El Programa Metropolità d’Educació per a la Sostenibilitat (PMES) està en constant revisió. El seu objectiu és poder millorar els continguts per adaptar-los als nous paradigmes ambientals, així com també actualitzar els mètodes pedagògics d’acord amb les noves formes d’aprenentatge.
Els antecedents
El precedent de l’actual PMES és el programa conegut com Compartim un Futur. Aquest programa oferia a diferent tipus de públic (escolar, adult i familiar), visites a les diferents instal·lacions metropolitanes, activitats a l’aula, tallers per a actes, xerrades temàtiques a adults i tallers participatius. Les seves activitats tracten principalment la gestió dels residus i les aigües residuals.
La sostenibilitat és un concepte transversal, que afecta a moltes més àrees, i per tant, abasta altres àmbits materials, inclou nous paradigmes ambientals, aporta una perspectiva més global i implica agents i entorns diversos com: administració, treball, casa, lleure, comunitat, mitjans de comunicació, etc.
El pas de l’Educació Ambiental a l’Educació per a la Sostenibilitat
Tenint en compte el mencionat anteriorment, s’ha repensat el programa, així com també el marc teòric sobre el qual es sosté. Fent possible el salt de l’educació ambiental a l’educació per a la sostenibilitat. Per aquest motiu, s’ha actualitzat el marc teòric del PMES, concebent-lo com un programa de mostra del compromís institucional metropolità amb la sostenibilitat. En aquest programa, es parteix de la definició elaborada en la Conferència de les Nacions Unides sobre Medi Humà, segons la qual el medi ambient:
“és el conjunt de components físics, químics, biològics i socials capaços de causar efectes directes o indirectes en el curt o llarg termini, sobre els éssers vius i les activitats humanes”.
S’ha buscat superar la visió més associada al concepte de natura i fer referència a un conjunt d’elements que es relacionen de manera complexa i que estan en canvi continu. Així doncs, és una proposta d’educació per a la sostenibilitat integradora que contempla aspectes com la incertesa o la complexitat. Aquest fet, ha fet necessària la introducció de nous mètodes pedagògics, adaptats a una societat que canvia cada vegada a major velocitat i cal transformar l’acció cap a una societat més sostenible.
Un nou enfocament de les activitats
Donat el canvi de paradigma del programa, no sols ha estat necessari revisar el marc teòric, sinó també les activitats que l’estructuren. Aquestes activitats, s’han revisat d’acord amb el nou enfocament conceptual i didàctic del Programa, amb l’objectiu d’aconseguir una nova proposta que s’adeqüi als objectius de l’educació per a la sostenibilitat a nivell pedagògic i metodològic, i aconseguir un programa que promogui que els participants adquireixin capacitats que els permetin transformar i fer canvis en la seva vida quotidiana.
La revisió i renovació de les activitats, s’ha fet a partir d’una proposta coherent i factible, que ha potenciat els objectius de l’EDS en general i del PMES en particular, cercant que sigui innovadora, global i amb caràcter universal.
La formació dels educadors
Per tal de poder traslladar aquest nou enfocament teòric i metodològic a les activitats del PMES, els educadors que realitzen les activitats i les visites s’han estat formant per a incorporar els nous continguts i propostes metodològiques. La formació ha consistit en sessions de formació, així com també en visites a les diferents instal·lacions per a conèixer les novetats sobre el seu funcionament i poder-les explicar als visitants.
Tot aquest procés de diagnòstic i actualització és part del compromís del PMES i de l’Àrea Metropolitana de Barcelona amb una educació per a la sostenibilitat que busca la transformació de la ciutadania en agents de canvi actius que contribueixin a la construcció d’un futur més sostenible.
Has participat en algunes de les nostres activitats? Deixa’ns un comentari i explica’ns què t’han semblat.