Durant els darrers mesos, a l’Oficina Metropolitana de la Bicicleta hem treballat per millorar la comprensió, l’orientació i la pedalabilitat dels eixos construïts de la xarxa Bicivia a la metròpolis de Barcelona.
Malgrat que al nostre territori no és habitual treballar amb sistemes d’orientació (wayfinding) que guien les persones i en milloren l’experiència, consideràvem que mitjançant la senyalització horitzontal podíem ajudar els ciclistes a entrendre millor la Bicivia, i, alhora, facilitar-ne l’orientació i el guiatge.
A més a més, en l’actualitat, la xarxa Bicivia es troba en un moment més madur, ja que després de vuit anys dedicant molts esforços a construir trams d’infraestructura pedalable, actualment ja existeixen aproximadament el 66 % dels quilòmetres totals de la xarxa. Per tant, ens trobem en una fase en què es disposa d’alguns eixos prou consolidats.
Aquesta nova senyalització ha estat possible gràcies al finançament rebut de la Unió Europea – NextGenerationEU, que ens han permès definir els criteris de disseny de la senyalització horitzontal, així com la implementació d’una primera fase de senyalització de la Bicivia.
Val a dir que aquests criteris, en la primera fase, s’aplicaran únicament en els nou eixos principals de la xarxa Bicivia que disposin de trams amb una certa longitud o continuïtat.
Els objectius d’aquesta nova senyalització horitzontal són, en primer lloc, donar identitat als eixos principals de la xarxa Bicivia que ja estan construïts, i, per tant, facilitar la comprensió de la xarxa Bicivia. En segon lloc, i amb el mateix nivell d’importància, millorar l’orientació dels ciclistes i acompanyar-los, a través d’aquesta senyalització, en encreuaments complexos o en canvis de trajectòria.
Per assolir aquests objectius, es van dissenyar dos grups de senyals: els senyals d’identitat i els senyals d’orientació.
Un cop dissenyats els senyals i incorporats al manual d’imatge i d’identitat de la Bicivia, es va procedir a la redacció dels projectes per implementar-los als eixos principals existents en diversos municipis de l’àrea metropolitana.
Durant el segon trimestre del 2023 es van iniciar els treballs de pintura en l’eix de la Bicivia 7, que correspon a la C-245, entre Sant Boi de Llobregat i Castelldefels, un eix de quasi 10 km amb infraestructura pedalable contínua.
A continuació, es va estendre el mateix procediment a altres eixos principals de la Bicivia als municipis del nord de l’àrea metropolitana, concretament als eixos de la Bicivia 1, 3, 5 i 8 dels municipis de Sant Adrià de Besòs, Badalona i Santa Coloma de Gramenet.
Actualment, es treballa per senyalitzar els eixos principals de la Bicivia a la zona del Baix Llobregat, específicament els eixos 3, 5 i 7 a Esplugues de Llobregat, Sant Just Desvern, Cornellà de Llobregat i l’Hospitalet de Llobregat.