Els projectes d’aprenentatge servei (ApS) i servei comunitari (SC) d’aquest curs 2019-2020 s’han vist marcats per la situació d’excepcionalitat que el món educatiu ha patit a causa de la COVID-19. Molts dels centres no han pogut fer el retorn a la comunitat com estava previst i han hagut de donar el projecte per finalitzat. Alguns han aprofitat per ensenyar el seu projecte a la resta del centre educatiu. En canvi, d’altres han optat per donar continuïtat al projecte un cop es reincorporin al setembre, amb el nou curs. També n’hi ha que han decidit buscar un format alternatiu per poder dur a terme el servei a la comunitat durant aquest últim trimestre.
És el cas de l’Institut Torras i Bages de l’Hospitalet de Llobregat, en què el professorat i l’alumnat s’han reinventat i han apostat per fer una campanya de sensibilització a les xarxes socials. Mitjançant l’aplicació Tik Tok han creat vídeos curts que tenen un missatge en comú: la importància de reduir els envasos de plàstic.
Malgrat la situació actual, cal reconèixer l’esforç per part del professorat per tirar endavant aquests projectes que pretenen tenir una repercussió sobre l’alumnat i el seu entorn. Des del Compartim un Futur es tindran en compte les opinions d’alumnes i professors per millorar el plantejament dels projectes del curs vinent.
A causa del tancament dels 11 projectes ApS i SC ambientals que s’estaven duent a terme aquest curs 2019-2020, durant el mes de juny escoles, instituts, escoles d’adults i altres centres han aprofitat per presentar-se a la convocatòria de projectes coproduïts i guiats per al curs vinent.
També han participat a la Fira Virtual d’Entitats d’Aprenentage Servei Comunitari de Barcelona que es va dur a terme el 3 de juny del 2020 i on vam tenir l’oportunitat de donar a conèixer l’oferta de Projectes d’Aprenentatge Servei del Compartim un Futur. Així doncs, a principis del mes de juliol es comunicaran els centres seleccionats per fer els projectes ambientals amb l’acompanyament del Compartim un Futur.