprenentatge (adaptats a les intel·ligències múltiples) per tal de que tot l’alumnat pugui sentir-se interpel·lat o interpel·lada en algun moment de l’acció educativa. En el decurs dels darrers anys, s’ha fet evident la necessitat, dins del programa educatiu Compartim un futur, de crear activitats pensades per aquelles persones que tenen altres capacitats però les mateixes ganes d’aprendre. Per aquest motiu, aquest curs, s’ha comptat amb els serveis de l’associació Jocviu (podeu veure l’entrevista que vam fer a la seva responsable, la Tate Bonay i Jané) per la creació d’activitats inclusives destinades a públic amb Necessitats Especials de Suport Educatiu (NESE).   Mitjançant l’experimentació, l’estimulació dels sentits i la participació activa, hem creat tres activitats que permeten transmetre la importància de realitzar accions responsables per poder cuidar el planeta: L’aventura de l’aigua: Taller sobre el cicle de l’aigua, on s’aprendrà com aquest element passa per diferents estats i arriba a les nostres cases. També explica com en podem fer un bon ús i què li passa un cop abandona les nostres llars. Com podem ajudar a salvar el planeta? La gestió responsable dels residus i els recursos serà l’eix sobre el qual giraran diferents dinàmiques per aconseguir que la Terra sigui un planeta feliç. Cuidem la Terra per viure millor: Tot i que hi vivim submergits i submergides cada dia, la contaminació és un problema al qual hem de fer front. Reduir-la ens permetrà millorar la nostra salut i la dels que ens envolten. En aquest taller s’experimentarà amb els diferents tipus de contaminació i es donaran eines per tal de combatre-la. Entra a la nostra pàgina web i descobreix tots els detalls!

De l’aula al barri, i de l’aprenentatge a l’acció

De l’aula al barri, i de l’aprenentatge a l’acció

Una de les propostes educatives de Compartim un Futur són els projectes d’Aprenentatge Servei (ApS), unes activitats orientades a la formació dels alumnes amb accions útils per a la comunitat i que milloren el nostre entorn. És el cas dels alumnes dels instituts Bosc de Montjuïc (Barcelona), Gabriela Mistral (Sant Vicenç dels Horts) i Badalona VII (Badalona), que van començar a recopilar dades sobre la qualitat de l’aire proper al seu centre. Juntament amb la informació obtinguda a través del Visor de Qualitat de l’Aire de l’àrea metropolitana de Barcelona, podran elaborar gràfics i comprovar la qualitat de l’aire que respiren en el seu dia a dia. Amb els resultats a punt, tocarà passar a l’acció i transmetre aquesta informació en forma d’idees de bones pràctiques per reduir la contaminació atmosfèrica, al seu barri o ciutat. Tot això quan la situació d’estat d’alarma per la COVID-19 ho permeti. De la mateixa manera, els alumnes dels instituts Lluís Domènech i Muntaner (Barcelona), Marianao (Sant Boi de Llobregat) i Bruguers (Gavà) estaven creant stop-motions i obres de titelles per transmetre la importància de reduir l’ús de plàstics. Un cop creat el contingut, podran exposar les seves creacions a les escoles, biblioteques, centres cívics, casals dels seus municipis quan tornin a classe. I és aquí, en el servei comunitari, on recau la importància dels projectes que estan desenvolupant. Ha arribat el moment de compartir el que han après, de treballar amb els veïns i les veïnes dels seus municipis, i aprendre d’una manera més vivencial. De passar de l’aula al barri. De l’aprenentatge a l’acció.

Escolars pel clima… i per mobilitzar els adults

Escolars pel clima… i per mobilitzar els adults

L’Acord de París, el desembre del 2015 va marcar un abans i un després en la lluita contra el canvi climàtic. L’Organització  de les Nacions Unides (ONU) va posar un objectiu clau a la ciutadania: que l’augment de la temperatura mitjana de la Terra no pugi 1,5 ºC per a finals de segle. Així, neix la Comunitat #PorElClima, una iniciativa que pretén impulsar a la societat a actuar davant la crisi climàtica. Ara ha posat en marxa el concurs “Escolars pel clima”, un projecte adreçat als alumnes que cursin des de 4t de primària fins a 2n de Batxillerat, per tal que siguin ells els que aconsegueixin conscienciar als adults. El concurs busca treballs amb força suficient per provocar un canvi d’actitud, i han d’estar fets per l’alumnat amb l’ajuda del professorat en format lliure: es poden fer vídeos, redaccions, obres de teatre, jocs de taula, enquestes, cançons… Qualsevol idea és benvinguda si aconsegueix fer el “clic” en els adults perquè es mobilitzin! Premis per a tothom Els alumnes que guanyin el treball individual s’enduran de premi una bicicleta elèctrica. En canvi, els estudiants guanyadors dels treballs col·lectius aconseguiran un viatge a un parc natural, a una instal·lació d’energia eòlica, solar o una excursió de caràcter climàtic, depenent d’on se situï el centre guanyador. Els col·legis i instituts podran optar a un premi d’un catàleg de regals sostenibles, on trobaran des d’un mini aerogenerador a auditories climàtiques pel centre. Fins i tot els professors guanyadors es beneficiaran d’una beca en formació sobre canvi climàtic. Com participar‒hi? L’alumnat que vulgui participar en aquest concurs ha d’enviar el seu treball per correu electrònic o WeTransfer a escolares@porelclima.es. Si hi participen amb un treball audiovisual, el poden pujar a Youtube o Vimeo i enviar l’enllaç per correu. Si ho fan amb un treball físic, han de fer moltes fotos i enviar‒les per correu o WeTransfer. Si us voleu apuntar, teniu fins el dia 3 d’abril de 2020 per presentar els vostres treballs. Recordeu que al programa Compartim un Futur també oferim diferents activitats relacionades amb el canvi climàtic, que podeu consultar a la nostra pàgina web.

Dia Mundial de l’Aigua: celebrem la seva importància

Dia Mundial de l’Aigua: celebrem la seva importància

El 22 de març és el dia escollit per l’Assemblea General de les Nacions Unides per celebrar el Dia Mundial de l’Aigua. Una jornada que se celebra anualment des de l’any 1993 per centrar l’atenció en la importància de l’aigua i en la defensa de la gestió sostenible dels recursos hídrics. Aquest any, el Dia Mundial de l’Aigua s’enfoca en la relació inseparable de l’aigua i el canvi climàtic: l’adaptació de l’aigua als efectes del canvi climàtic protegirà la salut de les persones i salvarà moltes vides. Cal fer un ús eficient de l’aigua perquè d’aquesta manera també reduirem els gasos d’efecte hivernacle dels sistemes de tractament. “No ens podem permetre esperar” és un dels missatges centrals de la campanya global 2020 d’UN Water, una crida a la ciutadania per actuar immediatament. Només un 3% de tota l’aigua que hi ha a la Terra és dolça. D’aquesta, l’1,74% es troba en forma de gel a les glaceres i als casquets polars. Si en restem l’aigua atmosfèrica, la que forma part dels éssers vius i la que composa els sòls, només ens queda… un 0,007% d’aigua disponible per als éssers humans! L’AIGUA A L’ÀREA METROPOLITANA DE BARCELONA Cal recordar la importància de fer-ne un ús responsable de l’aigua perquè és un recurs escàs i indispensable per a la vida i el desenvolupament sostenible de les activitats econòmiques. Per aquest motiu, l’AMB aplica un model de gestió i consum de l’aigua basat en els principis de moderació, eficiència, estalvi i reutilització. Pots conèixer tots els detalls a la pàgina web. Com eduquem en fer un ús responsable de l’aigua al programa Compartim un Futur? El nostre projecte ofereix una sèrie d’activitats relacionades amb el cicle de l’aigua que constitueixen una forma d’educació per a la ciutadania, compromesa i activa. Si tu també vols participar, incriu-te en alguna de les activitats de la nostra guia didàctica tan bon punt acabi l’estat d’alarma per la COVID-19 i s’activon de nous les activitats del Compartim un Futur podràs inscriure-t’hi. Podreu trobar més informació sobre el Dia Mundial de l’Aigua a la pàgina oficial https://www.worldwaterday.org/      

Calculem el valor dels nostres aliments

Calculem el valor dels nostres aliments

Saps quant valen els aliments que consumeixes? Quants recursos són necessaris per produir-los? El Valor dels Aliments és un projecte engegat per la Fundació ENT, l’Associació de Naturalistes de Girona i l’Associació Espai Ambiental amb l’objectiu de sensibilitzar les persones contra el malbaratament alimentari. La iniciativa vol aconseguir que la gent prengui consciència sobre els recursos que han fet falta per produir aquests aliments i així reduir la pèrdua de valor, un dels motius pels que cada català llença 35 kg de menjar a les escombraries cada any. Així doncs, els impulsors d’aquest projecte han preparat una pràctica calculadora en línia per descobrir-ho. Els resultats es basen en tres indicadors ambientals (la petjada de carboni, la petjada hídrica i l’ocupació de terra) que estan associats a la producció dels aliments i al seu valor econòmic. Amb la calculadora obtindreu respostes a preguntes com: quanta aigua s’utilitza per produir un tall de carn?, quanta ocupació de terra fa falta per produir ous?, o a quantes dutxes equival consumir un tomàquet? Gràcies a aquesta iniciativa podrem descobrir els tres tipus de valors que tenen els aliments que mengem: Valor ambiental: perquè s’utilitzen molts recursos per a produir-los (energia, aigua, terra de cultiu) i quan es llencen esdevenen un residu que cal gestionar. Valor cultural i social: perquè els aliments són al centre de la cultura i de la identitat dels pobles, i perquè satisfan una necessitat bàsica i un dret fonamental: el dret a tenir una alimentació. Valor econòmic: perquè el consum d’aliments és una de les principals despeses econòmiques de les famílies, que a més ajuda a sostenir el sector agroalimentari. El malbaratament d’aliments suposa una pèrdua recursos naturals i de milers de milions d’euros a tot el món. Podeu complementar aquests coneixements sobre malbaratament alimentari amb les activitats relacionades que tenim a Compartim un Futur. I tu, ja has calculat quant valen els teus aliments?

“És fonamental que existeixin programes, com Compartim un Futur, que mostrin la important tasca en tractament de residus que es fa en aquestes instal·lacions metropolitanes”

“És fonamental que existeixin programes, com Compartim un Futur, que mostrin la important tasca en tractament de residus que es fa en aquestes instal·lacions metropolitanes”

Cristina Patus, directora de Semesa, empresa que gestiona el Centre de Tancament de Residus Municipals Gavà – Viladecans. Llicenciada en Ciències Químiques per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i amb dos màsters: un en Administració d’Empreses i un altre en Gestió de Residus Urbans i Industrials. Compta amb l’experiència de més de 20 anys en el sector de residus, tant des de l’àmbit dels serveis, com en l’entorn industrial. Quines són les tasques que desenvolupes en la direcció d’una planta de tractament de residus? Què és més important: tenir coneixements de gestió d’empresa o coneixements ambientals? Les principals tasques desenvolupades són elaboració, control i gestió de pressupostos, documentació tècnica relacionada amb els serveis i subministraments de l’empresa, gestió de personal i condicions laborals. Així mateix, es fa la supervisió i el seguiment del pla estratègic de la instal·lació amb implantació d’accions i estudi d’indicadors. Per tant, i contestant directament la pregunta, és molt important tenir coneixements d’empresa, però també és tant o més important la visió ambiental, per tal d’arribar a l’excel·lència d’un servei públic que ens permeti viure en un entorn més sostenible i respectuós amb les persones, la flora i la fauna. Amb equilibri, tot és millor! Explica’ns una mica les característiques del centre de tractament de residus municipals de Gavà-Viladecans. Al centre gestionem dues instal·lacions industrials de forma integrada (la planta de triatge d’envasos i la planta de residus voluminosos), fet que permet augmentar-ne la disponibilitat, l’eficiència i optimitzar els costos. A més a més, les seves característiques d’ubicació, accessibilitat i espais permeten dur a terme una tasca divulgativa per a col·lectius tant infantils com adults molt rellevant. La planta de triatge d’envasos permet tractar unes 24.000 tones anuals de residus d’envasos. Les principals etapes del procés es resumirien en: Zona de recepció: entrada de camions, pesatge a la bàscula i descàrrega. Alimentació de la cinta amb el material descarregat. Zona de tria: el sistema de cintes transportadores i màquines de separació automàtica classifiquen els residus segons la seva composició. Zones de premsat Zona de magatzem i expedicions D’altra banda, la planta de residus voluminosos tracta 60.000 tones aproximadament de residus voluminosos i fusta. Els camions descarreguen el material procedent de la recollida municipal, a les zones indicades de la campa exterior. Posteriorment, l’equip d’operaris separa i classifica aquest material. Un cop fet això, la fusta seleccionada es transporta internament a la nau de trituració i s’emmagatzema automàticament, tot de forma tancada per tal de minimitzar l’eventual impacte ambiental. Creus important que les instal·lacions de tractament de residus es mostrin a la ciutadania i als centres educatius? Com combineu el treball diari amb les visites del Compartim un Futur? És fonamental que existeixin programes, com per exemple Compartim un Futur, que permetin mostrar la important tasca en selecció i tractament de residus que es porta a terme en aquestes instal·lacions de l’àmbit metropolità. D’una manera didàctica i lúdica es pot conèixer amb molt de detall el procés productiu. Tot això resulta importantíssim de cara a l’educació i la sensibilització dels més petits, i perquè els adults reflexionem i millorem encara més el nostre comportament de respecte pel medi ambient. El programa Compartim un Futur es porta terme amb un equip d’educadors i educacores ambientals i les visites no programades i especials que es van produint durant l’any s’atenen per part de personal tècnic especialitzat del centre de tractament de residus. Dins el Compartim un Futur s’ha elaborat una Guia per a la incorporació de la perspectiva de gènere i l’aplicació pràctica a les nostres activitats. Tu com a dona i directiva d’una empresa de gestió de residus, creus que és un món difícil per a les dones? Bàsicament, a les dones ens costa molt més que se’ns reconegui la nostra vàlua, l’experiència i la capacitat tècnica, especialment en els entorns industrials. Hem de demostrar molt més les nostres aptituds i lluitar contra els estereotips, per la qual cosa són importants les mesures que s’emprenguin per tal de visualitzar el problema, i entre tots, reconduir la situació. En una instal·lació com la nostra, fomentem la igualtat de gènere, i prova d’això és que tenim molta presència de dones en l’equip operatiu, que porten a terme tasques que tradicionalment havien estat realitzades per homes, com per exemple la conducció de carretons i càrrega de camions. Penses que les accions de sensibilització entorn dels plàstics estan tenint un impacte en la població? S’ha traduït en una entrada menor d’aquest material a la instal·lació? En cas que no, què creus que caldria fer per aconseguir-ho? En la meva opinió, crec que estem encara en una primera fase, que és la de sensibilització i presa de consciència del problema. Caldria que tots els actors implicats (envasadors, recuperadors, tractadors, mitjans de comunicació  i ciutadans) actuéssim com un sol conjunt, i llavors el moviment de canvi seria imparable. Per últim, expressa un “desig ambiental” per a les properes generacions. Que entre tots aconseguim aturar el canvi climàtic, per tal que les properes generacions puguin seguir vivint i gaudint d’un planeta tan meravellós com és aquest.