Entrevista a Xavi Martínez, de l’equip d’educació viària de Sant Boi de Llobregat

A molts equips de policia local podem trobar professionals de l’educació viària, que fan tasques ben diferents de les que ens imaginem quan pensem en els serveis de seguretat.

Quines són aquestes tasques? Doncs el desenvolupament d’activitats que permeten entendre quins són els drets i deures de les persones quan ens movem, com canvien aquests drets i deures si anem a peu, en bicicleta o en un vehicle motortizat, i, també, quines conductes promouen una millor convivència a l’espai públic o, per contra, ens posen en risc.

Per entendre una mica millor com és el dia a dia d’una unitat d’educació viària i per posar en valor la seva tasca, entrevistem Xavi Martínez, un policia local del municipi de Sant Boi de Llobregat que treballa en l’equip d’educació viària d’aquest municipi, un referent català i estatal en aquesta matèria. Voleu conèixer en Xavi? Us el presentem!

Podem dir que en Xavi és un entusiasta de la mobilitat en general i de la bici en particular. Ell mateix diu que la seva relació “amb això dels uniformes” va començar el 1992. Primer va formar part de la guàrdia civil i, posteriorment, de la policia local de Sant Vicenç dels Horts. Des del 2011 desenvolupa les seves funcions a la policia local de Sant Boi i, més concretament, dins l’equip d’educació viària.

Xavi, explica’ns una mica la teva feina: quins són els projectes de formació i educació relacionats amb la bicicleta?

Doncs bé, tot comença quan el nostre equip, que té més de 40 anys de vida, va detectar mancances en l’etapa d’educació primària, i és que molts nens no sabien anar en bicicleta. Això va fer que des del 2008-2009 incloguem al nostre catàleg d’accions formatives i educatives algunes propostes directament relacionades amb la promoció i foment d’ús de la bicicleta entre la comunitat escolar.

Aquest és l’origen del Rodaescola, una de les nostres activitats estrella que té per objectiu fomentar l’ús de la bicicleta entre la comunitat escolar. En un primer moment, la Fundació Marianao ens va cedir algunes bicicletes. Des de llavors, la iniciativa Rodescola s’ha anat transformant fins a esdevenir un veritable recurs educatiu. Avui en dia, la considerem una eina potent de promoció de la bici entre els nostres escolars, i ha rebut diversos reconeixements i premis arreu del territori espanyol.

També entrem a les aules per conscienciar dels diferents riscos associats als diferents mitjans de mobilitat. L’objectiu de la nostra feina està directament relacionat amb la creació d’espais de convivència efectius, sostenibles, segurs i tolerants entre els diferents actors i rols presents a l’entorn viari, i posa l’accent en el paper que pot jugar la bicicleta si esdevé un mitjà de transport normalitzat.

A més, el nostre equip va crear el perfil @educacioviariasantboi a Instagram, que permet consultar la nostra activitat i els missatges que publiquem relacionats amb consells, normativa, reflexions, i altres qüestions sobre les diverses accions que despleguem.

Veiem que en la vostra tasca la difusió i la comunicació són també fonamentals. Tanmateix, des del teu punt de vista, quines són les oportunitats que ofereix Sant Boi per a la bicicleta?  

D’un temps ençà, comencem a veure que creix el nombre de persones que fan un ús habitual de la bicicleta: estudiants, treballadors, famílies… 

Aquest creixement ha estat possible gràcies a mesures metropolitanes com l’AMBici, el recent servei metropolità de la bicicleta compartida, el sistema d’aparcament segur Bicibox, la pacificació de la C-245 i la compleció de la Bicivia 7 en aquest eix. De fet, jo mateix soc un dels usuaris de la Bicivia 7 per venir a la feina.

Estic segur que quan finalitzi l’obra del Ministeri, que prolongarà el carril bici de la C-245 fins a Cornellà de Llobregat, veurem encara més persones en bici.

Sant Boi, ubicat entre la serra litoral del massís del Garraf i la llera dreta del riu Llobregat, ofereix moltes oportunitats per fer un ús habitual de la bici, a través dels diferents carrils de bici locals, les pistes forestals, els fluvials o l’anell verd.

Parlem d’estratègia i de futur: quins són els reptes més importants pel que fa a la mobilitat en bicicleta a Sant Boi? I els joves, quins reptes tenen per anar en bicicleta al vostre municipi?

Des de ja fa gairebé dues dècades, el nostre municipi ha confeccionat diversos plans i projectes al voltant de la bicicleta, com el Pla de mobilitat urbana sostenible o el Pla director de la bici, entre d’altres. En tots, hi ha una aposta clara per promocionar l’ús de la bici a Sant Boi a través del desenvolupament de diferents eixos (infraestructura ciclista, formació, salut i esport, etc.).

Tenim el ferm convenciment que la bici pot esdevenir el vehicle ideal per cobrir recorreguts curts, com per exemple anar a la feina, fer gestions locals o, simplement, com a element de socialització i oci.

El repte passa per integrar la bici a la ciutat i fer-la partícip de la mobilitat urbana, fins i tot quan compartim l’espai viari amb altres mitjans de transport. Cal fer entendre a la resta de conductors que les nostres calçades ja no són una zona exclusiva del vehicle de motor.  

És per això que creiem que és imprescindible incorporar la formació en matèria de mobilitat ciclista als currículums escolars, com ja estableix la LOMLOE, ja que els nens d’avui seran els futurs conductors de demà.

Com dius, hi ha moments en què compartim l’espai viari. Cada cop tenim més informació sobre l’assetjament viari que pateixen les persones que van en bicicleta, sobretot en espais compartits. Les darreres dades que tenim a l’AMB apunten que el 35 % de les dones ciclistes han patit assetjament mentre circulaven en bicicleta. Què opines sobre l’assetjament viari que pateix qui es desplaça en bicicleta per part dels vehicles motoritzats?

Doncs sí, malauradament encara podem trobar actituds incíviques, irrespectuoses i perilloses per part dels conductors d’alguns vehicles, tant per part de vehicles de motor, com també d’usuaris de la bici, els quals empitjoren la imatge que es té del col·lectiu ciclista.

Hem de pensar que la majoria de ciclistes adults també són conductors de vehicles de motor, però no a l’inrevés, és a dir, la majoria de conductors de vehicles de motor gairebé no fan ús d’una bicicleta, i és aquí que tenim un potencial escenari de conflicte viari.

Crec que la seguretat viària ha d’anar sempre de la mà del civisme, el respecte, la solidaritat, la tolerància i l’empatia, entre d’altres valors.

De vegades poso l’exemple a l’alumnat, salvant les distàncies, de quan anem a comprar al supermercat amb el carretó i, en girar al passadís, xoquem lleument amb el carretó d’una altra persona sense adonar-nos-en; quina és la primera reacció entre aquestes dues persones? Normalment, la primera interacció és demanar perdó mútuament. Això rarament passa en l’entramat viari.

L’educació viària moderna pretén que els individus reconeguin les actituds incorrectes i insegures per revertir-les amb d’altres de més segures, respectuoses i tolerants. En definitiva, creiem que l’educació viària pot ser un instrument per reduir la sinistralitat i assolir un nivell de convivència efectiu a l’espai públic.

Xavi, si poguessis canviar una o dues coses per millorar la mobilitat en bici i a peu a Sant Boi, quina seria?

Bé, tot i que Sant Boi està fent passos des de fa molt de temps per canviar la nostra mobilitat, crec que seria viable convertir en zones de vianants algunes vies comercials de la nostra ciutat o tancar el centre al trànsit motoritzat durant el cap de setmana, cosa que generaria forts canvis en la mobilitat quotidiana.

D’altra banda, iniciatives com el bicibús també podrien ajudar a descongestionar els accessos i sortides als centres escolars i canviar dinàmiques de mobilitat familiars. Personalment, m’encantaria que existís un bicibús a Sant Boi!

Sí, Xavi, seria fantàstic. Moltes gràcies per les teves paraules tan interessants. Ens veiem aviat.

Ens veiem als carrers!