“Es posen en contacte amb la central molts tipus d’usuaris; des d’escoles fins a grups d’estrangers interessats en el reciclatge del nostre país”

Central de reserves del programa educatiu Compartim un futur

Què és la Central de reserves del Compartim un futur? Quin és l’equip humà que la forma?

La Central de reserves és el departament que s’encarrega de gestionar totes les reserves d’activitats i visites que el programa Compartim un futur ofereix. Està formada per un equip humà de quatre persones; dos persones que s’encarreguen de l’atenció a l’usuari i la tramitació de les reserves (l’Alícia i en Joan), una tècnica de gestió (la Laie) i un cap de departament (en Nacho).

Per situar-nos, ens podeu explicar el treball diari habitual que realitzeu? Quins horaris i calendari té de consulta?

El treball més habitual és atendre trucades i correus electrònics que ens envien els usuaris dels programa (escoles, instituts, ajuntaments, associacions, etc.) i gestionar les reserves de les activitats que ens demanen o efectuar modificacions en reserves ja concertades. També ens encarreguem de coordinar els diferents actors que intervenen en una activitat (usuaris, AMB, empreses d’educació ambiental, instal·lacions…) a fi i efecte que tot funcioni el millor possible.

L’eina que utilitzem per introduir les reserves (o les modificacions en cas de que n’hi hagi) és una aplicació informàtica que també serveix d’eina de consulta de tots els agents implicats en una activitat.

Els horaris d’atenció són de dilluns a divendres de 8 a 14 h. i de dilluns a dijous de 15:30 a 18 h. La Central és operativa tot l’any llevat del mes d’agost que no hi ha servei.

Creieu que el Compartim un futur és un programa complicat de gestionar? Heu de conèixer a fons tots els detalls?

És un programa complex per la gran oferta educativa que ofereix i les particularitats de cada activitat i visita. El fet d’oferir activitats amb un ventall tan ampli de públic també augmenta la dificultat de gestió. S’han de conèixer molt bé els detalls de cada activitat i les característiques del grup que la sol·licita per tal de que la reserva sigui correcta i els recursos s’aprofitin de la millor manera. Un altre factor de complexitat és que hi ha molts actors que intervenen: el sol·licitant, les empreses educadores, les instal·lacions o espais naturals i l’AMB.

Quina tipologia d’usuaris es posa en contacte amb la Central de reserves? Hi ha alguna/es època/ques de l’any més intenses de feina?

Es posen en contacte amb la central molts tipus d’usuaris; des d’escoles fins a grups d’estrangers interessats en el reciclatge del nostre país. També contacten associacions ben diverses i inclús particulars que s’han organitzat per realitzar alguna de les visites que s’ofereixen. El programa Compartim un Futur ofereix activitats enfocades a usuraris de formació reglada i de formació no reglada i ciutadania.

L’època més intensa és al començament del curs escolar (setembre-desembre) ja que el nombre més elevat d’usuaris són els escolars i per tant, a l’inici de curs, tot el personal docent vol reservar les activitats que realitzarà al llarg del curs. Per posar un exemple, durant el mes d’octubre del 2018, la Central va rebre 328 trucades i va gestionar 1064 correus electrònics.

Segur que en tots aquests anys hi ha hagut anècdotes per explicar. Ens podríeu comentar alguna?

Recordem especialment la gestió que vam haver de fer per unes visites el desembre de 2015 amb alumnes de batxillerat de la Sagesse High School de Beirut. Van ser difícils de lligar donats els pocs dies que passaven per casa nostra. Atès que van visitar Sant Adrià, vam baixar personalment a veure’ls i el contacte amb la responsable va denotar agraïment per tota la gestió. Els educadors que els van guiar van manifestar que eren uns alumnes molt ben educats i que van estar molt atents a totes les explicacions.

Com a primers interlocutors amb la ciutadania creieu que l’educació ambiental és un tema que preocupa? Quin grau de coneixement penseu es té en general?

L’educació ambiental és un tema d’actualitat i cada cop hi ha més sensibilització i interès en la conscienciació general sobre el medi ambient. A nivell docent creiem que hi ha un coneixement alt respecte la problemàtica actual i els hàbits que hem d’anar canviant per tal de caminar cap a un futur menys contaminat i amb més educació ambiental tot i que encara hi ha molta feina per fer. A nivell d’usuaris particulars, hi ha molta disparitat de coneixement i depèn molt de la conscienciació que a nivell personal cadascú té.

Fem crítica constructiva, quines coses milloraríeu a la Central de reserves per tal d’augmentar la qualitat del servei que oferiu?

Un dels temes que tenim pendents i que milloraria el servei que oferim és realitzar totes les visites i activitats del programa. Si bé és cert que ja n’hem vist algunes, encara ens en falten moltes per veure!

Per últim, expresseu un “desig ambiental” per a les properes generacions.

Demanem que en un futur no molt llunyà, la consciencia social sobre els plàstics i el mal que fan a tot el planeta sigui tan alta que el consum d’aquest material sigui pràcticament nul.