Pla Estratègic Estatal de la Bicicleta

Pla Estratègic Estatal de la Bicicleta

Aquesta setmana hem rebut a l’Àrea Metropolitana de Barcelona els responsables de la Dirección general de Tráfico (DGT) d’elaborar el primer Pla Estratègic Estatal de la Bicicleta (PEEB). El PEEB va ser una demanda del sector de la bicicleta, que té com a objectiu impulsar i fomentar l’ús de la bicicleta a ciutat i a la carretera. Els treballs per tirar endavant el PEEB van començar el 2017, impulsats pel Consejo Superior de Tráfico, Seguridad Vial y Movilidad Sostenible, i ha comptat amb aportacions d’usuaris, sectors i administracions públiques que tenen competència sobre la bicicleta. S’han portat a terme 21 reunions temàtiques, que han comptat amb la participació de 101 institucions i més de 400 persones, durant les quals s’ha tractat de manera integral aspectes com la normativa, els dissenys urbans, les infraestructures, la mobilitat a la feina, la seguretat i educació viària, el cicloturisme, la intermodalitat, etc. Les 4.144 aportacions efectuades durant el procés participatiu del PEEB han quedat traduïdes en 12 línies d’acció, 91 objectius i 144 accions, que s’han d’acabar de treballar i validar durant aquest segon semestre de 2018 i que caldrà que despleguin posteriorment administracions i agents privats de forma conjunta. L’horitzó temporal previst per al pla és de 3-5 anys (a definir segons les accions finalment validades). La DGT ha volgut presentar els avenços del pla en primícia a l’AMB, en tant que presideix la Red de Ciudades por la Bicicleta, així com també a l’equip de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, com a mostra d’agraïment per la participació activa durant el procés participatiu. A les presentacions també hi han assistit representants d’altres administracions (Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya i el Servei Català de Trànsit), representants de la Red de Ciudades por la Bicicleta, així com també d’entitats i empreses del món de la bici. S’ha aprofitat la visita per fer un recorregut en bicicleta i donar a conèixer als representants de la DGT diferents iniciatives en l’àmbit de la bici que s’estan portant a terme a la metròpoli. La ruta ha sortit del polígon de la Zona Franca cap a l’Eixample barceloní, fent una visita a les Superilles de Sant Antoni i del Poblenou per mostrar els nous espais de convivència i sostenibilitat a la ciutat de Barcelona. Durant la visita s’ha conegut l’experiència de distribució de mercaderies en bicicleta duta a terme des de la microplataforma de ciclologística de Vanapedal. La ruta ha permès observar també els usos turístics del transport de persones en bicicleta. El recorregut ha finalitzat al nou equipament BiciHub al barri del Poblenou, on la cooperativa Biciclot ha explicat els projectes que estan portant a terme, amb la bicicleta sempre com a protagonista. Seguirem ben a prop l’evolució del PEEB i mirarem d’aconseguir sinèrgies entre els diferents agents involucrats en l’impuls de la bicicleta com a mitjà de transport quotidià i com a motor econòmic local. Més informació

Travessem el riu a peu i amb bici!

Travessem el riu a peu i amb bici!

Tal i com us anunciàvem en un post anterior, des del passat divendres 6 de juliol Molins de Rei i Sant Feliu de Llobregat es troben millor connectats amb Sant Vicenç dels Horts mitjançant el nou pas inundable sobre el riu Llobregat. El pas inundable representa una alternativa que enllaça les dues ribes del riu Llobregat per a vianants i bicicletes, evitant així l’ús del pont de la carretera N-340 o el viaducte de Sant Vicenç. El pas s’ha ideat perquè hi puguin conviure amb comoditat bicis i vianants, amb 4 metres d’amplada i una longitud de 35 metres, i ha estat construït amb estructures de formigó que formen una passarel·la que sobrepuja del riu en condicions normals de cabdal d’aigua. En casos puntuals de pujades del nivell del riu, que s’estimen podrien ser 15 ó 20 dies cada any, el gual quedarà inundat i no es podrà fer servir. La construcció del pas inundable ha implicat la urbanització de l’entorn, amb la creació de 3 rampes d’accés als dos costats del riu i senyalització sobre el camí fluvial del Llobregat, quedant pendents per la tardor els treballs de condicionament del camí del riu que transcorre pel marge de Molins de Rei. La connexió a peu i en bicicleta entre els 3 nuclis urbans potencia el canvi d’hàbits cap a la mobilitat sostenible per la que s’està apostant des de l’AMB, encarregada de les obres juntament amb els ajuntaments dels tres municipis. El pas s’ha inaugurat amb una gran festa on han participat membres dels clubs ciclistes de tots tres municipis, mostrant les possibilitat de l’ús social del riu, com a part de l’estratègia global de recuperació ambiental. Més informació Més fotografies

Corre, que volen!

Corre, que volen!

A partir de demà 3 de juliol tindreu disponible la subvenció de l’AMB per a la compra de bicicletes elèctriques per a particulars i empreses, amb 250 euros de subvenció per a un total de 500 bicicletes. Les bicicletes adquirides hauran de ser noves, amb un preu màxim abans d’aplicar la subvenció de 1.350€ (IVA inclòs) i comprades en els establiments metropolitans adherits (en trobaràs a Badalona, Barcelona, Begues, Cerdanyola del Vallès, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Ripollet, Sant Adrià de Besòs, Sant Boi de Llobregat, Sant Cugat del Vallès i Sant Just Desvern).

Reobert el pas de vianants i ciclistes del pont de la C-31

Reobert el pas de vianants i ciclistes del pont de la C-31

Ja fa un mes de la reobertura del pas pel pont sobre el riu Llobregat a l’autovia C-31 després de les obres d’ampliació. Les obres, a càrrec de la Generalitat (administració titular de la carretera), també han inclòs nous embornals i rampes de connexió amb els camins de la llera del riu, respectant un pendent màxim del 6%. El resultat de les obres és un espai compartit per vianants i ciclistes de 3 metres d’amplada (2m més que abans de les obres) que connecta els nuclis urbans del Prat i de l’Hospitalet, facilitant la mobilitat entre les dues ciutats i potenciant la bicicleta com a mitjà de transport per gaudir dels espais naturals i la platja del Prat, per part dels ciutadans d’altres municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona. Aquesta connexió forma part de l’eix de la xarxa pedalable metropolitana Bicivia 3, que connecta el Prat amb la platja de Badalona. Al video de prat.tv podreu sentir opinions dels usuaris i responsables de la nova infraestructura pedalable. Altres usuaris han manifestat a les xarxes socials la seva satisfacció amb el nou pas segur:     T’animem a provar aquesta nova connexió, per anar a la platja o al riu aquests dies d’estiu! (Gràcies @nderamon per la foto de portada!)

Congrés Ibèric Bici i Ciutat, a València

Congrés Ibèric Bici i Ciutat, a València

Amb la iniciativa València Ciutat Amable, la ciutat de València ha promogut la reflexió sobre les actuals prioritats que tenen els nostres municipis en l’ús de l’espai públic, i la necessitat de convertir les nostres ciutats en llocs més convivencials, sostenibles, saludables i inclusius. Sota el paraigua d’aquesta iniciativa s’han celebrat, del 16 al 20 de maig, 3 esdeveniments centrats en el món de la bicicleta com a eina facilitadora per al canvi de paradigma cap a les ciutats amables: XV Congrés Ibèric ‘La bicicleta i la ciutat’ III Trobada de Dones Ciclistes II Bicifest València Al XV Congrés Ibèric “La Bicicleta i la Ciutat”, organitzat per la coordinadora estatal ConBici, la seva homòloga de Portugal FPCUB i col·lectius locals com València en Bici-Acció Ecologista-Agró, Aula de la Bici i Bici és Vida, s’hi han presentat les novetats i experiències més importants al voltant de la bicicleta com a mitjà de transport. L’Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, i també president de la Red de Ciudades por la Bicicleta, ha participat com a ponent en la sessió d’obertura del Congrés. L’AMB ha presentat la ponència “Promoció de la bicicleta a la feina des de les administracions públiques”, on Carles Conill ha donat a conèixer les dues proves pilot inicials del programa #BiciempresaAMB als polígons Pedrosa de L’Hospitalet de Llobregat i del Pla de Sant Feliu de Llobregat, que ha facilitat els desplaçaments en bici entre casa i la feina a més de 100 treballadors. També en relació amb la mobilitat ciclista a la feina, en Salvador Fuentes de la Diputació de Barcelona ha participat de la taula rodona “Intermodalitat, tot el que has somiat i encara no pots fer”. Una altra taula rodona amb participació metropolitana ha estat la de “Polítiques i impacte econòmic de la bicicleta”, on l’Elena Amat, Regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, i l’Álvaro Nicolás, Cap de Gabinet Regidoria d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, juntament amb Joao Camolas de l’Ajuntament de Lisboa, han compartit les seves experiències en polítiques públiques de foment de la bicicleta. Amb el títol “Experiències de Patrimoni Ciutadà: el cas de BICIHUB” s’ha desenvolupat un taller on en Xavi Prat, de la cooperativa Biciclot, ha donat a conèixer el procés de coproducció participada del projecte #bicihub, que vol esdevenir un centre de referència de proximitat, de barri i de ciutat, dedicat a la mobilitat sostenible en bicicleta i a l’economia social i solidària, seguint un model de gestió comunitària. Durant el congrés s’han presentat diferents iniciatives que provenen d’empreses i entitats de l’àrea metropolitana de Barcelona. És el cas de “Vadebike, aparcament segur”, presentat per la Marta Recasens, del projecte “En bici sense Edat”, presentat per la Maria Elisa Ojeda. En el torn del Jaume Carné, de Bicicultura, es presenta el concepte de “Ciclistes peripatètics” (o ‘bicipersona pensante’), ja que promouen el coneixement de l’arquitectura i l’urbanisme de la ciutat mitjançant rutes en bici. Gènere i bici han tingut també un important paper al congrés, i a banda de ser un dels pilars de l’eix “La ciutat a l’abast de totes”, paral·lelament els dies 19 i 20, s’ha desenvolupat la II Trobada de Dones Ciclistes per contribuir a la reducció de la bretxa de gènere que encara hi ha al voltant de la bicicleta i en la nostra societat. Des de Barcelona van desplaçar-s’hi integrants del col·lectiu Cícliques per impartir el taller ‘Con las manos en la grasa’ juntament amb d’altres col·lectius de dones mecàniques de la resta de l’estat. En la vessant més lúdica, el cap de setmana del congrés, els Jardins del riu Túria han allotjat la Bicimostra, una fira d’expositors i activitats com tallers de ciclocostura, competicions i exhibicions, curses de cargobikes, desfilades bici chic, exposició de bicicletes clàssiques, circuits de bmx, concerts, i molt més. La Bicimostra posa punt i final al II Bicifest, un seguit d’activitats obertes al públic per acostar el món de la bicicleta a cada un dels racons de la ciutat i la seva àrea metropolitana, celebrat entre els mesos de febrer i maig. On serà el proper Congrés?! FEMBici ho està estudiant…

Lliurament de la bici!

Lliurament de la bici!

Avui el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, l’Antoni Poveda, ha fet el lliurament de la bicicleta elèctrica a la Marta Casar, guanyadora del concurs d’instagram que hem organitzat durant el mes d’abril. La Marta ens ha explicat que ja tenia 3 bicicletes, però cap d’elles elèctrica. Viu a Barcelona i es mou en bici des de fa temps, però la bici elèctrica (patrocinada pel servei Bicibox) li serà útil per pujar cap als barris de muntanya, on de vegades hi va a treballar. Enhorabona Marta, i a gaudir del merescut premi! Enllaç a la notícia