Formació a l’equip d’educadors i educadores sobre necessitats específiques de suport educatiu (NESE)

Formació a l’equip d’educadors i educadores sobre necessitats específiques de suport educatiu

Una de les accions previstes dins del nou Programa metropolità d’educació per a la sostenibilitat 2030 (PMES 2030), aprovat pel Consell Metropolità el passat 15 de juny, és la formació tècnica de l’equip educatiu del Compartim un Futur per part d’experts sobre temes ambientals, així com de metodologies educatives i sobre la incorporació de gènere o la inclusió, entre d’altres.  

Per aquesta raó, el passat 27 de setembre es va dr a terme una jornada formativa de 5 hores sobre les necessitats específiques de suport educatiu (NESE) a l’equip d’educadors que dinamitza les activitats i les visites del programa educatiu.

La formació, a part d’ampliar el coneixement de l’equip, permet dur a terme la tasca educativa i de sensibilització amb valors bàsics de respecte i inclusió.

La formadora de la jornada va ser Tate Bonany, directora de l’Associació JocViu amb molts anys d’experiència en aquest àmbit.

En primer lloc, Tate Bonany va exposar conceptes com la salut mental, trastorn, discapacitat, dèficit… i com poden ser englobats en diversitat. A continuació, amb els participants de la formació es va debatre sobre el significat i l’ús de la paraula inclusió i es van plantejar recursos per fer les activitats més accessibles i equitatives per a tothom.

Seguidament, es va tractar la Piràmide del Desenvolupament (Williams & Shellenberger, 1994) descobrint els quatre nivells de la piràmide: sistemes sensorials, desenvolupament sensoriomotor, desenvolupament perceptivomotor i intel·ligència cognitiva. La piràmide serveix com a eina per conèixer millor el funcionament de les persones i, per tant, com a recurs per poder fer un acompanyament adequat per a tothom en les activitats i també per dissenyar activitats i dinàmiques més inclusives.

Font: Scellemberger, William. 1994.

Seguidament, la formadora va donar una sèrie de pautes pràctiques per tenir en compte a l’hora de dissenyar activitats educatives, com per exemple la simplificació de tasques, els reforços positius o l’ús de material, que afavoreixin certs comportaments.  Per acabar, Tate Bonany va donar resposta a diferents dubtes i consultes de l’equip per gestionar situacions reals de la millor manera possible.

Et recordem que el Compartim un Futur compta amb activitats inclusives per a persones amb NESE. Si ets un centre d’educació especial i vols saber més coses sobre aquestes activitats, contacta amb assessoria.compartim@amb.cat.