1. Explica breument la teva formació i trajectòria professional.
Soc biòleg dedicat a l’educació ambiental per vocació des dels inicis de la meva vida professional, després d’haver treballat ocasionalment de mosso de pagès a l’adolescència i als Bombers, i a partir de la implicació com a voluntari en la Campanya per a la Salvaguarda del Patrimoni Natural dirigida per Ramon Folch en el Congrés de Cultura Catalana, els anys 1975-77. Coordino l’Escola de Natura del Corredor, que enguany també fa 40 anys, i el servei d’informació del Parc del Montnegre i el Corredor.
2. La Societat Catalana d’Educació Ambiental (SCEA) és una entitat referent d’educació ambiental en el territori català i aquest mes de gener celebra els 40 anys des de la seva formació. Quines són les fites o accions més destacades al llarg de tots aquests anys?
Ha estat i és casal de trobada, intercanvi i reflexió dels educadors ambientals catalans i, en alguna època, també forans. Practica l’equilibri entre l’acció educativa directa i la reflexió intel·lectual. A partir d’aquí, ha assolit fites molt importants:
- Consensuar entre equips professionals d’educació ambiental criteris de qualitat d’activitats i programes. Difondre’ls mitjançant publicacions, fòrums, seminaris, cursets, xerrades, actes i tertúlies. Defensar-los a prop dels usuaris i de les institucions.
- Recollir, discutir i promoure objectius, continguts, procediments i estratègies per a la seva aplicació i extensió per part d’educadors i d’investigadors.
- Compartir projectes d’àmbit nacional: així van néixer, per exemple, el Consell de Centres d’Educació Ambiental de la SCEA o el programa Escoles Verdes. També d’internacionals, com la Confint (trobades mundials de joves) o la col·laboració a Pirineus Vius, entre molts altres.
- Gestionar equipaments institucionals (com el Bosc de Turull o la Casa de l’Aigua de Trinitat Nova) o dissenyar-ne d’altres (com la casa Capell, de Mataró).
I multitud d’iniciatives molt diverses!
3. Quines accions o activitats es duran a terme per celebrar aquesta data tan assenyalada?
Coincidint amb les dates al voltant del Dia Mundial de l’Educació Ambiental, que és el 26 de gener, ho celebrarem a Barcelona el divendres 24 amb el relat i una taula rodona de record dels 40 anys, la presentació de la publicació de Teresa Franquesa L’educació ambiental a Catalunya: una mirada a través de la SCEA i un aperitiu final a l’entorn del qual els participants podran conversar a plaer. L‘endemà, el dissabte 25, celebrarem els 10 anys de gestió de l’Aula Ambiental del Bosc Turull a càrrec de la SCEA, amb una festa oberta amb entitats i l’Ajuntament de Barcelona.
4. La SCEA és membre de la comissió permanent del Congrés Nacional d’Educació Ambiental (CNEA). Penses que la coordinació entre les diferents administracions i entitats catalanes referents en educació ambiental pot impulsar una veritable transformació ecosocial? Per què?
El Congrés és un punt i moment de trobada bianual de tota la gent que es dedica a l’educació ambiental des de l’escola, els equipaments, les assessories, els serveis tècnics, les institucions, les universitats, els professionals… I el seu principal èxit rau en què reuneix permanentment els equips d’educació ambiental de la Generalitat, les diputacions, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona, totes les universitats del país que s’hi dediquen i…. la SCEA. També ocasionalment el Col·legi d’Ambientòlegs. Sense el concurs de tots ells junts -i potser encara hi falta gent- no pot promoure’s la transformació ecosocial en un país -o un món- on el consumisme, l’economia d’explotació continuada de recursos i les forces reactives són molt poderoses.
5. Expressa un desig ambiental per a les generacions futures.
La transformació ecosocial no és opcional ni depèn de la voluntarietat de la gent: la crisi global regirà i canviarà els estils de vida. Assolir els nous d’una manera conscient, voluntària i endreçada estalviarà patiment a la població. El desig és aconseguir que l’educació serveixi per acompanyar aquests canvis ineludibles sense que esdevinguin traumàtics.