Desirée Llacer ha participat en el projecte d’APS Vigilants de l’aire amb el seu alumnat durant el primer trimestre del curs 2024-2025, i en aquesta entrevista ens explica per què va escollir aquest projecte, com l’han rebut els alumnes i el servei que han dut a terme.
- De quin centre educatiu i municipi veniu? En quina assignatura o assignatures heu encabit el projecte?
El projecte es va dur a terme a l’Institut Can Planas de Barberà del Vallès. S’ha integrat dins del currículum de 4t ESO, en concret a l’assignatura de Física i Química, però també estava relacionada amb el medi ambient i l’educació per a la ciutadania.
- Per què vau escollir el projecte d’APS Vigilants de l’aire? Quina va ser la vostra motivació?
A 4t d’ESO hi ha la matèria de Servei Comunitari i, en aquest institut, l’alumnat ajuda en diversos camps com ara a les escoles o bé participant en les campanyes de donació de sang. Amb el projecte Vigilants de l’aire podíem incloure una ruta per al servei comunitari lligada a un àmbit més científic-tecnològic, i així ho hem fet.
- Quin servei ha realitzat el vostre alumnat i quina millora creieu que heu aconseguit a l’entorn proper?
L’alumnat ha fet activitats com la col·locació i recollida de mesuradors de la qualitat de l’aire a partir de la impressió d’un camió de Lego en 3D, jocs de taula i gimcanes educatives, experiments bàsics i caminades saludables per a gent gran. Aquestes accions han contribuït a sensibilitzar als nens més petits i també als grans sobre la importància de la qualitat de l’aire i la mobilitat sostenible.
- Els alumnes s’han implicat en el projecte? Podries compartir algun moment destacat o anecdòtic viscut?
Sí, l’alumnat ha mostrat interès, especialment en les activitats pràctiques i en el moment de crear el servei comunitari, on se’ls veia més motivats i creatius. Un moment destacat seria durant la caminada saludable amb la gent gran. L’alumnat no esperava gaire participació i es van sorprendre quan hi va arribar la gent i van poder conversar també amb ells. Tot i passejar per les zones verdes de Barberà, algunes persones grans es van sorprendre per com havia canviat el poble, ara és més urbà i hi ha més trànsit, fet que afecta la salut de les persones.
- Com valores la metodologia d’aprenentatge servei (APS) per fomentar la participació i l’aprenentatge de l’alumnat? Repetiríeu l’experiència?
Considero que és una metodologia efectiva per a l’alumnat, ja que els permet aplicar els coneixements teòrics adquirits a classe tant de Física i Química com de Biologia en situacions reals, tot donant-los un propòsit concret. Com he dit abans, el fet que ells mateixos creïn el seu propi servei augmenta la seva motivació i el seu compromís. D’altra banda, també considero que presenta alguns reptes, per exemple, la gestió del temps. L’alumnat ha tingut dificultats per organitzar-se i treballar de manera autònoma a classe, ja que el temps era molt breu, i ha requerit ajuda del professorat, sobretot per a la creació del servei. A més, no tots els alumnes han mostrat el mateix nivell d’implicació i alguns han necessitat un impuls extra per sortir de la seva zona de confort i participar activament. Tot i això, amb una bona planificació i adaptació, s’han aconseguit resultats positius.
- Quin seria el teu desig ambiental per a les futures generacions?
Que puguin viure en entorns més sostenibles, de zones verdes, amb millor qualitat d’aire i que tinguin també consciència sobre l’impacte ambiental que poden causar les seves accions, tot contribuint a ser uns ciutadans més compromesos i responsables.