El dilluns 17 de juny es va dur a terme la jornada d’intercanvi d’experiències d’aprenentatge servei (APS) presencial al Citilab de Cornellà de Llobregat. En aquest esdeveniment s’hi van presentar alguns dels APS del programa Compartim un Futur que han fet escoles i instituts del territori metropolità durant el curs 2023-2024.
Què són els projectes d’APS?
Els projectes d’APS són projectes que tenen com a objectiu adquirir coneixements i experiències en primera persona per, finalment, fer una acció de servei que ofereixi una millora a la comunitat.
Aquests tipus de projectes es divideixen en dues fases:
- La fase d’aprenentatge, en què l’alumnat coneix i aprèn sobre el tema a tractar i es converteix en expert, a mesura que també analitza el seu entorn per detectar les necessitats relacionades amb el tema escollit.
- La fase de servei, en què el grup actua de manera activa per assolir els objectius definits per cobrir les necessitats detectades.
Dins del programa Compartim un Futur, l’AMB ofereix diferents propostes de projectes d’APS, com ara els que tracten la contaminació atmosfèrica, la prevenció de residus, el sistema alimentari i la rehabilitació i eficiència energètica.
Els assistents a la jornada d’intercanvi
A la jornada d’intercanvi d’experiències hi van haver convidats molt especials. Janet Sanz, vicepresidenta de l’Àrea d’Acció Climàtica i Agenda Estratègica Metropolitana de l’AMB, i Claudio Carmona, tinent d’alcalde i regidor de Polítiques Ambientals i Comunitàries de l’Ajuntament de Cornellà de Llobregat, van donar la benvinguda als assistents. La jornada també va incloure una ponència de Roser Batlle, pedagoga i impulsora dels projectes d’APS a l’Estat espanyol, que va explicar la diferència entre l’empatia i la fraternitat.
Però els veritables protagonistes van ser els alumnes. En total, hi van participar 159 alumnes i professors de nou centres diferents i de sis municipis del territori metropolità. Els centres assistents van ser:
- Col·legi Pare Enric d’Ossó, de l’Hospitalet de Llobregat.
- Col·legi Pineda, de l’Hospitalet de Llobregat.
- Col·legi Xaloc, de l’Hospitalet de Llobregat.
- Escola Alegre, de l’Hospitalet de Llobregat.
- Escola Josep Maria Madorell, de Molins de Rei.
- Institut Escola Elisabets, de Barcelona.
- Institut Escola Mas Rampinyo, de Montcada i Reixac.
- Institut Numància, de Santa Coloma de Gramenet.
- Institut Sant Just, de Sant Just Desvern.
Els centres i els seus serveis comunitaris
Els centres van presentar el servei comunitari que havien dut a terme, amb una breu explicació del procés que havien viscut al llarg del projecte. A continuació, us oferim un breu resum dels diferents projectes que es van presentar:
- Els alumnes de 6è de primària del Col·legi Pare Enric d’Ossó van fer obres de titelles per a altres cursos del seu centre i a les biblioteques del barri, en el marc del projecte “Dràstics amb els plàstics”. Així, els titelles els van crear amb residus de plàstic.
- Els estudiants de 3r d’ESO del Col·legi Pineda van fer diverses accions (cartells, activitats, publicacions a xarxes socials, etc.) per a la difusió i conscienciació sobre l’alimentació sostenible i la contaminació associada al sistema alimentari dins del projecte “Para el carro”.
- L’alumnat de 3r d’ESO del Col·legi Xaloc va dur a terme dos projectes: d’una banda, “Vigilants de l’aire”, en el qual van tractar la contaminació atmosfèrica a través de presentacions a llars de gent gran i van distribuir planters a la festa de fi de curs dels seu propi centre; d’altra banda, “Para el carro”, amb el qual han volgut donar a conèixer els problemes ambientals que suposa el nostre sistema alimentari actual amb cartells, presentacions i vídeos, com el que van fer amb la fundació Alpi.
- El curs de 3r d’ESO de l’Escola Alegre va crear vídeos en stop-motion per abordar el problema dels residus de plàstic per al medi ambient i destacar que una gestió eficaç d’aquests residus és crucial per a la cura del planeta, una perspectiva que van adquirir a través del projecte “Dràstics amb els plàstics”.
- Els alumnes de 3r de primària de l’Escola Josep Maria Madorell, a través del projecte “Vigilants de l’aire”, van dur a terme diferents accions, com cartells i jocs, en els quals explicaven la contaminació de l’aire i les accions per reduir-la en el nostre dia a dia, a més d’iniciar la creació d’un bicibús per al municipi de Molins de Rei que incentivi l’ús de la bicicleta entre els més petits.
- L’alumnat de 2n d’ESO de l’Institut Escola Elisabets van fer un projecte conjuntament amb el MACBA, amb el nom de MACBETS, en el qual van tractar la contaminació atmosfèrica i van aportar solucions, com la creació d’un mural vegetal en l’hort escolar, i propostes de remodelació d’espais públics per millorar la qualitat de l’aire.
- Els estudiants de 3r d’ESO de l’Institut Escola Mas Rampinyo van conscienciar sobre el malbaratament alimentari i van crear receptes d’aprofitament i accions de difusió, amb els quals van explorar els coneixements adquirits en el projecte “Para el carro”.
- L’alumnat de 3r d’ESO de l’Institut Numància va construir els compostadors amb material reciclat, i van abordar així el tema de l’autogestió de la matèria orgànica generada a les nostres llars. A més, van complementar aquests autocompostadors amb explicacions que van sorgir del projecte “Para el carro”.
- Els joves de 4t d’ESO de l’Institut Sant Just van fer jocs, cartells i presentacions que van ensenyar a altres centres del municipi. Hi explicaven els perills i les conseqüències d’una baixa qualitat ambiental i què podem fer per remeiar-ho.
I aquesta només va ser una petita mostra de tots els projectes d’APS que s’han fet al llarg d’aquest curs 2023-2024 dins del territori metropolità. Si voleu aportar el vostre gra de sorra a aquesta muntanya de projectes, contacteu amb el servei d’assessorament de Compartim un Futur i participeu en els projectes d’APS del curs vinent!
Esperem veure’ns l’any que ve i tornar a compartir amb tothom les experiències dels projectes d’APS del curs vinent!