Bicicleta
Pedalant pel territori metropolità

Entrega Premis Bicimpuls 2020

Entrega Premis Bicimpuls 2020

Aquest any es compleix la tercera edició dels premis Bicimpuls, un guardó que té com objectiu essencial donar visibilitat a les diverses iniciatives i projectes que promouen l’ús de la bicicleta com a mode de transport quotidià i com a eina de transformació social a la Metròpolis de Barcelona. L’AMB ha lliurat els premis Bicimpuls 2020 amb una adaptació de les categories premiades, doncs malauradament el 2020 ha estat un any fortament marcat per la crisi sanitària provocada per la Covid-19. Malgrat tot, aquesta edició ha estat un èxit rotund de participació, amb 20 candidatures rebudes i una gran qualitat de propostes presentades. En un acte atípic, sense públic i amb un aforament limitat per les actuals restriccions derivades de la Covid-19, s’ha celebrat l’entrega dels Premis. A la categoria de millor activitat de foment de la bicicleta la mobilitat quotidiana per al projecte BiciEscola, aprenent una nova mobilitat quotidiana, promogut per l’associació Bicicleta Club de Catalunya (BACC) A la categoria de millor activitat que utilitza la bicicleta com a eina per generar activitat econòmica s’endú el guardó el projecte ciclologística local d’emissions zero a l’àrea metropolitana de Barcelona desenvolupat per Apinyó A la categoría de millor iniciativa que utilitza la bicicleta com a eina d’inclusió social o per a l’organització d’esdeveniments culturals el jurat ha seleccionat el projecte Bicicletes per la integració, promogut per la Fundació Privada Utopia – Bicicletas sin Fronteras A la categoría de millor projecte d’innovació o d’investigació relacionat amb la bicicleta el premi ha estat per al projecte Estudi de mobilitat ciclista amb perspectiva feminista: Dones i persones no binàries en Bici, desenvolupat pel Col·lectiu Punt 6 Finalment, a la categoría de millor activitat que utilitza la bicicleta com a eina davant la pandèmia COVID-19, el projecte guanyador ha estat Suport a la mobilitat del personal sanitari en temps de pandèmia covid19, desenvolupat pel Bicihub Barcelona Com sempre, els premis consisteixen en un diploma de reconeixement i una dotació econòmica de 3.000 euros per al guanyador de cada categoria. L’import econòmic s’ha de destinar íntegrament a realitzar les activitats presentades a la candidatura guanyadora. Ens agradaria també agrair l’esforç i el compromís a tots els i les participants: Biciclot SCCL, Cyclocat, Sergi Garcia i Xavi Calvo, plataforma Bikevidrera, Cargobici S.L., Bamboo Hub S.L., Karin du Croo, AMPA EMEE Virolai i a l’associació RideForFer; sense vosaltres aquests premis no tindrien sentit.   Més informació: Entrevista a Antoni Poveda, explicant els Premis Bicimpuls aquí Reportatge dels Premis Bicimpuls a Ciclosfera, aquí

Nou estudi sobre els vehicles de mobilitat personal (VMP) a la metròpolis de Barcelona

Nou estudi sobre els vehicles de mobilitat personal (VMP) a la metròpolis de Barcelona

Des de l’aparició dels VMP, els ginys o altres artefactes utilitzats per a la realització de desplaçaments curts o intermodals, de seguida es va fer evident el seu creixement en nombre de persones usuàries a la via pública. Per aquest motiu, l’AMB i l’IERMB publiquen avui un primer estudi sobre la mobilitat dels VMP a la metròpolis de Barcelona, recollint unes primeres dades molt necessàries per entendre aquesta nova forma de mobilitat que en tan sols 3 anys (període 2017 – 2019) s’ha multiplicat per quatre. L’estudi ha analitzat dades de l’Enquesta Mobilitat en Dia Feiner (EMEF 2017- 2019) així com informació provinent del Servei Català de Trànsit, policies locals i dades de l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB i aforaments realitzats a la xarxa Bicivia.   Pautes d’ús dels VMP i quota modal L’informe evidencia que l’ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP) s’ha multiplicat per 4 a la metròpolis de Barcelona els darrers 3 anys, passant dels 10.000 desplaçaments diaris l’any 2017 als 40.000 desplaçaments l’any 2019. Tot i aquest important creixement, l’ús d’aquest tipus de vehicles representa només el 0’4% dels desplaçaments diaris a l’àrea metropolitana, mentre que, per exemple, la bicicleta suposa un 1’9% dels moviments (uns 0,2 milions). D’altra banda, segons dades de l’Enquesta Mobilitat en Dia Feiner (2019), anterior a aquest nou estudi, prop de 118.000 persones són usuàries ocasionals o habituals de “patinet, segway o altres ginys”, mentre que més de 40.000 tenen un o més patinets a la llar (EMEF 2018). Pel que fa al tipus de desplaçaments, el 54% són per motius de feina o estudis i el 46% per motius personals, i tenen una durada mitjana de 15 minuts. Aquests desplaçaments es produeixen majoritàriament en el continu urbà de Barcelona.   Perfil de les persones usuàries dels VMP Aproximadament la meitat de les persones usuàries tenen entre 30 i 44 anys i son majoritàriament homes (60-70%). Les persones que els utilitzen van menys a peu i en cotxe que la mitjana de la població, però més en bici, en moto i transport públic. En aquest sentit, en el cas de Barcelona, l’enquesta de l’AMB feta a persones usuàries de patinet elèctric a peu de carrer (2019), inidica que el 16% dels i les usuàries de patinet elèctric el fan servir per a reemplaçar el vehicle privat (cotxe o moto) i  el 48% el fa servir per a substituir el transport públic. D’altra banda, part dels nous desplaçaments en vehicles de mobilitat personal solen combinar-se amb el transport públic.   Sinistralitat amb vehicles de mobilitat personal implicats Segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT), a la ciutat de Barcelona es van produir 490 accidents amb vehicles de mobilitat personal implicats el 2019, amb 3 ferits greus. L’accidentalitat és pràcticament tres vegades més elevada que la dels desplaçaments amb bicicleta.   Normativa vigent L’AMB va fer les primeres recomanacions metropolitanes per a regular VMP a municipis metropolitans l’any 2018 i actualment 12 municipis metropolitans ja inclouen els VMP a les seves ordenances. Tot i que les diverses ordenances municipals presenten una certa homogeneïtat, l’estudi ha permès detectar algunes diferències, així com discordances amb les normatives estatals, donat que la majoria van ser aprovades abans de modificacions a legislació estatal de 2020.   Conclusions En funció de l’ús que se’n faci, els VMP poden presentar tant un incentiu com una amenaça al desenvolupament d’un model de mobilitat sostenible. Les dades de mobilitat existents sobre VMP a l’àmbit metropolità segueixen sent força escasses. La implementació de mesures per a la pacificació del trànsit motoritzat a les vies urbanes afavoreix la inclusió segura de la mobilitat dels VMP, a la vegada que milloren la seguretat de la mobilitat a peu i en bicicleta.   Podeu consultar el resum tècnic en aquest enllaç. Podeu consultar la nota de premsa aquí.      

Primera radiografia de l’accidentalitat en bicicleta a la metròpolis de Barcelona

Primera radiografia de l’accidentalitat en bicicleta a la metròpolis de Barcelona

L’AMB ha realitzat, juntament amb l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB) i a partir de dades del Servei Català de Trànsit (SCT), el primer estudi d’accidentalitat en bicicleta a la metròpolis de Barcelona: s’han analitzat els 7.577 accidents que s’han registrat al territori en els darrers 10 anys (2010-2019), que han causat un total de 7.807 ciclistes accidentats. També s’ha analitzat l’efecte de la pandèmia de la covid-19 i el confinament domiciliari en l’accidentalitat en bicicleta durant els primers mesos del 2020, que ha fet reduir els desplaçaments i l’accidentalitat. El nombre d’accidents en bicicleta segueix sent reduït en comparació amb el d’altres mitjans de transport Els resultats de l’estudi, que analitza la localització dels sinistres, el tipus d’accident i el perfil de les persones accidentades, permetrà ara a l’administració metropolitana detectar les mancances i els punts negres en la circulació de bicicletes a la metròpolis i prioritzar la millora de les infraestructures existents i la construcció de nous trams pedalables segurs. Tot, amb l’objectiu de prioritzar la construcció i millora de carrils bici i Bicivia, per facilitar connexions segures entre municipis i completar la gran xarxa pedalable metropolitana. Amb les dades de l’estudi s’ha creat un visor digital interactiu que permet localitzar les ubicacions aproximades dels accidents, definir el tipus d’accident i visualitzar les zones d’alta concentració d’accidents a la metròpolis de Barcelona. Voleu saber-ne més? Descarregeu-vos l’estudi

Nou visor de rutes saludables

Nou visor de rutes saludables

L’aplicació web Aire Metropolità integra un nou servei de monitoratge en temps real i predicció de la qualitat de l’aire, que també ofereix un cercador de rutes a peu o en bicicleta saludables, és a dir, presenta els itineraris amb la menor càrrega de partícules contaminants. El visor és un mapa interactiu dels 36 municipis de metropolitans que ensenya en temps real la concentració de diòxid de nitrogen (NO2) i l’evolució prevista al llarg de les properes hores. El NO2 és un dels principals gasos contaminants que respirem diàriament a la ciutat, i el 80 % el generen els vehicles de motor. Properament està previst incloure també les partícules en suspensió (PM10). L’aplicació web està pensada tant per a les persones d’aquests municipis que es desplacen a peu com per a les que ho fan en bicicleta. Inclou un servei de rutes saludables —únic a escala global— que té en compte la concentració de NO2 horària carrer per carrer, així com l’elevació en el recorregut. Alhora, presenta la ruta amb menys pol·lució i la compara amb la més ràpida, que no sempre és la més saludable. El visor ha estat desenvolupat per la companyia barcelonina Lobelia Earth, dins del projecte col·laboratiu FutureMob liderat per l’AMB i finançat per l’EIT (European Institute of Innovation and Technology). Lobelia Earth és una empresa pionera en ciència climàtica aplicada cap a una economia de carboni zero. Més informació a la notícia web

Comença “Parcs i pedals al Besòs”

Comença “Parcs i pedals al Besòs”

El passat 15 de desembre es va fer la prova pilot amb treballadors públics de diferents administracions de la nova activitat del Compartim un Futur “Parcs i pedals al Besòs”, una activitat adreçada al públic de formació reglada entre 10 i 14 anys i que té com a punt de sortida l’Aula Ambiental Isabel Muñoz del parc de Can Zam a Santa Coloma de Gramenet. La proposta consta de tres parts. En primer lloc, una presentació dels valors socioambientals del parc, el seu paper de connector ecològic i la seva situació dins dels itineraris pedalables a l’entorn del Besòs. A continuació, es fa una sessió teòrica per donar a conèixer a l’alumnat quines són les normes de circulació en bicicleta i per quins espais s’aconsella que circulin de manera segura. També es promou aquest transport com a mode habitual de mobilitat per anar a l’escola i a l’institut. Per acabar, té lloc una sessió pràctica que inclou un recorregut en bicicleta per la via pública del municipi. L’itinerari preveu aturades per tal d’explicar els valors ambientals de diferents equipaments i indrets de la ciutat. Així doncs, es relaciona el paper de la mobilitat sostenible amb el verd urbà per millorar la qualitat de l’aire de la ciutat i per fer front a l’emergència climàtica.

Premis Bicimpuls 2020

Premis Bicimpuls 2020

La tercera convocatòria dels premis Bicimpuls ja ha començat. Es tracta d’un guardó que va néixer l’any 2018 amb la finalitat de promoure i donar visibilitat a les diverses iniciatives que es desenvolupen a l’àrea metropolitana de Barcelona per promoure l’ús de la bicicleta com a mode de transport quotidià i com a eina de transformació social. La tria de guanyadors tindrà en compte la la intercooperació, l’enfocament multidisciplinari i l’aplicació de les noves tecnologies. També es valorarà la originalitat de les activitats, que aquestes puguin perdurar en el temps, i que serveixin d’exemple i puguin ser aplicades en altres projectes. A part del reconeixement a la bona feina feta, cada projecte guanyador obtindrà un premi econòmic de 3.000 euros que s’haurà de destinar íntegrament a portar a terme les activitats presentades a la candidatura guanyadora. Hi ha la possibilitat de concedir mencions honorífiques (sense premi econòmic) a les candidatures que no guanyin però que el jurat les consideri d’un interès especial. Podeu consultar les diferents categories de premis, els requeriments, les bases de la convocatòria i el formulari de presentació de candidatura al web del Bicibox.