Una exposició, un projecte urbanístic, un concurs d’idees, una activitat pedagògica: tot són oportunitats per expressar la feina feta per un equip tècnic, les línies de treball d’una institució o també les necessitats i propostes de la ciutadania en els temes concrets plantejats. És imprescindible divulgar els conceptes, els objectius i les estratègies que consideren importants en un projecte urbanístic, per promoure’n la reflexió i saber què n’opina la gent. També cal pensar en maneres i recursos diferents per fer possible el diàleg constructiu i propositiu.
Mur dels desitjos de l’exposició Metròpolis verda
L’exposició Metròpolis Verda proposa un mur de desitjos col·lectiu, que recollia propostes, reflexions i idees dels visitants. L’exposició Metròpolis Verda mostra la diversitat dels espais oberts metropolitans i explora els reptes que es plantegen perquè la metròpolis tingui un territori més accessible, saludable i, en definitiva, habitable.
El mur de desitjos és una instal·lació efímera de participació col·lectiva. Els visitants poden escriure en una peça de fusta un desig per a la metròpolis verda del futur o fer suggeriments i propostes sobre els temes plantejats.
Els processos de participació són cada vegada més presents i decisius a l’hora de definir les prioritats dels municipis. Es caracteritzen per diverses fases: comunicació, diagnosi, aportació de propostes, decisió sobre els temes treballats i avaluació dels resultats. Les accions desenvolupades en els diferents passos del procés poden tenir formats diversos: debats, visites guiades, conferències, taules rodones, debats digitals, proves pilot d’activitats pedagògiques, etc., sempre amb l’objectiu d’apropar la informació a tothom. És important explicar el treball tècnic realitzat i aconseguir enriquir el projecte amb les aportacions i reflexions dels actuals i futurs usuaris: escoltar la ciutadania és clau per entendre’n les necessitats.
En el cas dels projectes urbanístics, els processos participatius són un instrument reglat per la llei d’urbanisme perquè la ciutadania pugui conèixer i opinar sobre els projectes que s’estan treballant i aportar-hi les seves necessitats i propostes. Aquests processos de participació són presents en les diferents fases de redacció d’un pla: es pot participar com a ciutadà en la fase de creació, recopilació i incorporació de coneixement, després de l’aprovació de l’avanç del pla i després de l’aprovació inicial del pla.
Saps què és el PEPNat?
El Pla especial de protecció del medi natural i del paisatge del Parc Natural de la Serra de Collserola (PEPNat) és el nou pla que substituirà l’encara vigent Pla especial d’ordenació i protecció del medi natural del Parc de Collserola (PEPCo), de l’any 1987. El nou document de planejament esdevé una oportunitat per repensar el parc i afrontar els nous reptes d’aquest espai natural situat enmig de la metròpolis.
En la tercera fase de participació del PEPNat, que es va dur a terme a finals del 2018, es van fer sessions participatives presencials als ajuntaments limítrofs amb el parc i es va habilitar un formulari web. Així, qualsevol persona podia fer suggeriments als ajuntaments del parc, als districtes de Barcelona o al Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola.
Coneixes el projecte Imagina Badia?
L’Ajuntament de Badia del Vallès, en col·laboració amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), va formar part del programa URBACT de la Unió Europea, que impulsa la participació ciutadana en la transformació de les ciutats per a la millora de la qualitat de vida. Al llarg del 2017 es va treballar en la redacció i el desenvolupament del pla, i es van organitzar activitats al carrer, debats i trobades per dibuixar el futur de la ciutat. Les sessions de participació van permetre definir de manera col·lectiva les actuacions prioritàries del municipi en relació amb la millora de la qualitat de vida de les persones que hi viuen.
Imagines com veuen els infants el paisatge urbà?
Dues escoles de Santa Coloma de Gramenet van participar en una prova pilot per a la transformació del paisatge urbà. L’activitat consistia en una primera part de conscienciació a través d’un dossier pedagògic, una segona part de diagnosi en què els alumnes havien d’indicar raonadament els espais que més els agradaven i els que menys, i una tercera fase propositiva i de resum en la qual, mitjançant una postal, havien d’imaginar canvis sobre els espais existents quotidians. El fet de participar en aquesta activitat, que es va iniciar com una la reflexió sobre la realitat del dia a dia, va fer augmentar l’apoderament dels infants i el sentiment de pertinença al seu municipi.
Ara tens l’oportunitat de contribuir al procés participatiu del PDU!!!
Després de l’aprovació de l‘Avanç del Pla director urbanístic metropolità (PDU metropolità) es posen a disposició pública els documents de l’Avanç, i s’inicia el període d’informació pública. Al web urbanisme.amb.cat pots informar-te de tots els esdeveniments i les sessions participatives que es desenvoluparan en relació amb el Pla.
Ajuda a decidir el futur de la metròpolis de Barcelona! Participa fent clic aquí!