Gisela Guirado Torralba té 26 anys i és mestra d’Educació Infantil i Primària. Un cop completat el primer grau universitari, va començar a treballar com a mestra d’Educació Infantil i ho combinava amb el segon grau. Al llarg de la seva vida ha estat vinculada al món del lleure educatiu, vivint-lo des de totes les perspectives: com a nena, jove, monitora i directora. Considero que ambdues educacions estan molt lligades i es complementen.
Quina importància creus que té apropar l’educació ambiental a les escoles, especialment des dels cursos inicials de l’ensenyament?
Malauradament, l’educació ambiental es treballa molt més des del lleure que no pas a l’escola. Tot i això, moltes escoles estan prenent consciència de la importància d’educar en aquest àmbit; per exemple, evitant que es portin envasos no reutilitzables per esmorzar, potenciant la separació dels residus que es generen o creant horts escolars, entre d’altres. Personalment, crec que és important treballar l’educació ambiental des dels cursos inicials per construir una bona base des de ben petits. D’aquesta manera, s’hi podrà aprofundir més al llarg de l’etapa escolar.
D’ençà que vas començar a impartir classes o respecte de quan tu eres alumna, has vist una evolució en la manera de pensar de l’alumnat pel que fa a la importància de preservar el medi ambient?
Tot i que hi ha hagut un canvi respecte de quan jo era alumna, està sent molt lent tenint en compte la crisi climàtica en què estem. Trobo que les escoles no estan del tot preparades per poder afrontar aquesta evolució, necessiten eines i recursos per incloure l’educació ambiental a les aules. Per això, crec que les mestres també necessitem consciència i formació ambiental, per poder transmetre la importància que té la cura del medi ambient.
Creus que ha augmentat la sensibilització ambiental dels alumnes arran del que s’ha observat i viscut durant la crisi sanitària generada per la covid-19?
Personalment no he vist cap canvi. Penso que la població no creu que hi hagi vinculació entre aquests dos aspectes, ja que arran de la pandèmia s’han generat més residus amb la utilització de material d’un sol ús.
Com treballeu l’educació per a la sostenibilitat al vostre centre?
Com a escola crec que ens queda molt per aprendre. Tot i així, intentem transmetre valors d’educació per a la sostenibilitat en el nostre dia a dia amb petites accions, com per exemple fent la separació de residus, reaprofitant els fulls en brut, organitzant activitats a l’aula per treballar la importància de la preservació del medi ambient, col·laborant amb l’hort, participant en les activitats de l’AMB…
Per acabar, expressa un “desig ambiental” per a les properes generacions.
Recuperar el vincle dels alumnes amb la natura.