El president de la Red de Ciudades por la Bicicleta (RCxB) i vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, el director general de la DGT, Pere Navarro, i el secretari general de la FEMP, Carlos Daniel Casares, van presentar a Madrid, el Baròmetre de la bicicleta a Espanya 2019, el major estudi a nivell estatal sobre la bicicleta que es realitza cada dos anys. La roda de premsa, en la qual s’analitzen els principals resultats de l’estudi sobre els hàbits d’ús de la bicicleta a nivell estatal, ha tingut lloc en el marc de la Cimera de Clima COP 25, concretament, a IFEMA, a l’estand de la FEMP (Federació Espanyola de Municipis i Províncies).
Dades rellevants de la bicicleta en el conjunt de l’Estat:
- L’ús de la bicicleta creix 2 punts respecte a l’2017.
- Aquest augment es deu principalment a l’increment de l’ús de la bicicleta per part del gènere femení. Avui dia a Espanya el 43% de les dones són usuàries de la bicicleta, sis punts més que el 2017.
- L’estudi també revela que la bicicleta ha substituït el cotxe o la moto a més del 40% dels casos en els desplaçaments quotidians.
- Augmenta la notorietat i l’ús dels sistemes públics de bicicletes. Més de tres milions d’espanyols utilitzen algun tipus de bicicleta pública.
En relació a la mostra de Barcelona:
- El 24,1% de la població enquestada no és usuària de la bicicleta perquè ‘a Barcelona hi ha molt trànsit, és perillós’, motiu que supera al 18,1% que no va en bici perquè ‘prefereix el cotxe o altres mitjans’
- El 27,2% de la població resident que té alguna bicicleta a casa la guarda a una habitació, mentre que el 22,8% la guarda al balcó.
- De les ciutats amb més de 500.000 habitants, la població resident a Barcelona que sap muntar en bicicleta és la que té menys bicicletes per a ús personal (47,7% front el 64,2% a Saragossa).
- Un 17,7% de la població usuària barcelonina ha patit almenys un accident en bicicleta en els darrers 5 anys.
- Barcelona és la 2a ciutat de més de 500.000 habitants de l’Estat on més robatoris de bicicleta hi ha (el 30,4% de la població usuària ha patit algun robatori en els darrers 5 anys).
- Comparativament amb la resta de ciutats grans de l’Estat, a Barcelona es destaca que moure’s en bici per la ciutat és més ràpid, no és tan perillós com a d’altres ciutats, però tampoc és tan còmode.
- Com a principals obstacles per moure’s en bici per la ciutat, la població barcelonina destaca l’excés de trànsit motoritzat (65,0%), seguit del risc de robatori (32,5%).
- El 55% de la població barcelonina opina que els conductors de vehicles no són respectuosos amb les bicicletes, mentre que el 67% opina que les persones ciclistes no són prou respectuoses amb els i les vianants.
- El 28,4% de la població usuària destaca que s’ha sentit agredida / assetjada anant en bicicleta.
- El 85% de la població barcelonina considera que les administracions han de fomentar molt o bastant l’ús de la bicicleta, també pel que fa a l’ús de la bicicleta per anar a la feina i a l’escola.
- El 82% de la població barcelonina creu necessari que es facin aparcaments segurs i coberts.
- Només el 44% de la població barcelonina considera que coneix la normativa de circulació en relació a la bicicleta.
- El 65,5% de la població barcelonina considera que els aparcaments de bici són insuficients o bé inexistents.
- El 79,5% de la població coneix el sistema de bici pública, i dels que el coneixen un 21,3% n’és usuari.
- El 81,7% de la població usuària enregistraria la seva bici en el registre nacional de bicicletes.
“El Baròmetre ha demostrat ser un instrument per seguir creant infraestructures i fomentar l’ús de la bicicleta”