Compartim un Futur

L’AMB: 25 anys compromesos amb l’educació ambiental

Des de fa més de 20 anys, l’AMB ha realitzat propostes d’educació ambiental sobre el tractament dels residus, la depuració d’aigües residuals o les platges, i per això ha comptat amb un programa d’educació ambiental (l’Escola ens visita, Compartim un futur).

L’actual Programa d’Educació per a la Sostenibilitat (PMES 14-20) és fruit d’un procés inicial de reflexió interna posterior a la creació de la nova AMB, com a una institució compromesa amb l’educació per a la sostenibilitat enfocada a la capacitació dels ciutadans i ciutadanes i entitats metropolitans per afavorir el canvi i la transformació cap a un territori i una societat metropolitans més sostenibles i resilients.

El PMES fa un salt qualitatiu per tal de superar la visió del medi ambient exclusivament associat al concepte de natura, i fa referència a un conjunt d’elements que es relacionen de manera complexa i que estan en canvi continu. El que fa és aportar una perspectiva més global i que impliqui agents i entorns diversos: administració, treball, casa, lleure, comunitat, mitjans de comunicació, etc., a més de potenciar la col·laboració amb altres institucions.

El programa no pretén només conscienciar sobre temàtiques ambientals, sinó que també engloba l’àmbit social, cultural i econòmic, tot adaptant-se al context metropolità. L’educació per a la sostenibilitat inclou tots els components de l’educació i fomenta l’aprenentatge continu i al llarg de tota la vida amb l’objectiu d’impulsar la transformació social i assolir un model de vida més sostenible en tots els sentits. És, de fet, un factor bàsic per promoure i assegurar el progrés, la integració i la cohesió social.

El model didàctic per al PMES respon a l’objectiu de contribuir a la capacitació dels ciutadans i ciutadanes metropolitans per afavorir el pas d’una societat informada a una societat compromesa amb el desenvolupament sostenible.

A partir del 2017 el PMES recupera el lema del programa que el va precedir Compartim un Futur, passat i present es fusionen per avançar cap al futur. Un programa viu i en creixement on, en el passat curs 15-16, més de 9.000 adults i prop de 32.000 escolars van realitzar activitats.

 

El salt de l’educació ambiental a l’educació per a la sostenibilitat i la recuperació del lema

Us heu preguntat mai quina imatge definiria millor al programa Compartim un futur?

L’any 1992, amb la celebració dels Jocs Olímpics, la ciutat de Barcelona es va obrir al mar. L’EMSHTR (L’Entitat Metropolitana de Serveis Hidràulics i Tractament de Residus) iniciava una campanya de sensibilització a les platges metropolitanes seguint els diferents corrents naturalístics d’aquells moments en el nostre país.

L’any 1994, aquesta llavor inicial donava naixement al Programa “l’Escola ens visita”. En aquells moments, un dels objectius principals de l’educació ambiental era l’adquisició de coneixements. Així, l’EMSHTR, dins les seves dues competències (la gestió dels residus i de les aigües residuals), va obrir les portes de les depuradores i les instal·lacions de tractament de residus al món escolar.

L’evolució de l’educació ambiental cap a l’adquisició de valors i de sentit crític per part de la ciutadania, així com canvis en el territori metropolità, tant a nivell social com a nivell d’infraestructures, porten a una evolució natural del programa, de manera que l’any 1999 neix el programa “Compartim un futur”.

El Programa esdevé un referent dins el territori metropolità per conèixer les actuacions de l’AMB en matèria de residus i gestió de l’aigua. El programa segueix creixent i s’adapta a les noves corrents tan en temes d’educació ambiental com a la gestió de residus i aigües. Es deixa de parlar de control ambiental per parlar de prevenció, i s’introdueixen noves temàtiques com el canvi climàtic i la mobilitat sostenible. Tots aquests canvis ens porten a un nou naixement, el del programa metropolita d’Educació per a la Sostenibilitat, que es fa seus els nous paradigmes com el canvi de residus per recurs; d’educació ambiental a educació per a la sostenibilitat; o d’economia lineal a economia circular.

Ara el programa recupera el nom de Compartim un futur, per seguir avançant en la reflexió entorn a la gestió del territori metropolità en temes ambientals. Això representa una volta més a aquest cicle, però tenint en compte que és un nou inici des d’un punt diferent i, de fet, aquesta és la clau de cada volta i també la que fa que el programa sigui un referent dins el territori metropolità.