El dia mundial del medi ambient (5 de juny), dos dies després del dia mundial de la bicicleta (3 de juny), vam posar en marxa el nou aparcament Bicibox de 100 places, al costat de l’estació de tren de Gavà.
Segons el Baròmetre de la bicicleta a Espanya (2017), el 92,1% dels usuaris enquestats considera que cal adequar aparcaments per a bicicletes a les estacions i parades de transport públic. Des de l’AMB ja fa anys que treballem en aquesta línia, gràcies al servei Bicibox, que compta amb més de 150 mòduls de 7 i 14 places distribuïts en 19 dels 36 municipis metropolitans. En l’actualitat, tanmateix, algunes ubicacions al costat d’estacions ferroviàries disposen de fins a 3 mòduls Bicibox però no poden absorbir tota la demanda generada. Ha arribat el moment de fer un salt quantitatiu per poder oferir aparcaments de major capacitat, com tot just s’ha fet en el cas de l’estació de tren de Gavà.
Aquest nou equipament satisfà una necessitat molt demandada d’aparcament segur al costat de les estacions ferroviàries, a la vegada que facilita l’ús de la combinació intermodal més eficient des d’un punt de vista ambiental: el tren per a les distàncies llargues i la bicicleta per a les distàncies més curtes. Avui dia amb la combinació bici-tren aconseguim augmentar el radi de cobertura de les estacions de tren fins a un mínim de 5 km, aconseguint així que una major part de la població disposi d’una oferta de servei ferroviari.
L’AMB ha treballat per definir uns estàndards, fixant els elements bàsics i les solucions tipus d’aparcament de gran capacitat, així com promocionant-ne la seva implantació. Aquests estàndards tracten qüestions clau com el nivell de seguretat necessari per a realitzar estacionaments de llarga durada (amb videovigilància i dues portes diferenciades per a l’entrada i la sortida), la ubicació (al costat de l’estació i visible des de la via pública), l’accessibilitat, la diversitat de solucions, la necessitat de protecció climatològica i els diferents models de gestió. A més a més es plantegen necessitats que poden créixer en el futur com disposar de places per a bicicletes de dimensions superiors a les estàndard (cargo bikes, bicicletes adaptades per persones amb mobilitat reduïda, etc.), taquilles per poder carregar les bateries de les bicis elèctriques i guardar accessoris, o fins i tot disposar de places d’aparcament per a patinets.
A l’estació de tren de Gavà hi trobareu un primer exemple d’aparcament de gran capacitat, però estem treballant per tal que en segueixin molts més: 5 estacions de metro, FGC Sant Cugat, un local comercial de Sant Joan Despí al costat del tramvia i moltes altres ubicacions, tal i com contempla el PMMU aprovat inicialment:
Al video següent podeu veure el procés complet d’aparcar i recollir la bicicleta: