Entrevista a Desirée Llacer, professora de l’Institut Can Planas (Barberà del Vallès) sobre el projecte d’APS Vigilants de l’aire

Desirée Llacer ha participat en el projecte d’APS Vigilants de l’aire amb el seu alumnat durant el primer trimestre del curs 2024-2025, i en aquesta entrevista ens explica per què va escollir aquest projecte, com l’han rebut els alumnes i el servei que han dut a terme.

  • De quin centre educatiu i municipi veniu? En quina assignatura o assignatures heu encabit el projecte?

El projecte es va dur a terme a l’Institut Can Planas de Barberà del Vallès. S’ha integrat dins del currículum de 4t ESO, en concret a l’assignatura de Física i Química, però també estava relacionada amb el medi ambient i l’educació per a la ciutadania.

  • Per què vau escollir el projecte d’APS Vigilants de l’aire? Quina va ser la vostra motivació?

A 4t d’ESO hi ha la matèria de Servei Comunitari i, en aquest institut, l’alumnat ajuda en diversos camps com ara a les escoles o bé participant en les campanyes de donació de sang. Amb el projecte Vigilants de l’aire podíem incloure una ruta per al servei comunitari lligada a un àmbit més científic-tecnològic, i així ho hem fet.

  • Quin servei ha realitzat el vostre alumnat i quina millora creieu que heu aconseguit a l’entorn proper?

L’alumnat ha fet activitats com la col·locació i recollida de mesuradors de la qualitat de l’aire a partir de la impressió d’un camió de Lego en 3D, jocs de taula i gimcanes educatives, experiments bàsics i caminades saludables per a gent gran. Aquestes accions han contribuït a sensibilitzar als nens més petits i també als grans sobre la importància de la qualitat de l’aire i la mobilitat sostenible.

  • Els alumnes s’han implicat en el projecte? Podries compartir algun moment destacat o anecdòtic viscut?

Sí, l’alumnat ha mostrat interès, especialment en les activitats pràctiques i en el moment de crear el servei comunitari, on se’ls veia més motivats i creatius. Un moment destacat seria durant la caminada saludable amb la gent gran. L’alumnat no esperava gaire participació i es van sorprendre quan hi va arribar la gent i van poder conversar també amb ells. Tot i passejar per les zones verdes de Barberà, algunes persones grans es van sorprendre per com havia canviat el poble, ara és més urbà i hi ha més trànsit, fet que afecta la salut de les persones.

  • Com valores la metodologia d’aprenentatge servei (APS) per fomentar la participació i l’aprenentatge de l’alumnat? Repetiríeu l’experiència?

Considero que és una metodologia efectiva per a l’alumnat, ja que els permet aplicar els coneixements teòrics adquirits a classe tant de Física i Química com de Biologia en situacions reals, tot donant-los un propòsit concret. Com he dit abans, el fet que ells mateixos creïn el seu propi servei augmenta la seva motivació i el seu compromís. D’altra banda, també considero que presenta alguns reptes, per exemple, la gestió del temps. L’alumnat ha tingut dificultats per organitzar-se i treballar de manera autònoma a classe, ja que el temps era molt breu, i ha requerit ajuda del professorat, sobretot per a la creació del servei. A més, no tots els alumnes han mostrat el mateix nivell d’implicació i alguns han necessitat un impuls extra per sortir de la seva zona de confort i participar activament. Tot i això, amb una bona planificació i adaptació, s’han aconseguit resultats positius.

  • Quin seria el teu desig ambiental per a les futures generacions?

Que puguin viure en entorns més sostenibles, de zones verdes, amb millor qualitat d’aire i que tinguin també consciència sobre l’impacte ambiental que poden causar les seves accions, tot contribuint a ser uns ciutadans més compromesos i responsables.