Estudis de referència “gènere i bici”

Amb motiu de la celebració del Dia Internacional de les Dones, aquest dissabte 8 de març volem aprofitar l’ocasió per tornar a posar sobre la taula la importància de promoure l’ús de la bicicleta amb perspectiva de gènere.

Segons l’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF) de 2022, del total de desplaçaments amb bicicleta a l’àrea metropolitana de Barcelona, un 72 % van ser efectuats per homes, mentre que el 28 % restant corresponia a dones. Segons les mateixes dades, la quota modal de la bicicleta és del 3,3 % entre els homes i de l’1 % entre les dones, fet que mostra clarament aquest desequilibri.

Amb aquest escenari, per avançar cap a un model de mobilitat més sostenible i saludable en què la bicicleta tingui un paper més rellevant, és essencial identificar i eliminar els obstacles que dificulten que les dones facin servir aquest mitjà de transport en el seu dia a dia.

Per tal d’adaptar l’entorn metropolità a les necessitats de la mobilitat ciclista de les dones cal disposar no només de dades sobre els seus hàbits, sinó que també cal conèixer i reduir els obstacles de l’accés a la bicicleta per part de les dones, entendre les seves predisposicions i percepcions, així com les seves valoracions de l’ús de la bicicleta.

Tanmateix, al nostre territori disposem d’una mostra d’estudis i anàlisis robustes sobre mobilitat ciclista amb perspectiva de gènere. Per aquest motiu, fem un recull i compartim els documents de referència en aquest àmbit que s’han publicat més recentment.

La mobilitat quotidiana en bicicleta a la metròpoli de Barcelona: una mirada des de l’òptica de les dones

Redactat per l’Institut Metròpoli per encàrrec de l’Oficina Metropolitana de la Bicicleta. Febrer de 2024.

L’estudi va fer per primera vegada enquestes a peu de carrer a dones ciclistes i dones no ciclistes. L’objectiu essencial era el d’ampliar el coneixement sobre la realitat de la mobilitat ciclista de les dones a la metròpolis de Barcelona, per tal d’afavorir la creació de noves polítiques i projectes o l’adaptació de polítiques públiques existents, que integrin progressivament la dimensió de gènere.

Movilidad ciclista y género. Un análisis feminista interseccional

Redactat per ConBici per al Instituto de las Mujeres del Ministerio de Igualdad. Desembre de 2023.

Aquest estudi pretén ser un primer diagnòstic participat sobre la mobilitat ciclista amb perspectiva de gènere. Una de les principals qüestions rellevants és l’exploració de la incidència de les diferents variables que afecten la mobilitat ciclista de les dones, posant també el focus en els motius per la no utilització de la bicicleta per part de les dones.

Recomanacions per integrar una perspectiva feminista interseccional en la mobilitat ciclista de Barcelona

Redactat per Col·lectiu Punt 6 i Esther Anaya Boig, per a l’Ajuntament de Barcelona. Gener de 2021. 

L’objectiu d’aquest projecte ha sigut acompanyar la Tinença d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, en la integració d’una perspectiva feminista interseccional en les polítiques, estratègies, plans, programes, accions, normatives i mecanismes d’avaluació de mobilitat ciclista de l’Ajuntament de Barcelona. Aquest document presenta una sèrie de recomanacions que poden ajudar a integrar aquesta perspectiva en els diferents projectes de promoció de l’ús de la bicicleta i en el disseny d’infraestructura ciclista.

Us animem a consultar-los, revisar detalladament els continguts que plantegen, tenir-los en compte i compartir-los!

El creixement de l’ús de la bicicleta serà amb les dones, o no serà!