Més enllà de l’àmbit escolar, el coneixement del medi i la sostenibilitat també es construeixen fora de l’aula, en el temps lliure i en el dia a dia. Les Tardes al Compartim neixen amb aquesta voluntat: oferir activitats obertes a la ciutadania per aprendre, experimentar i connectar amb el territori metropolità.
Aquestes propostes s’adrecen a públics diversos i es plantegen amb un format participatiu, accessible i aplicable a la vida quotidiana. L’objectiu és clar: apropar la sostenibilitat a la ciutadania i facilitar les eines per actuar en el dia a dia.

Aprendre des del territori i amb el territori
Les activitats tenen lloc en equipaments, instal·lacions i espais oberts del territori metropolità, com ara depuradores, deixalleries, ecoparcs, parcs o platges. Així, visitar una instal·lació o participar en una activitat a l’aire lliure facilita una comprensió més directa i significativa. No es tracta només d’explicar, sinó de veure, experimentar i interpretar allò que passa al nostre entorn.
Una oferta vinculada als grans reptes ambientals
L’oferta d’activitats s’organitza al voltant dels principals eixos ambientals del programa:
- 💧 Cicle de l’aigua
- ♻️ Recursos i residus
- ⚡ Acció climàtica i transició energètica
- 🌫️ Qualitat de l’aire
- 🚶 Mobilitat sostenible
- 🌿 Territori i biodiversitat
- 🍎 Alimentació saludable i sostenible
Activitats per descobrir, experimentar i actuar
Les propostes combinen visites i tallers adaptats a diferents formats. Si es tracta d’un grup de ciutadania, es pot visitar una depuradora, una deixalleria o un ecoparc per conèixer de primera mà com es gestionen els recursos i els residus al territori. També es poden fer activitats pràctiques com el taller de cuina de reaprofitament, que permet reflexionar sobre el malbaratament alimentari i descobrir l’espai Millor que Nou.

En el cas de casals de lleure o centres cívics, els nostres educadors es desplacen on calgui amb activitats dinàmiques i participatives com L’aventura de l’aigua, El viatge del Recuc o El núvol ensopit. També podem anar al vostre entorn més proper per descobrir la biodiversitat dels parcs amb Qui viu als parcs?, o conèixer els refugis climàtics amb El refugi climàtic de la Dra. Shiva.

Per a esdeveniments culturals o actes a l’aire lliure, s’ofereixen propostes adaptades com el Racó dels aliments genials, un taller participatiu per a infants sobre el malbaratament alimentari i els productes de proximitat que es tanca amb una acció simbòlica: plantant una llavor.
Aprendre de manera pràctica i útil
El valor d’aquestes activitats rau en l’enfocament vivencial. A través de l’experiència directa, els participants poden entendre millor els processos ambientals i identificar accions concretes per reduir el seu impacte. Aquest tipus d’aprenentatge facilita la incorporació de nous hàbits i reforça la connexió amb el territori. Aprendre, en aquest cas, vol dir també entendre per actuar.

Una proposta oberta a tothom
Les Tardes al Compartim són una proposta oberta, flexible i adaptada a diferents perfils. El programa facilita l’accés a l’educació ambiental i promou la participació activa.
Aprofitar el temps lliure per aprendre i connectar amb el territori és una oportunitat per avançar cap a una ciutat més sostenible mentre es gaudeix. Consulteu el catàleg d’activitats i descobriu tot el que podeu fer a les Tardes al Compartim.