1. Explica breument la teva formació i trajectòria professional.
Vaig estudiar Biologia a la Universitat d’Alacant perquè va ser l’assignatura que més em va agradar quan estava a l’institut i a més, justament la meva tieta i padrina és biòloga marina. Jo vaig escollir la vessant ambiental perquè les assignatures que tenien a veure amb l’ecologia, la conservació de la biodiversitat, la gestió d’espais protegits, etc. eren les que més m’agradaven.
Quan vaig acabar la carrera vaig venir a Barcelona a estudiar un màster en Enginyeria Ambiental. La meva primera feina va ser al Zoo de Barcelona, on vaig poder cuidar diferents espècies de primats i estar amb el Floquet de Neu en els seus últims dies… La veritat, he de dir que en aquell moment va ser molt emocionant.
Quan vaig acabar el màster vaig trobar feina de seguida com a tècnica de medi ambient en una empresa privada i he voltat per diferents sectors fins a arribar aquí a l’AMB, un sector totalment nou per mi.
2. Quina és la funció del teu departament dins de l’organització? Esteu duent a terme algun projecte rellevant?
Des de la secció SIGQMA, adscrita al Servei d’Organització, donem suport als serveis per certificar la seva activitat d’acord amb les normes de gestió de la qualitat, UNE-EN ISO 9001, i de gestió ambiental, UNE-EN ISO 14001 i EMAS, en el cas del laboratori. També donem suport als serveis perquè disposin de la seva carta de serveis d’acord amb els requisits que exigeix la legislació.
És voluntat de l’AMB prestar els serveis públics amb la màxima qualitat i eficàcia possibles, amb criteris socials i de protecció del medi ambient, en línia amb els objectius de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides (ODS) i amb els valors i la cultura del conjunt de l’entitat. Per això, l’AMB disposa des de l’any 2006 d’un sistema integrat de gestió de la qualitat i ambiental (SIGQMA) com a eina que vehicula aquests propòsits.
Actualment estem treballant en un projecte que en un futur facilitarà l’anàlisi de dades i la presa de decisions en els diferents serveis de l’AMB que estan dins de l’abast del SIGQMA.
3. Quina relació hi ha entre l’educació ambiental i la gestió de la qualitat i el medi ambient en l’organització? Quines oportunitats de col·laboració hi ha entre els dos departaments?
Un dels punts que ens demana la norma UNE-EN ISO 14001 de gestió ambiental és que hem de treballar per una presa de consciència dintre de l’organització sobre els aspectes ambientals significatius i el seu impacte real o potencial associat a la feina que desenvolupen tots els treballadors i treballadores de l’AMB. I aquí ja tenim un punt en comú entre els nostres serveis. Aquesta presa de consciència serà molt més potent si fem “match”, oi?
A més, a finals de 2024 hem tingut una primera oportunitat de col·laborar. En la Setmana Europea de la Prevenció de Residus, de forma conjunta vam treballar diferents activitats per implicar i sensibilitzar tot el personal de l’AMB. Crec que ha estat molt enriquidor unir forces i, de fet, per a següents edicions ja hem començat a treballar junts.
4. Penses que les accions formatives en matèria d’educació ambiental dins de l’organització poden repercutir en una millora de la implantació de les polítiques ambientals i de qualitat de l’AMB? Per què?
I tant, tot el que sigui ampliar coneixement i promoure una consciència col·lectiva sobre la cura del medi ambient repercutirà en la nostra manera de fer les coses i segur que ens ajudarà en la implantació de noves polítiques ambientals.
5. Expressa un desig ambiental per a les generacions futures.
Els desitjo valentia per canviar el que sí que es pot canviar. Han d’agafar tot el coneixement que els deixem i aprofitar les noves tecnologies i així aconseguir que el respecte al medi ambient no sigui un privilegi sinó un dret. El nostre planeta té dret a ser respectat, té dret a ser tractat amb dignitat, té dret a ser estimat.