Bicicleta
Pedalant pel territori metropolità

El Bicibox creix!

El Bicibox creix!

El dia mundial del medi ambient (5 de juny), dos dies després del dia mundial de la bicicleta (3 de juny), vam posar en marxa el nou aparcament Bicibox de 100 places, al costat de l’estació de tren de Gavà. Segons el Baròmetre de la bicicleta a Espanya (2017), el 92,1% dels usuaris enquestats considera que cal adequar aparcaments per a bicicletes a les estacions i parades de transport públic. Des de l’AMB ja fa anys que treballem en aquesta línia, gràcies al servei Bicibox, que compta amb més de 150 mòduls de 7 i 14 places distribuïts en 19 dels 36 municipis metropolitans. En l’actualitat, tanmateix, algunes ubicacions al costat d’estacions ferroviàries disposen de fins a 3 mòduls Bicibox però no poden absorbir tota la demanda generada. Ha arribat el moment de fer un salt quantitatiu per poder oferir aparcaments de major capacitat, com tot just s’ha fet en el cas de l’estació de tren de Gavà. Aquest nou equipament satisfà una necessitat molt demandada d’aparcament segur al costat de les estacions ferroviàries, a la vegada que facilita l’ús de la combinació intermodal més eficient des d’un punt de vista ambiental: el tren per a les distàncies llargues i la bicicleta per a les distàncies més curtes. Avui dia amb la combinació bici-tren aconseguim augmentar el radi de cobertura de les estacions de tren fins a un mínim de 5 km, aconseguint així que una major part de la població disposi d’una oferta de servei ferroviari. L’AMB ha treballat per definir uns estàndards, fixant els elements bàsics i les solucions tipus d’aparcament de gran capacitat, així com promocionant-ne la seva implantació. Aquests estàndards tracten qüestions clau com el nivell de seguretat necessari per a realitzar estacionaments de llarga durada (amb videovigilància i dues portes diferenciades per a l’entrada i la sortida), la ubicació (al costat de l’estació i visible des de la via pública), l’accessibilitat, la diversitat de solucions, la necessitat de protecció climatològica i els diferents models de gestió. A més a més es plantegen necessitats que poden créixer en el futur com disposar de places per a bicicletes de dimensions superiors a les estàndard (cargo bikes, bicicletes adaptades per persones amb mobilitat reduïda, etc.), taquilles per poder carregar les bateries de les bicis elèctriques i guardar accessoris, o fins i tot disposar de places d’aparcament per a patinets. A l’estació de tren de Gavà hi trobareu un primer exemple d’aparcament de gran capacitat, però estem treballant per tal que en segueixin molts més: 5 estacions de metro, FGC Sant Cugat, un local comercial de Sant Joan Despí al costat del tramvia i moltes altres ubicacions, tal i com contempla el PMMU aprovat inicialment: Al video següent podeu veure el procés complet d’aparcar i recollir la bicicleta: Nota de premsa

Velo-city 2019 a Dublin

Velo-city 2019 a Dublin

La setmana passada l’AMB va participar al Velo-city, el congrés internacional més important en relació a la bici, que aquesta edició va concentrar més de 1.300 delegats d’arreu del món. El tema central era ‘Cycling for the ages’, perseguint l’objectiu que l’ús de la bicicleta sigui inclusiu amb totes les edats. El congrés va tenir una durada de 4 dies plens de conferències, taules rodones, sortides i altres activitats paral·leles. Tècnics, polítics i activistes de moltes ciutats d’arreu del món van poder compartir diferents visions i oportunitats per aconseguir que la bicicleta sigui un mode de transport de ple dret en àmbit urbà, així com també en relació al cicloturisme i connexions interurbanes (com autopistes per a bicis, aquí encara inexistents però molt populars a altres regions com els Països Baixos, Bèlgica i Alemanya). En el següent video podeu veure el resum del congrés: A la sala d’exposicions PBSC i Ferrovial comptaven amb algunes unitats de la nova bicicleta de Bicing de Barcelona, que es va poder veure circular també durant la multitudinària ‘Bike Parade’. Des de l’AMB vam presentar la regulació metropolitana de bicicletes i vehicles de mobilitat personal que vam treballar durant l’any passat conjuntament amb el BACC, i vam aprofitar per avançar algunes dades recollides durant aquest primer semestre de 2019 en relació a l’ús dels patinets a la metròpolis barcelonina. Les dades presentades van generar molt d’interès donat que es tracta d’una nova modalitat de transport encara poc avaluada en altres ciutats, així com tampoc a nivell europeu. Presentació de l’AMB al Velocity 2019 Si vols conèixer més detalls sobre el congrés i el que es va parlar busca a les xarxes socials els hashtags #VC19 i #cycleDublin. En el següent video pots veure un resum de com és anar en bici per Dublin: Difícil això d’anar pel sentit contrari!!

En marxa la campanya Bicivisme!

En marxa la campanya Bicivisme!

Aquesta setmana hem iniciat la campanya Bicivisme a la metròpolis de Barcelona, amb la col·laboració del BACC (Bicicleta Club de Catalunya). Bicicletes i patinets han estat els darrers en arribar de forma massiva a un espai públic que ja estava ocupat per altres modes, i aquest fet, sumat a la manca d’educació viària obligatòria a les escoles i instituts, de vegades provoca problemes de convivència entre els diferents modes de transport. La campanya Bicivisme se centra en els usuaris de bicis i patinets, tot i que, evidentment, no vol dir que siguin els únics usuaris de la via pública que no sempre es comporten correctament. I és que recordem que el civisme va amb la persona, i no amb el mode de transport! De fet, Bicivisme busca millorar la seguretat viària entre els usuaris de la bicicleta i el patinet de forma que no es generin situacions d’inseguretat viària entre ells mateixos i, en especial, en relació al vianant. Quins missatges volem fer arribar? Es tracta de missatges molt senzills i directes, que expliquen situacions quotidianes i, en principi, de sentit comú, però que no sempre es veuen reflectides en el comportament d’usuaris de la bicicleta i el patinet: Senyala els avançaments, canvis de trajectòria i aturades. Redueix la velocitat en les interseccions i assegura’t que et fas visible. Adapta la teva velocitat a la resta d’usuaris del carril bici. Si has d’anar més ràpid, fes servir la calçada. Dins del carril bici, avança només si és prou ample i pots fer-ho amb seguretat. Fes servir el timbre per avançar altres usuaris del carril bici i per alertar possibles vianants despistats. Respecta sempre el vianant, és més vulnerable que tu. A la calçada, ves pel centre del carril. No circulis per les voreres. En cas que ho facis, només si és prou ampla i a 10 km/h. Circula amb els dos llums encesos: llum blanc al davant i vermell al darrere. En aparcar la bici, assegura’t que lligues bé el quadre, les dues rodes i el seient. La regulació de la mobilitat urbana és de competència municipal i, per tant, la normativa local existent s’ha d’adaptar per a què hi reflecteixi l’ampli ventall de modalitats de mobilitat sostenible, se’n reconeguin els seus drets i deures i es fomenti la convivència viària. El Consell Metropolità de l’AMB va aprovar a la tardor de 2018 un document de Recomanacions per coordinar les ordenances municipals sobre la circulació de bicicletes, vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes per tal que, a partir d’aquí, els ajuntaments metropolitans aprovessin la normativa en els seus municipis. La normativa, tanmateix, per si sola no és suficient. Cal acompanyar-la de diferents campanyes per tal que la ciutadania, mancada d’educació viària, en pugui prendre consciència. Més informació

Dia mundial de la bici

Dia mundial de la bici

L’any passat les Nacions Unides van declarar el dia 3 de juny Dia Mundial de la Bicicleta. L’ONU alerta que les necessitats de mobilitat dels desplaçaments a peu i bicicleta tot sovint segueixen sense ser tingudes en compte, malgrat els beneficis demostrats que suposa invertir en vianants i bicicletes: poden salvar vides, ajuden a protegir el medi ambient i també redueixen la pobresa. Satisfer les necessitats de vianants i ciclistes segueix sent un factor bàsic per solucionar els problemes de mobilitat a les ciutats, per mitigar l’augment de les emissions de gasos d’efecte hivernacle i per millorar la qualitat de l’aire i la seguretat viària. Des de l’AMB hem iniciat un camí per connectar a peu i en bici de forma segura tota la metròpolis barcelonina. Tanmateix, es requereix d’inversions que fins ara no havien estat contemplades, ja que l’urbanisme i el desenvolupament d’infraestructures de la segona meitat del segle passat no van considerar que el vianant (i menys encara la bicicleta) hagués de poder-se desplaçar de forma segura entre municipis veïns. Un primer exemple d’intervenció necessària per promoure la mobilitat activa metropolitana va ser la connexió de l’av. Diagonal fins a Esplugues, tot just oberta des de fa poc més d’un any. És un primer exemple de molts altres que han de venir, com ara la connexió de Barcelona a Santa Coloma de Gramenet (que s’obrirà en els propers dies), la connexió del c. Guipúscoa a Sant Adrià (que s’executarà durant l’any 2020), la connexió de Badalona fins a Montgat o la connexió per a vianants i bicicletes amb què comptarà l’esperada reurbanització de tot l’eix C-245, entre Cornellà, Sant Boi, Viladecans, Gavà i Castelldefels. Aquests són alguns dels exemples de les inversions metropolitanes que haurien de ser prioritzades en els propers anys. Segons indica l’Organització Mundial de la Salut, disposar d’infraestructures més segures per caminar i moure’s en bicicleta garanteix, entre d’altres, equitat en la salut. Fomentar la mobilitat activa redueix el risc de malalties del cor, vessaments cerebrals, certs tipus de càncer, diabetis i inclús de mort. Així, millorar les condicions de la mobilitat a peu i en bici suposa beneficis per a la salut, l’equitat i també l’economia (ja que es tracta dels mitjans de transport més econòmics per a desplaçar-se). Si fem una ullada als Objectius de Desenvolupament Sostenible, veurem que la bicicleta participa en aconseguir 11 dels 17 ODS. Apostar per la bicicleta és, doncs, apostar pel present i pel futur. FELIÇ DIA MUNDIAL DE LA BICICLETA!  

L’AMB, al Congrés Ibèric de la Bici

L’AMB, al Congrés Ibèric de la Bici

L’Àrea Metropolitana de Barcelona aquest mes de maig ha participat en el XVI Congrés Ibèric Bicicleta i Ciutat, que ha tingut lloc a Cascais (Portugal), exposant les polítiques metropolitanes que s’impulsen des de l’AMB en relació a la bicicleta. El Congrés Ibèric de la bicicleta se celebra cada any, alternant una ciutat de l’estat espanyol i una ciutat portuguesa. És un Congrés organitzat principalment des de les entitats del món de la bicicleta, Conbici i la Federació portuguesa de cicloturisme i usuaris de la bici, amb el suport institucional corresponent segons la ubicació del Congrés. Durant la ponència de l’AMB a Cascais es van presentar les diferents accions en relació a la infraestructura de la bicicleta (xarxa pedalable i aparcament segur), normativa, diferents mesures de promoció de l’ús de la bicicleta (subvencions biciempresa, ecologística, a la compra de bicis elèctriques, premis bicimpuls…) així com també diferents accions en relació a la formació en l’ús de la bicicleta (educació a escoles, campanyes com la que sortirà aviat de Bicivisme…). El Consorci de Transports de Saragossa i l’Agència municipal de la bicicleta de València també van compartir les polítiques que estan implementant per impulsar l’ús de la bicicleta en els diferents territoris. Així mateix, la Red de Ciudades por la Bicicleta, entitat presididad per l’AMB, va presentar dues ponències en relació a dos temes que ha desenvolupat. D’una banda, els resultats del primer Observatori de la Bicicleta 2018, i de l’altra, recomanacions per promoure el cicloturisme. De les ponències presentades destaca el projecte GAFe Bike Lab de l’institut de secundària de Gafanha da Nazaré, on aproximadament el 50% de la comunitat educativa hi accedeix en bicicleta. Compten amb espai segur d’aparcament per a unes 350 bicicletes, amb taller obert per fer reparacions, projectes de reciclatge de bicicletes, i tot un seguit d’accions que formen part d’un projecte curricular global. Les conclusions del Congrés apunten a la necessària millora de la intermodalitat entre la bicicleta i el tren, la construcció de vies pedalables per accedir a totes les ciutats amb una major seguretat, disposar d’una normativa actualitzada i que promogui l’ús de la bicicieta, una major inversió en educació i sensibilització, monitorització i ús de dades en temps real… En definitiva, disposar d’estratègies globals que permetin convertir la bicicleta en un mode de transport de ple dret a les nostres ciutats i territoris. La passada edició la trobada ibèrica va tenir lloc a València, on l’AMB va presentar l’experiència Biciempresa, mentre que fa tres anys es va realitzar a Saragossa. A l’octubre de 2020 Barcelona serà la ciutat amfitriona, i es preveu agrupar diferents congressos en relació a la bici. Amb aquest motiu s’ha format un grup de treball conjunt entre la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l’AMB, l’Ajuntament de Barcelona i les entitats federades a FEMBici. Ens veiem a Barcelona!