La relació público privada en les polítiques de Promoció Econòmica local
En el passat, els sectors públic i privat s’identificaven com dos àmbits singulars que es guiaven per valors i objectius diferents i que en poques ocasions s’entrecreuaven. No obstant això, aquesta visió ha canviat durant els darrers anys, i cada vegada resulta més evident la necessitat de que sector públic i privat col·laborin per tal de millorar el benestar comú mitjançant l’enfortiment del teixit empresarial i la millora de l’ocupació. Especialment en l’àmbit municipal, on un dels principals objectius de l’administració pública local és el de vetllar per la qualitat de vida de la seva ciutadania, la qual dependrà, en major o menor mesura, de comptar amb un entramat que asseguri llocs de treball.
En aquest sentit, la col·laboració pública-privada no s’ha de centrar únicament en la consolidació empresarial de les empreses ja existents, sinó que també en la promoció d’una emprenedoria que fomenti el desenvolupament de projectes innovadors i amb valor afegit.
Aquesta cooperació no sempre resulta fàcil, ja que necessita d’una comunicació permanent entre l’administració pública i les persones empresàries i emprenedores del territori per tal de detectar necessitats, recursos i espais d’interacció. Així, els ajuntaments compten actualment amb serveis d’atenció a l’empresa que asseguren aquesta interacció i que, poc a poc, han anat dissenyant diferents eines públiques de suport al teixit empresarial com ajuts i subvencions, programes de formació, serveis d’assessorament i canals de suport a la tramitació.
És en aquest marc, que l’Agència de Desenvolupament Econòmic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona ha desenvolupat diferents programes de suport empresarial amb l’objectiu d’acompanyar als ajuntaments en l’assistència a les empreses dels seus territoris. Alguns d’aquests programes són:
- La Xarxa Metropolitana d’Oficines d’Atenció a l’Empresa, que persegueix difondre el model d’OAE entre els municipis metropolitans per tal de que assegurin uns serveis empresarials mínims i buscar la col·laboració entre tots ells per a presentar el territori metropolità com un destí business friendly.
- El programa ARIE (Atracció i Retenció d’Inversions Empresarials), enfocat a desenvolupar les accions d’acompanyament a les empreses metropolitanes davant la seva intenció de reinvertir recursos per tal de créixer estratègicament, desenvolupar noves línies productives de negoci o establir nous processos.
- El programa ExportMetropolis, una iniciativa d’assessorament empresarial impulsada per l’Agència de Desenvolupament Econòmic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, conjuntament amb els 36 municipis metropolitans, per donar suport al teixit empresarial metropolità en el seu procés d’internacionalització.
- Els programes de Beques a l’Emprenedoria o Subvencions a Entitats d’Economia Social, actuacions de suport directe l’entramat empresarial amb la mediació directa de les entitats locals.
- El programa d’Associacionisme Empresarial, on es fomenta la creació i dinamització d’associacions empresarials per defensar els interessos de les empreses participants i, alhora interlocutar amb l’administració pública
A tots els programes, l’AMB actua com a eina dels Ajuntaments per donar resposta a l’entramat productiu metropolità, atenent directament aquestes organitzacions per incrementar la seva competitivitat i millorar la seva capacitat de generar riquesa.