El projecte Bicivia, aprovat pel Consell Metropolità l’abril del 2016, amb un consens tècnic i polític i amb la missió d’impulsar una xarxa de vies pedalables que connectessin l’àrea metropolitana de Barcelona en bicicleta de manera segura, còmode i directa.
Després de set anys des que es va posar en marxa, l’Oficina Metropolitana de la Bicicleta a través de l’Institut Metròpoli va encarregar una assistència tècnica per al desenvolupament d’una d’auditoria externa de l’estat de la xarxa Bicivia, per analitzar la feina feta fins al moment, recollint tota la informació dels projectes executats fins a l’octubre del 2023, així com les modificacions de la xarxa respecte del que es va planificar inicialment.
L’equip redactor de l’auditoria, format per l’arquitecta María Elisa Ojeda Acosta, de la consultoria de mobilitat Comoba, i la urbanista Sara Ortiz Escalante, de la cooperativa Col·lectiu Punt 6; es va proposar introduir la perspectiva feminista i, d’aquesta manera, garantir que l’auditoria incloïa un vessant quantitatiu lligat a l’esmentada xarxa pedalable i, alhora, dur a terme una avaluació qualitativa per part dels usuaris, mitjançant mètodes personalitzats per recollir les necessitats diverses de mobilitat. Tot plegat, posant especial èmfasi a aconseguir una participació mínima del 50 % de dones i altres identitats dissidents en el procediment.
RESUM DE LA METODOLOGIA APLICADA I DELS RESULTATS PRINCIPALS
L’informe de l’auditoria es compon de tres parts: una definició tècnica de la Bicivia, una anàlisi de dades; la corresponent diagnosi de l’evolució de la Bicivia, i finalment, un conjunt de recomanacions.
La primera part, dedicada a la definició tècnica de la Bicivia, consta, en primer lloc, d’un resum del document que es va aprovar el 2016, on es defineixen les principals directrius per l’execució de la Bicivia. I, en segon lloc, dues entrevistes als responsables d’impulsar el projecte: Silvia Casorran, responsable de l’Oficina de la Bicicleta el 2016 i Carles Conill Vergés, director de Serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB el 2016.

La segona part inclou l’anàlisi de dades i la diagnosi de l’evolució de la Bicivia. En primer lloc, es defineixen i s’avaluen un seguit d’indicadors quantitatius a partir d’un recull exhaustiu de la informació disponible dels projectes de la xarxa Bicivia, executats des del 2016. I, en segon lloc, es duu a terme una anàlisi qualitativa a partir de les sessions participatives, tant amb el personal tècnic de l’AMB i de les diferents administracions públiques titulars de les vies on es desenvolupa la xarxa, com amb entitats ciclistes i usuaris.


Per a la diagnosi d’aquestes dades qualitatives s’aplica la metodologia de la mobilitat ciclista amb perspectiva de gènere, definida en la guia per la integració de la perspectiva de gènere en els plans de mobilitat urbana (PMUS), de l’ATM.
Alguns dels principals resultats quantitatius obtinguts han estat relatius als següents indicadors:
Km de Bicivia executats:
2016 – 136 km (25 %)
2023 – 362 km (66 %)
Tipologia de la infraestructura pedalable actual:
- 22 % vorera bici
- 17 % carril bici (dels quals el 82 % són de doble sentit)
- 13 % carrer 30 (via compartida amb trànsit motoritzat)
- 12 % pista bici o camí verd
- 2 % altres vies pacificades
- 34 % pendent de projecte

Tipologia de paviment de la infraestructura pedalable actual:
- 49 % asfalt
- 10 % panot/vorera
- 6 % ciment
- 6 % sense pavimentar
- 1 % llamborda
- 28 % sense identificar

Identificació dels trams complexos d’execució de la xarxa
El 2016 s’identifiquen 26 trams d’alta complexitat i el 23-24 s’afegeixen 17 nous trams complexos, elevant fins a 43 els trams d’alta complexitat.
El grau d’execució dels 43 trams:
- 25,6 % executats o en obres d’execució
- 18,6 % amb projecte redactat o en redacció
- 55,8 % pendents de redacció de projecte

Finalment, la tercera part es presenta com un recull de recomanacions, tant a escala general com també pel que fa als diferents àmbits d’actuació en la continuació de l’execució de la Bicivia.


D’una banda, a escala general les recomanacions es redacten seguint els criteris de gènere en la mobilitat:
- Equipada
- Visible
- Senyalitzada
- Accessible
- Vital
- Vigilada
- Quotidiana i cuidadora
- Segura i lliure
- Nocturna i festiva
- Participativa i equitativa
D’altra banda, i des d’una perspectiva de polítiques integrals de la bicicleta, fa recomanacions en diferents àmbits d’actuació, on valora la feina feta fins al moment per part de l’Oficina Metropolitana de la Bicicleta i en proposa la continuïtat i consolidació en àmbits com:
- La planificació de la infraestructura pendent i compleció de la xarxa Bicivia.
- La governança entre actors implicats.
- La normativa i la regulació entorn la bicicleta i els cicles.
- La comunicació i la informació.
- Les accions per promocionar l’ús de la bicicleta
- Les accions per formar en l’ús de la bicicleta.
Podeu consultar i descarregar el document sencer a continuació: