Els establiments es catalogaran com a separadors o no separadors
Millorar la recollida selectiva d’aquest sector entre els 36 municipis metropolitans i conèixer-ne els hàbits de separació són els objectius principals d’aquesta acció especial, dissenyada per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).
Bars, restaurants, hotels, càmpings, discoteques i empreses de càtering, el que es coneix com a canal Horeca, generen el 50% dels residus comercials de l’àrea metropolitana. L’Hospitalet de Llobregat té l’índex de reciclatge més baix, un 24,4% de mitjana (la mitjana metropolitana és del 37,5%), motiu pel qual la campanya posarà un èmfasi especial en aquest municipi.
Per mandat de la Unió Europea, tots els estats membre han d’arribar al 55% de recollida de residus l’any 2025.
Així serà l’acció especial
Un equip de 16 informadors donarà a conèixer als propietaris dels establiments l’obligació de dur a terme la recollida selectiva i els ajudarà a aconseguir-ho. Aquest treball de camp també permetrà identificar els que encara no separen els residus i fer una diagnosi, mitjançant un qüestionari específic, sobre l’estat de la recollida selectiva de residus.
A més, d’aquesta manera també es podrà avaluar l’estat de salut del sector Horeca, un dels més afectats per la crisi sanitària i econòmica provocada per la Covid-19.
Les dades que els informadors obtinguin de les entrevistes es recolliran en una aplicació web específica per a la campanya, de manera que la informació permetrà disposar d’uns indicadors reals sobre la situació de la recollida selectiva entre el sector.
Un cop fet el primer diagnòstic, els informadors entregaran als establiments material informatiu dissenyat especialment per a la campanya: cartells, opuscles i adhesius identificadors per als bujols de cada fracció de residus.
A partir de les entrevistes, cada establiment es catalogarà com a separador o no separador. Per ajudar els negocis a adaptar les dinàmiques i canviar els seus hàbits de reciclatge, es preveuen fins a tres visites a cada establiment, en què s’actualitzarà la informació sobre els índexs de recollida i el grau de separació. D’aquesta manera, l’AMB podrà detectar els punts de millora i podrà aconsellar per continuar avançant en el canvi de model.
La campanya té un cost de 750.000 euros, finançats íntegrament Ecoembes i Ecovidrio. S’emmarca dins el context del PREMET25, el gran “pla de plans” de l’AMB per organitzar el futur de la recollida i gestió dels residus al territori metropolità.