Durant el primer trimestre d’aquest curs, i sobretot durant el segon, s’han realitzat les sessions de formació específiques i les sessions d’aprenentatge amb el suport de diferents entitats col·laboradores en el marc dels projectes d’aprenentatge servei (APS) coproduïts per l’AMB i els instituts Narcís Monturiol i Bonanova.
Institut Narcís Monturiol
El projecte “Unint generacions a la Barceloneta” de l’Institut Narcís Monturiol avança a bon ritme. El producte final serà una exposició itinerant que elaboraran de manera conjunta l’alumnat del CFGM de Control i Educació Ambiental i les usuàries del Casal de Gent Gran Barcelona del barri de la Barceloneta (i sí, diem “usuàries” perquè en aquest cas, totes les participants són dones!). Aquesta exposició recollirà els coneixements apresos per l’alumnat, però també els records, les vivències, les imatges i els objectes antics que aporti la gent gran del barri.
Durant aquest mesos s’han realitzat diverses sessions conjuntes entre l’alumnat i les persones grans, i això, a més de permetre aprendre de manera conjunta, ofereix espais i moments de convivència que tenen un gran valor social per a ambdós perfils de participants.
Per exemple, al mes de febrer es va realitzar una visita conjunta a l’Institut de Ciències del Mar (ICM), en la qual el personal científic va explicar quins projectes estan desenvolupant actualment sobre els efectes del canvi climàtic sobre el litoral. Al mes de març, es va organitzar una sessió a la platja del Somorrostro amb la col·laboració del Centre de la Platja. En aquesta sessió, l’alumnat, organitzat per grups de treball, va exposar temes com quins són els contaminants més habituals que es troben al mar i a la platja, la seva procedència, quins efectes tenen sobre la biodiversitat i la salut de les persones, etc., i finalment es va fer un taller conjunt que va permetre establir vincles entre joves i persones grans. Tothom va gaudir d’aquesta sessió. I el projecte no s’atura aquí! Ben aviat es duran a terme tertúlies intergeneracionals i començarà la preparació de l’exposició final.
Institut Bonanova
Pel que fa a l’Institut Bonanova, el projecte es va iniciar amb un seminari impartit pel personal sanitari de l’Hospital del Mar, que va donar a conèixer quina és la situació actual pel que fa a la generació de residus: quantitat, tipus, despesa econòmica, model de separació, destinació dels residus recollits, etc. A partir d’aquí, l’alumnat va identificar diferents necessitats concretes, com per exemple: facilitar la recollida de residus sanitaris dins de l’hospital per augmentar-ne la separació, possibilitat de donar un nou ús a material que no s’ha utilitzat, propostes d’economia circular perquè determinats residus sanitaris retornin a l’hospital en forma de nous materials, facilitar la recollida de residus sanitaris en l’àmbit domiciliari per aconseguir un emmagatzematge i recollida més segurs, etc.
L’alumnat s’ha organitzat en 12 grups de treball i durant el segon trimestre s’han realitzat diverses sessions de creativitat i tutories personalitzades amb cada grup de treball de cara a transformar la idea en un prototip que es pugui presentar al personal sanitari de l’Hospital del Mar i als usuaris d’aquest espai. Així, es pretén aportar un conjunt de propostes perquè l’Hospital pugui valorar la possibilitat d’incorporar-les i millorar la gestió dels residus sanitaris. En altres casos, les propostes van dirigides als pacients domiciliaris; per tant, també tindran accés a l’exposició que s’organitzarà aviat.