Bicicleta
Pedalant pel territori metropolità

Velo-city 2019 a Dublin

Velo-city 2019 a Dublin

La setmana passada l’AMB va participar al Velo-city, el congrés internacional més important en relació a la bici, que aquesta edició va concentrar més de 1.300 delegats d’arreu del món. El tema central era ‘Cycling for the ages’, perseguint l’objectiu que l’ús de la bicicleta sigui inclusiu amb totes les edats. El congrés va tenir una durada de 4 dies plens de conferències, taules rodones, sortides i altres activitats paral·leles. Tècnics, polítics i activistes de moltes ciutats d’arreu del món van poder compartir diferents visions i oportunitats per aconseguir que la bicicleta sigui un mode de transport de ple dret en àmbit urbà, així com també en relació al cicloturisme i connexions interurbanes (com autopistes per a bicis, aquí encara inexistents però molt populars a altres regions com els Països Baixos, Bèlgica i Alemanya). En el següent video podeu veure el resum del congrés: A la sala d’exposicions PBSC i Ferrovial comptaven amb algunes unitats de la nova bicicleta de Bicing de Barcelona, que es va poder veure circular també durant la multitudinària ‘Bike Parade’. Des de l’AMB vam presentar la regulació metropolitana de bicicletes i vehicles de mobilitat personal que vam treballar durant l’any passat conjuntament amb el BACC, i vam aprofitar per avançar algunes dades recollides durant aquest primer semestre de 2019 en relació a l’ús dels patinets a la metròpolis barcelonina. Les dades presentades van generar molt d’interès donat que es tracta d’una nova modalitat de transport encara poc avaluada en altres ciutats, així com tampoc a nivell europeu. Presentació de l’AMB al Velocity 2019 Si vols conèixer més detalls sobre el congrés i el que es va parlar busca a les xarxes socials els hashtags #VC19 i #cycleDublin. En el següent video pots veure un resum de com és anar en bici per Dublin: Difícil això d’anar pel sentit contrari!!

En marxa la campanya Bicivisme!

En marxa la campanya Bicivisme!

Aquesta setmana hem iniciat la campanya Bicivisme a la metròpolis de Barcelona, amb la col·laboració del BACC (Bicicleta Club de Catalunya). Bicicletes i patinets han estat els darrers en arribar de forma massiva a un espai públic que ja estava ocupat per altres modes, i aquest fet, sumat a la manca d’educació viària obligatòria a les escoles i instituts, de vegades provoca problemes de convivència entre els diferents modes de transport. La campanya Bicivisme se centra en els usuaris de bicis i patinets, tot i que, evidentment, no vol dir que siguin els únics usuaris de la via pública que no sempre es comporten correctament. I és que recordem que el civisme va amb la persona, i no amb el mode de transport! De fet, Bicivisme busca millorar la seguretat viària entre els usuaris de la bicicleta i el patinet de forma que no es generin situacions d’inseguretat viària entre ells mateixos i, en especial, en relació al vianant. Quins missatges volem fer arribar? Es tracta de missatges molt senzills i directes, que expliquen situacions quotidianes i, en principi, de sentit comú, però que no sempre es veuen reflectides en el comportament d’usuaris de la bicicleta i el patinet: Senyala els avançaments, canvis de trajectòria i aturades. Redueix la velocitat en les interseccions i assegura’t que et fas visible. Adapta la teva velocitat a la resta d’usuaris del carril bici. Si has d’anar més ràpid, fes servir la calçada. Dins del carril bici, avança només si és prou ample i pots fer-ho amb seguretat. Fes servir el timbre per avançar altres usuaris del carril bici i per alertar possibles vianants despistats. Respecta sempre el vianant, és més vulnerable que tu. A la calçada, ves pel centre del carril. No circulis per les voreres. En cas que ho facis, només si és prou ampla i a 10 km/h. Circula amb els dos llums encesos: llum blanc al davant i vermell al darrere. En aparcar la bici, assegura’t que lligues bé el quadre, les dues rodes i el seient. La regulació de la mobilitat urbana és de competència municipal i, per tant, la normativa local existent s’ha d’adaptar per a què hi reflecteixi l’ampli ventall de modalitats de mobilitat sostenible, se’n reconeguin els seus drets i deures i es fomenti la convivència viària. El Consell Metropolità de l’AMB va aprovar a la tardor de 2018 un document de Recomanacions per coordinar les ordenances municipals sobre la circulació de bicicletes, vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes per tal que, a partir d’aquí, els ajuntaments metropolitans aprovessin la normativa en els seus municipis. La normativa, tanmateix, per si sola no és suficient. Cal acompanyar-la de diferents campanyes per tal que la ciutadania, mancada d’educació viària, en pugui prendre consciència. Més informació

Dia mundial de la bici

Dia mundial de la bici

L’any passat les Nacions Unides van declarar el dia 3 de juny Dia Mundial de la Bicicleta. L’ONU alerta que les necessitats de mobilitat dels desplaçaments a peu i bicicleta tot sovint segueixen sense ser tingudes en compte, malgrat els beneficis demostrats que suposa invertir en vianants i bicicletes: poden salvar vides, ajuden a protegir el medi ambient i també redueixen la pobresa. Satisfer les necessitats de vianants i ciclistes segueix sent un factor bàsic per solucionar els problemes de mobilitat a les ciutats, per mitigar l’augment de les emissions de gasos d’efecte hivernacle i per millorar la qualitat de l’aire i la seguretat viària. Des de l’AMB hem iniciat un camí per connectar a peu i en bici de forma segura tota la metròpolis barcelonina. Tanmateix, es requereix d’inversions que fins ara no havien estat contemplades, ja que l’urbanisme i el desenvolupament d’infraestructures de la segona meitat del segle passat no van considerar que el vianant (i menys encara la bicicleta) hagués de poder-se desplaçar de forma segura entre municipis veïns. Un primer exemple d’intervenció necessària per promoure la mobilitat activa metropolitana va ser la connexió de l’av. Diagonal fins a Esplugues, tot just oberta des de fa poc més d’un any. És un primer exemple de molts altres que han de venir, com ara la connexió de Barcelona a Santa Coloma de Gramenet (que s’obrirà en els propers dies), la connexió del c. Guipúscoa a Sant Adrià (que s’executarà durant l’any 2020), la connexió de Badalona fins a Montgat o la connexió per a vianants i bicicletes amb què comptarà l’esperada reurbanització de tot l’eix C-245, entre Cornellà, Sant Boi, Viladecans, Gavà i Castelldefels. Aquests són alguns dels exemples de les inversions metropolitanes que haurien de ser prioritzades en els propers anys. Segons indica l’Organització Mundial de la Salut, disposar d’infraestructures més segures per caminar i moure’s en bicicleta garanteix, entre d’altres, equitat en la salut. Fomentar la mobilitat activa redueix el risc de malalties del cor, vessaments cerebrals, certs tipus de càncer, diabetis i inclús de mort. Així, millorar les condicions de la mobilitat a peu i en bici suposa beneficis per a la salut, l’equitat i també l’economia (ja que es tracta dels mitjans de transport més econòmics per a desplaçar-se). Si fem una ullada als Objectius de Desenvolupament Sostenible, veurem que la bicicleta participa en aconseguir 11 dels 17 ODS. Apostar per la bicicleta és, doncs, apostar pel present i pel futur. FELIÇ DIA MUNDIAL DE LA BICICLETA!  

L’AMB, al Congrés Ibèric de la Bici

L’AMB, al Congrés Ibèric de la Bici

L’Àrea Metropolitana de Barcelona aquest mes de maig ha participat en el XVI Congrés Ibèric Bicicleta i Ciutat, que ha tingut lloc a Cascais (Portugal), exposant les polítiques metropolitanes que s’impulsen des de l’AMB en relació a la bicicleta. El Congrés Ibèric de la bicicleta se celebra cada any, alternant una ciutat de l’estat espanyol i una ciutat portuguesa. És un Congrés organitzat principalment des de les entitats del món de la bicicleta, Conbici i la Federació portuguesa de cicloturisme i usuaris de la bici, amb el suport institucional corresponent segons la ubicació del Congrés. Durant la ponència de l’AMB a Cascais es van presentar les diferents accions en relació a la infraestructura de la bicicleta (xarxa pedalable i aparcament segur), normativa, diferents mesures de promoció de l’ús de la bicicleta (subvencions biciempresa, ecologística, a la compra de bicis elèctriques, premis bicimpuls…) així com també diferents accions en relació a la formació en l’ús de la bicicleta (educació a escoles, campanyes com la que sortirà aviat de Bicivisme…). El Consorci de Transports de Saragossa i l’Agència municipal de la bicicleta de València també van compartir les polítiques que estan implementant per impulsar l’ús de la bicicleta en els diferents territoris. Així mateix, la Red de Ciudades por la Bicicleta, entitat presididad per l’AMB, va presentar dues ponències en relació a dos temes que ha desenvolupat. D’una banda, els resultats del primer Observatori de la Bicicleta 2018, i de l’altra, recomanacions per promoure el cicloturisme. De les ponències presentades destaca el projecte GAFe Bike Lab de l’institut de secundària de Gafanha da Nazaré, on aproximadament el 50% de la comunitat educativa hi accedeix en bicicleta. Compten amb espai segur d’aparcament per a unes 350 bicicletes, amb taller obert per fer reparacions, projectes de reciclatge de bicicletes, i tot un seguit d’accions que formen part d’un projecte curricular global. Les conclusions del Congrés apunten a la necessària millora de la intermodalitat entre la bicicleta i el tren, la construcció de vies pedalables per accedir a totes les ciutats amb una major seguretat, disposar d’una normativa actualitzada i que promogui l’ús de la bicicieta, una major inversió en educació i sensibilització, monitorització i ús de dades en temps real… En definitiva, disposar d’estratègies globals que permetin convertir la bicicleta en un mode de transport de ple dret a les nostres ciutats i territoris. La passada edició la trobada ibèrica va tenir lloc a València, on l’AMB va presentar l’experiència Biciempresa, mentre que fa tres anys es va realitzar a Saragossa. A l’octubre de 2020 Barcelona serà la ciutat amfitriona, i es preveu agrupar diferents congressos en relació a la bici. Amb aquest motiu s’ha format un grup de treball conjunt entre la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l’AMB, l’Ajuntament de Barcelona i les entitats federades a FEMBici. Ens veiem a Barcelona!

Bicivisme a la festa de la bici

Bicivisme a la festa de la bici

A la festa de la bici de Barcelona vam presentar una primícia que ben aviat trobarem als carrers de la metròpolis. Es tracta de la campanya Bicivisme, que hem treballat amb el BACC, i que vam transformar en uns cubs per tal que petits i grans poguessin conformar junts un trencaclosques i descobrir quins missatges volem transmetre per millorar la convivència als carrers dels nostres municipis. La nostra ciutadania encara no rep de forma reglada ni obligatòria cap mena d’educació viària, a diferència d’altres països on ja fa més de 50 anys que en reben. I ens preguntem per què som poc cívics? Potser la resposta té a veure amb aquest fet! Com podeu veure, en aquest cas es tracta de missatges orientats als usuaris de la bicicleta i del patinet, i de sentit comú, però que de vegades no s’apliquen per desconeixement. Evidentment, no només cal educar els usuaris de bici i patinet sinó que cal educar el conjunt de la ciutadania, sobretot els usuaris dels vehicles de motor (que no oblidem que són els que provoquen més accidents i, sobretot, més greus i mortals). Des de l’AMB hem impulsat petites accions que van en la línia d’educar la ciutadania en l’ús de la bicicleta i el patinet, com ara la campanya Bicivisme o bé les sessions d’educació viària a escoles de 5 municipis metropolitans, que ben aviat explicarem amb més detall. El trencaclosques, que el vam tenir en versió gran i també en versió mini, va ser una primera oportunitat per compartir aquests missatges, que tot sovint trobem que no s’apliquen de forma suficient als nostres carrers. Hi ha algun altre missatge que pensis que és important transmetre i que no haguem contemplat?

Hem acabat el repte d’abril!

Hem acabat el repte d’abril!

Novament en aquesta edició 2019 us hem de felicitar i donar les gràcies tant als que heu aconseguir finalitzar el repte #30diesAMBbiciBCN com als que ho heu intentat. Gràcies a tots i totes vosaltres hem tingut un mes d’abril ple de pedalades metropolitanes, tot i els dies de pluja i vent que ens ho han posat complicat. REPTE Un total de 3.071 persones ens heu ajudat a tenir un mapa de calor molt interessant amb prop de 62.000 km pedalats i patinats (59.700 km en bici, 2.200 km en patinets i 135 km en patins) per complir amb el repte 30diesambbicibcn a l’àrea metropolitana de Barcelona, que hem organitzat conjuntament entre l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Clicant l’enllaç del repte podreu veure com ha quedat el mapa de calor final, aviat podrem extreure’n algunes conclusions! Dir-vos que enguany hi han participat activament també 35 empreses i institucions, a l’enllaç anterior podreu veure el rànquing dels km efectuats per cada una d’elles. Enhorabona a totes per la implicació en el repte, i en especial a la guanyadora Barcelona Regional, agència pública de planejament estratègic, urbanisme i infraestructures, que compta amb una vuitantena de treballadors molt actius en la mobilitat sostenible, situada en el polígon de la Zona Franca (on malauradament arribar-hi en bici encara no és fàcil). Des de Ciclogreen ens han passat la llista de persones premiades. PREMI (PATROCINADOR) GUANYADOR/A Bici elèctrica plegable (Bicibox) Laura F. Motxilla lluminosa (Bicibox) Ruth L. Ruta autoguiada amb e-Bike (VAIC) Aina G. Pack Wonderbox 1 dia per a 2 (Ciclogreen) Juan C.C. Quota anual soci (BACC) Albert V. 1 any d’alta al taller obert (Biciclot) Carles B. Il·lustració ciclista (Siesta Van Designs) Guillem B. Cadenat BRN Snake (Recycling Barcelona) Laura T. Revisió completa a Recycling (Barcelona) Daniel M. Descompte 50 € (Santafixie) Ami H. Tarjeta regal amazon 50 € (Ciclogreen) Sandra G. Partides room scape (Urban bike scape) Mónica G. Partides room scape (Urban bike scape) Adrià O. Tatuatge per a bicicleta (Tattoo bycicle) Xavier M.   ENHORABONA! Ens posarem en contacte per correu electrònic amb les 14 persones que heu estat premiades amb l’ús de l’aplicació mòbil. Ben aviat definirem dia i lloc per a la recollida dels premis. CONCURS INSTAGRAM A banda del repte molts usuaris heu omplert Instagram de fotos relacionades amb les vostres experiències en bicicleta d’aquest mes d’abril. Aquí teniu el llistat dels perfils públics que heu aconseguit complir amb el mínim establert de 21 dies del mes d’abril publicant fotos relacionades amb la bicicleta i utilitzant els 3 hashtags: #30diesAMBbiciBCN #30DEB #AMBbici 1 calvox 2 sergiperiche 3 sandrallop 4 rargelich 5 biciclejant_per_bcn 6 agustiargelich 7 aolmora 8 dbelenguer_bici 9 bicicletabcn 10 vicky_thebike 11 j.24cano 12 365diesenbici 13 robertofsr 14 lawat 15 fdns3 16 m9strange_30 17 pasalo2 18 cinz_ii 19 la_bicicleta_clinclin 20 mromeromadrigal 21 okbarcelonatours 22 saludos.a.fio 23 jogonmar74 24 pepatrash 25 jgabrielgallart 26 nu327 27 xavi.riv 28 undostresnou 29 joan1983 30 jairoalonsofr 31 martacasar 32 atzucacuzta 33 therealdonvaleron 34 notwithoutmybike 35 oesteve1 36 amorosnu 37 guselgamarus 38 biciviciat 39 mariaelisaojeda 40 gus77bcn   Fins a 146 perfils públics heu omplert durant el mes d’abril Instagram de fotos de bicicletes, però com podeu observar no és fàcil complir amb el repte! Tal i com establien les bases, avui 6 de maig hem fet el sorteig davant el Secretari de l’AMB, a qui agraïm la seva dedicació. Us deixem aquí unes imatges del moment del sorteig: Felicitats a la persona representada pel número 5, amb el perfil instagrammer biciclejant_per_bcn! Ens hi posarem en contacte personalment amb el perfil guanyador. En cas que no compleixi amb els requisits establerts (residir en un municipi metropolità i ser major de 16 anys), procedirem a utilitzar els dos números de reserva resultants del sorteig: 33 i 13. Us deixem aquí un recull dels milers de fotos que trobaràs a Instagram amb el hashtag #30diesambbicibcn, a veure si en trobeu alguna de vostra! I de nou ha arribat el mes de maig, a seguir pedalant! (Video de les guanyadores dels 3 premis principals)