L’Àrea Metropolitana de Barcelona, en el marc del desplegament del Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU), impulsa diferents mesures per conèixer amb detall les dades d’oferta i demanda en l’ús de la bicicleta a la metròpolis de Barcelona.
DADES DE DEMANDA
En relació amb les dades per conèixer la demanda, és a dir, l’ús de la infraestructura pedalable, el 2019 existien tres punts d’aforament permanents instal·lats i mantinguts per l’AMB, tot i que puntualment s’analitzaven també els de l’Ajuntament de Barcelona i altres municipis de la primera i la segona corona.
Per completar la informació sobre l’ús de la infraestructura, el 2019 es va dur a terme la primera campanya semestral d’aforaments. En aquell primer exercici es van definir 30 punts sobre la xarxa pedalable metropolitana Bicivia. El 2021 es va repetir la campanya d’aforaments; en aquella ocasió es va ampliar l’anàlisi a 36 punts i es van prendre dades tant a la primavera com a la tardor. Els resultats es van plasmar en l’estudi: Aforaments a la xarxa Bicivia metropolitana (2021). Evolució 2019-2021 i comparació amb altres dades de mobilitat. Les dades posaven de manifest que l’ús de les bicicletes s’havia incrementat un 34 % a la xarxa metropolitana Bicivia en el període 2019-2021, mentre que l’ús dels patinets havia crescut un 123 %. També es va constatar que el creixement d’aquests dos mitjans de transport havia estat superior a l’àrea metropolitana de Barcelona que a Barcelona ciutat.
El 2021 es va incloure, en la 1a convocatòria dels Fons Next Generation, el subministrament de 18 nous punts d’aforament (14 punts amb espires i quatre amb espires i comptadors en temps real i amb visor de dades). Posteriorment, durant el 2024, es va dur a terme una nova licitació per instal·lar deu nous dispositius (sis punts d’aforament bidireccionals i quatre punts d’aforament unidireccionals).

Les dades d’aforaments de la xarxa Bicivia aviat estaran disponibles a la IDE i a l’OpenData de l’AMB.
DADES D’OFERTA
D’altra banda, l’AMB disposava de les dades d’oferta pedalable metropolitana, en format paper i digital, però volia fer un pas endavant per facilitar l’accés a les rutes disponibles i així promoure l’ús de la bicicleta. Durant el 2020, en el marc del projecte europeu FutureMob, es va elaborar el visor de rutes saludables per facilitar la informació dels trajectes de mobilitat activa (a peu i en bici), partint de la informació de qualitat de l’aire disponible en temps real.

El visor incorpora dos criteris per tal que l’usuari pugui triar segons el que decideixi: la ruta més ràpida o la ruta més saludable.
Més endavant, es va fer una prova pilot a Sant Joan Despí per digitalitzar amb un model de dades exhaustiu la informació de la xarxa pedalable, que es va acabar ampliant a tota l’àrea metropolitana gràcies als Fons Next Generation (amb una inversió de 181.379 €). Així, des del juny de 2024 el visor de rutes pedalables ja està disponible per a la ciutat de Barcelona i els 15 municipis metropolitans on es disposa del servei de bici pública compartida, l’AMBici. Aquesta informació també forma part de les app de l’AMBici i del Bicibox.
S’han incorporat al model de dades 1.840 km de trama urbana, principalment infraestructura pedalable (carrils bici i vies compartides). El visor també inclou els 545 km que abasta tota la xarxa Bicivia, així com la xarxa pedalable de la ciutat de Barcelona. Es preveu que durant els tres anys següents es completin les dades d’oferta pedalable amb la informació de la resta de municipis metropolitans i s’hi afegeixin 2.800 km més. En aquest punt, el planificador de rutes funcionarà per a tot el territori metropolità.

El nou visor planifica les possibles rutes entre els punts d’origen i final triats, prioritzant tres criteris:
- Rapidesa: ofereix la ruta més curta evitant les vies d’alta ocupació i prioritzant la infraestructura ciclista.
- Seguretat: selecciona la ruta amb més cobertura de carrils bici segregats.
- Orografia: minimitza els desnivells de l’itinerari.
El visor també inclou els serveis públics de bicicleta (Bicibox, Bicing i AMBici) per poder consultar les dades bàsiques de les estacions i la disponibilitat. A més, els usuaris tenen la possibilitat de presentar queixes i suggeriments que ajudaran a millorar aquesta nova eina.
