Encetem curs amb projectes APS per millorar la qualitat de l’aire del territori metropolità

Aquest curs 2024-2025 ha arrencat amb els projectes APS (d’aprenentatge servei) del programa Compartim un Futur, i per al primer trimestre de curs hem volgut donar protagonisme a la qualitat de l’aire, ja que alguns dels municipis metropolitans s’han sumat a la iniciativa d’incorporar una zona de baixes emissions (ZBE) al seu territori.

Per aquest motiu, durant aquests tres mesos els centres educatius participants només duen a terme el projecte APS Vigilants de l’Aire, que s’ha renovat completament amb noves dinàmiques i materials. Aquest projecte té com a objectiu elaborar propostes de millora de la qualitat de l’aire de l’entorn educatiu a partir d’una diagnosi de l’estat de la qualitat de l’aire d’aquest entorn.

Centres educatius participants

Els centres que han participat en el projecte aquest primer trimestre són:

  • Institut Can Planas (Barberà del Vallès)
  • Institut La Romànica (Barberà del Vallès)
  • Escola Josep Guinovart (Castelldefels)
  • Institut Valèria Haliné (Castelldefels)
  • Institut Leonardo da Vinci (Sant Cugat del Vallès)
  • Escola Joan Perich i Valls (Sant Joan Despí)
  • Institut Torre Roja (Viladecans)
  • Escola Solc (Barcelona)
  • Escola Josep Maria Madorell (Molins de Rei)
  • Institut Escola Mas Rampinyo (Montcada i Reixac)

Els municipis de Barberà del Vallès, Castelldefels, Sant Cugat del Vallès, Sant Joan Despí i Viladecans són de nova incorporació a la ZBE.

El projecte: principals objectius i servei comunitari

A través d’un procés d’aprenentatge, s’investigaran les causes i conseqüències de la contaminació atmosfèrica. Els alumnes aprendran què és la contaminació, com ens afecta i què podem fer per millorar la qualitat de l’aire i per protegir-nos davant d’un episodi de contaminació atmosfèrica. Un cop tinguin tots els coneixements necessaris i s’hagi completat la fase d’aprenentatge, faran una diagnosi de la situació del seu entorn sobre l’estat de la qualitat de l’aire. Alhora, es promourà la reflexió envers un servei comunitari, escollit entre l’alumnat, per contribuir a reduir el desconeixement sobre la problemàtica i proposar bones pràctiques per millorar la qualitat de l’aire de l’entorn més proper al centre. Aquest servei es posarà en pràctica en les etapes finals del projecte.

Aquest projecte pot aportar moltes accions favorables al barri o al municipi de l’alumnat en funció de la iniciativa i la implicació dels grups que el fan. A continuació s’indiquen possibles serveis que ja s’han executat en altres convocatòries o que de moment són encara propostes per posar en marxa:

  • Crear un blog de continguts treballats i fer-ne difusió al diari local perquè el puguin llegir tots els públics.
  • Enverdir el pati de l’escola fent una paret vegetal.
  • Dissenyar una proposta per pacificar la zona propera a l’escola o l’institut.
  • Fer una entrevista a la ràdio local sobre el projecte i els conceptes que han treballat durant el curs a manera de tertúlia informativa.
  • Dissenyar un mapa de camins o recorreguts saludables al barri.
  • Compondre un vídeo musical amb una cançó escrita pels alumnes sobre la contaminació atmosfèrica i les mesures per reduir-la que sigui encomanadissa.
  • Organitzar una exposició fotogràfica sobre els efectes de la contaminació atmosfèrica.

Participa en les propostes educatives per un aire més net

Millorar la qualitat de l’aire del territori és un repte que hem d’assolir entre tots. Des del Compartim un Futur s’ofereix un ampli ventall d’activitats i publicacions, a més del projecte APS, per aprendre més sobre les principals causes i saber quines accions podem dur a terme per reduir la contaminació atmosfèrica i, així, gaudir d’una bona salut, tant del medi ambient com de la nostra. 

ENLLAÇOS D’INTERÈS

Oferta de projectes APS

Material de préstec de l’AMB