Mireya Plaza és ambientòloga i tècnica de medi ambient, principalment en educació ambiental i residus a l’Ajuntament de Cornellà de Llobregat. Treballa en educació ambiental des de fa 12 anys.
Per què vas escollir aquesta formació/professió? Creus que va ser una bona elecció? Era la feina que somiaves de petita o ha estat un camí més aviat circumstancial?
Hi ha persones que als 10 anys tenen molt clar què volen fer de grans. Jo vaig tenir molts dubtes fins al batxillerat. Però de vegades una assignatura o una professora pot ajudar molt en aquests moments de dubte. Va ser el meu cas. L’assignatura de ciències de la Terra i la professora que vaig tenir i la passió que transmetia en impartir la matèria, em va fer tenir clar que havia d’estudiar ciències ambientals.
L’interès i la dedicació a l’educació ambiental, en canvi, no va ser tant una elecció conscient sinó el resultat natural de les experiències que van anar sorgint. És un camp on hi vaig anar entrant a poc a poc a nivell professional però on també he tingut una implicació personal forta.
Teniu un programa d’educació ambiental per a públic escolar (Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Cornellà de Llobregat) però també per a ciutadania. Ens pots fer cinc cèntims de qui en forma part i dels objectius previstos?
L’educació ambiental ha estat sempre una part molt important del treball en medi ambient que s’ha fet des de l’Ajuntament de Cornellà, tan adreçada a centres educatius com a ciutadania.
El curs 2008-9 l’educació adreçada a escoles es va estructurar a través de la XESCO, que aquest curs compleix i celebrarà el desè aniversari. L’objectiu de la Xarxa és trobar suport entre els mateixos centres, compartir idees i crear conjuntament projectes comuns que vagin més enllà dels projectes de sostenibilitat de cada centre. En definitiva, enriquir cadascun dels projectes individuals amb el coneixement i les experiències compartides.
En aquest temps hem treballat molts temes. Les escoles cada cop mostren més interès en incorporar projectes ambientals en el treball als seus centres i en poc temps hem passat dels deu centres que van iniciar la Xarxa a ser-ne 17 el curs passat de tots els nivells educatius. I aquest curs encara l’ampliem i tenim 3 centres més interessats.
L’educació adreçada a la ciutadania s’estructura en campanyes sobre aspectes ambientals específics, aprofitant projectes que es desenvolupen a la ciutat i programant activitats educatives al voltant d’algunes setmanes temàtiques, tot i que també hi ha alguns programes que tenen continuïtat al llarg de l’any, com les visites al riu.
Cornellà és un població amb elevada densitat urbana, el sisè municipi metropolità més poblat. Us centreu més en els problemes ambientals propis de l’ecologia urbana (mobilitat, contaminació atmosfèrica, etc) o bé tendiu a temàtiques més naturalistes ara que esteu treballant en Cornellà Natura?
Tot i les característiques urbanes de Cornellà, o precisament per això, la promoció dels seus espais naturals és un element clau de l’educació ambiental al municipi. El coneixement del riu Llobregat i del seu valor natural i històric per a la ciutat ha centrat bona part de les activitats d’educació ambiental, com són les visites escolars, les naturalistes o la Festa del Riu.
Actualment pren més rellevància la connexió d’aquests espais naturals propers a la ciutat amb els espais naturals de dins la ciutat i l’augment dels mateixos, per augmentar la naturalització de la zona urbana.
Això no vol dir que no es difonguin les temàtiques ambientals més urbanes, com la mobilitat o diferents aspectes de la qualitat ambiental. Sinó que la tendència és a tractar-les d’una forma més integrada, a relacionar-les entre elles.
Quins aspectes ambientals creus que cal potenciar a Cornellà de Llobregat?
Crec que un dels temes a potenciar més és la generació i gestió dels residus. Estem treballant en el Pla de prevenció i gestió de residus, que recollirà les accions per abordar aquest tema. En aquest àmbit l’educació ambiental és clau i hem d’aconseguir arribar a la gent i aconseguir-ne la implicació perquè aquest aspecte millori.
Les escoles fa anys que fan molta feina en aquest sentit però hem de continuar treballant-hi per tal que integrin molt més la prevenció i també la relació residu-recurs.
Pel curs vinent (2018-2019), et planteges algun repte important com a tècnica de medi ambient municipal?
Ens trobem en un bon moment per a l’educació ambiental al municipi. Els projectes de sostenibilitat esdevenen de vegades per als centres educatius eixos temàtics de curs, cosa que demostra un alt grau d’interès. El següent pas seria que els projectes de sostenibilitat no ho fossin de forma específica sinó que estiguessin integrats de forma natural en la resta de projectes del centre, que les escoles ambientalitzin els seus currículums. A poc a poc hi seguim treballant. Per aquest curs, l’objectiu és consolidar la Xarxa, enfortir-la i aconseguir més relació entre els centres participants.
Què creus que és imprescindible tenir en compte en l’educació ambiental per motivar a les persones a que canviïn d’hàbits?
De vegades veiem els problemes ambientals llunyans i externs al nostre dia a dia i un canvi d’hàbits com L’educació ambiental ens ha de servir per fer canviar aquest punt de vista. Crec que és imprescindible ser conscients que els aspectes ambientals són part de la nostra vida. Que els integrem com temes importants a tenir en compte.