Projectes d’APS amb impacte real: aire, aigua i calor

L’aprenentatge servei (APS) és una eina important per impulsar una educació transformadora, vinculada als reptes ambientals reals dels centres educatius, els alumnes i la ciutadania al territori metropolità.

Missió H2O

El projecte té com a objectiu principal entendre el cicle urbà de l’aigua i promoure accions amb un impacte real a la comunitat combinant ciència, creativitat i servei comunitari. S’explora el cicle urbà de l’aigua a través de serveis i accions pràctiques com la recollida d’aigua de pluja, les auditories ambientals als centres educatius, la neteja d’ecosistemes i la creació de relats i materials de sensibilització. En la primera edició, hi han participat 136 alumnes de primària i secundària de l’Hospitalet de Llobregat i Sant Just Desvern.

Il·lustració 1. Material fet pels alumnes de l’escola Pare Enric Ossó, de l’Hospitalet de Llobregat.

Vigilants de la calor

A partir d’un projecte de ciència ciutadana desenvolupat per l’Institut Metròpoli, aquesta proposta treballa el confort tèrmic, l’escalfament global i la vulnerabilitat social davant les onades de calor. Els alumnes recullen i analitzen dades climàtiques durant dues setmanes fent servir instruments de mesura, interpreten els resultats obtinguts i proposen accions per millorar el benestar a l’escola i al barri. La proposta aplica l’experimentació, l’anàlisi de dades i el mètode científic amb dades reals de temperatura, humitat i sensació tèrmica.

Imatge. Diari de calor del projecte Vigilants de la calor

Els vigilants de l’aire
El projecte s’estrena amb èxit: amb més de 400 alumnes de deu centres i vuit municipis diferents, és el que fins ara ha registrat més participació aquest curs. Aquesta experiència pretén fer reflexionar sobre com podem reduir la contaminació de l’aire. Els alumnes es converteixen en un altaveu de bones pràctiques per millorar la qualitat de l’aire al barri i al centre educatiu gràcies a campanyes de sensibilització, jocs de taula adaptats, pedalades populars i tallers amb infants. Es tracta d’una mostra del potencial educatiu i transformador dels nens i els joves al seu entorn.

Il·lustració 3. Alumnes de l’Escola Josep Maria Madorell

Aquests projectes afavoreixen la participació activa dels alumnes, el treball en equip i el vincle amb la comunitat, i tenen una gran capacitat de mobilització social.

Les inscripcions per als projectes d’APS del curs 2025-2026 s’obriran a finals de maig.
Per a més informació o per rebre assessorament, contacta amb:
assessoria.compartim@amb.cat | 682 906 245