Vigilants de l’aire: un projecte APS per descobrir el que no es veu

En l’oferta de projectes APS del programa Compartim un Futur trobem el projecte Vigilants de l’aire. Aquest projecte d’aprenentatge i servei comunitari planteja el tema de la qualitat de l’aire. Tot i que ja existia en l’oferta educativa, el curs passat vam treballar per actualitzar el projecte i fer-lo més vivencial i significatiu. Voleu saber-ne més?

Com estructurem el projecte?

Estructura bàsica d’un projecte APS

En el bloc d’aprenentatge es pretén generar coneixement i consciència sobre la contaminació atmosfèrica. A través de sessions guiades i sessions autònomes, farcides de contingut i recursos, els participants del projecte descobriran:

  • Els principals contaminants, com les PM10 (partícules en suspensió de menys de 10 micres) i el NO2 (diòxid de nitrogen).
  • Les principals fonts de contaminació atmosfèrica i la que en genera més.
  • Les conseqüències de la contaminació atmosfèrica en el medi ambient i la salut humana.
  • Què són els episodis de contaminació atmosfèrica i què fem per detectar-los.

Alhora, investiguem la qualitat de l’aire en el nostre entorn proper: al voltant de l’escola, als carrers del barri, als parcs… Cal obtenir dades objectives i analitzar-les, i seguidament començarem a pensar com podem millorar els voltants de l’escola: quines accions podem fer?, amb quina entitat veïnal podem col·laborar per incrementar l’efecte de les nostres accions?, hi ha col·lectius vulnerables a tenir en compte?

En el bloc de servei comunitari posarem en pràctica tot allò que hem recopilat durant l’aprenentatge en una o diverses accions que repercutiran directament en el veïnat, en els centres educatius propers o en la nostra escola, i en les nostres famílies.

Els participants fan accions i propostes de millora de les seves activitats diàries i del seu entorn per reduir o prevenir la contaminació atmosfèrica, com per exemple incentivar l’ús del transport públic, fer un ús correcte de la calefacció i la ventilació o tenir especial cura de la vegetació de l’entorn públic o del balcó de cadascú.

Per a una correcta observació hem de mesurar

En les sessions d’aprenentatge del projecte, els participants poden fer servir molts recursos que l’AMB posa a la seva disposició. Un exemple en són els mesuradors de partícules que s’ofereixen en el marc del projecte però que també es poden demanar en el servei de préstec del Compartim un Futur (si us interessa, contacteu amb assessoria.compartim@amb.cat).

Els mesuradors de partícules són uns aparells molt útils que ens informen de la concentració de certs contaminants a l’aire i del grau de perillositat d’aquests contaminants. L’aparell té una pantalla que indica les concentracions de contaminants i també té sons que avisen en el moment que se superen els llindars de cada contaminant.

Els contaminants que detecta el mesurador són:

  • PM10 (partícules en suspensió de menys de 10 micres)
  • PM2,5 (partícules en suspensió de 2,5 micres)
  • TVOC (compostos orgànics volàtils totals)
  • HCHO (formaldehid)

Addicionalment, el mesurador informa de la temperatura i la humitat ambiental; per tant, serveix també com a control de les condicions atmosfèriques.

Sigueu partícips d’un aire més net!

Us agradaria rebre més informació o bé voleu fer aquest projecte en el vostre centre educatiu? Contacteu amb el servei d’assessorament.