Ja s’ha inaugurat el carril bici del pont d’Esplugues

El passat 18 de novembre es va inaugurar oficialment el nou carril bici del pont d’Esplugues, malgrat que ja portava uns dies obert al trànsit ciclista.

Aquest tram de la xarxa Bicivia s’ha implementat amb el suport de l’AMB, responsable de la redacció del projecte i de la direcció de les obres. Per la seva part, l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat ha licitat les obres, amb un cost de 771.617 euros (IVA inclòs). Amb tot, un 70 % del pressupost de les obres s’ha finançat gràcies als fons europeus Next Generation. Així doncs, un cop finalitzada la intervenció, aquest pont ha esdevingut un pont multimodal clau, amb espai segregat i segur per a la mobilitat activa (a peu i en bicicleta), i espai per al transport públic i la mobilitat motoritzada.

Concretament, l’obra d’execució del carril bici al pont d’Esplugues es materialitza amb una ampliació de pont a través d’una nova passera pel costat muntanya, que ha permès que hi hagi més espai reservat per als vianants i per a les bicicletes, separant ambdós modes de mobilitat del trànsit rodat, la qual cosa millora, alhora, la convivència entre ciclistes i vianants en aquest punt estratègic de la xarxa Bicivia.

Destaquem l’obra no tant per la quantitat de metres lineals que aporta a la xarxa Bicivia sinó per la seva qualitat i per l’efecte de xarxa que genera, així com pel punt d’inflexió que pot significar per a la mobilitat ciclista, no només a escala local, sinó també a escala metropolitana.

En aquest sentit, subratllem tres raons per les quals el nou carril bici del pont d’Esplugues esdevé una peça clau per al desenvolupament de la Bicivia:

1. Connectivitat: el pont uneix dos dels eixos principals de la xarxa Bicivia

Aquest tram, de tan sols 150 metres, ha estat llargament reivindicat pels usuaris de la bicicleta, ja que en aquest punt es troben dos dels eixos principals de la xarxa pedalable metropolitana: la Bicivia 4 i la Bicivia 7, que donen continuïtat als carrils existents a l’avinguda dels Països Catalans i el carrer de Laureà Miró. A més a més, coincideix amb el traçat de la ruta ciclista europea Eurovelo 8.

I per acabar d’assolir l’efecte de xarxa en aquest punt, pròximament començaran les obres de reurbanització de l’avinguda de Cornellà (Bicivia 7), que incorpora un carril bici bidireccional segregat que connectarà Esplugues de Llobregat amb Cornellà de Llobregat.

2. Quantificació de la demanda: disposició de dades

El 2018, amb les obres de construcció del carril bici del carrer de Laureà Miró, es va instal·lar un comptador d’usuaris en una ubicació limítrof al pont d’Esplugues, a pocs metres aigües amunt en sentit Sant Just Desvern.

Aquest comptador genera un històric de dades de la demanda ciclista que permetrà quantificar els efectes de la compleció de la xarxa en el seu entorn i, més concretament, el que ens ocupa: l’efecte que tindrà aquest nou carril bici quant a volum d’usuaris de la infraestructura.

Les dades de què disposem fins a l’actualitat demostren dos fets rellevants. En primer lloc, la quantitat d’usuaris creix any rere any, i, en segon lloc, el major nombre d’usos es registren en dies feiners, fet que confirma, doncs, que és un tram de Bicivia que s’utilitza sobretot per a la mobilitat quotidiana.

3-. Rendibilitat: període curt per a l’amortització de la inversió

Amb un 66 % de la xarxa Bicivia construïda, un gruix rellevant dels trams restants són enllaços d’alta complexitat, com és el cas del pont d’Esplugues.

Tot i ser una infraestructura complexa amb una inversió rellevant de 770.000 €, l’experiència ens ha demostrat que connexions amb característiques molt similars (anàlisi cost-benefici a dues infraestructures Bicivia) s’amortitzen en períodes molt curts (entre tres i cinc anys).

Així doncs, s’intueix que, a causa de l’alt retorn econòmic, social i ambiental que ofereix la bicicleta com a mitjà de transport, en el cas del pont d’Esplugues, una anàlisi cost-benefici podria estimar una rendibilitat alta, per tant, en pocs anys aquesta inversió es podria considerar com a recuperada.

En conclusió, els propers anys caldrà seguir amb atenció les dades d’ús de la xarxa Bicivia, especialment als entorns de les noves connexions, per tal d’avaluar l’efecte positiu extra que genera disposar de xarxes pedalables connexes i funcionals. Això podria ser la clau per completar el 100 % de la xarxa Bicivia?

Altres enllaços: