1.154 alumnes participen en projectes d’aprenentatge servei del Compartim un Futur

L’oferta educativa del programa Compartim un Futur compta també amb propostes de projectes d’aprenentatge servei (APS), a través dels quals l’alumnat treballa una necessitat o problema ambiental del seu entorn i actua per millorar-lo mitjançant un servei comunitari. En aquesta publicació us expliquem qui ha participat –o que encara està participant– en els projectes d’enguany!

Participació durant el curs 2023-2024

Durant el curs 2023-2024, 22 centres educatius d’11 municipis de l’àrea metropolitana participen en els projectes; en total, 1.154 participants! A continuació us detallem els centres i l’alumnat participant:

CENTRE EDUCATIUMUNICIPIPARTICIPANTS
IE Turó d’en CaritgBadalona166
Escola La PalmeraBarcelona50
Institut Anna Gironella de MundetBarcelona15
ISMABBarcelona25
Institut ElisabetsBarcelona29
IE El MolíBarcelona27
Escola Santíssima TrinitatBarcelona60
Institut EdumarCastelldefels100
INS Jaume MimóCerdanyola del Vallès20
Escola Charles DarwinEl Prat de Llobregat50
Escola XalocL’Hospitalet de Llobregat60
Escola AlegreL’Hospitalet de Llobregat30
Escola Pare Enric d’OssóL’Hospitalet de Llobregat56
INS Can VilumaraL’Hospitalet de Llobregat60
Centre Cultural La PinedaL’Hospitalet de Llobregat90
Escola Pau VilaL’Hospitalet de Llobregat53
Escola Josep Maria MadorellMolins de Rei19
IES Mas RampinyoMontcada i Reixac11
Institut OlordaSant Feliu de Llobregat43
Institut Sant JustSant Just Desvern20
IES Terra RojaSanta Coloma de Gramenet120
INS NumànciaSanta Coloma de Gramenet50
22 centres educatius11 municipis1.154

Aquests centres han escollit un dels cinc projectes possibles que s’ofereixen des del programa Compartim un Futur i que treballen diferents temàtiques ambientals del nostre entorn:

  • Para el carro, el qual se centra en el malbaratament alimentari i l’impacte associat a la sobreproducció d’aliments.
  • Dràstics amb els plàstics!, que té com a objectiu la prevenció dels residus, especialment els plàstics d’un sol ús.
  • Comunitat educativa per a una transició energètica, en el qual l’alumnat descobreix què és la transició energètica i quines bones pràctiques pot dur a terme en el seu dia a dia per ser més eficient energèticament.
  • Rehabilitació energètica d’edificis residencials, que proposa mesures de canvi en edificis residencials de l’entorn per aconseguir edificis energèticament més eficients.
  • Vigilants de l’aire, que exposa el que és la contaminació atmosfèrica, les seves conseqüències per a la salut i el medi ambient i, en especial, quines accions podem canviar en el nostre dia a dia per millorar la qualitat de l’aire.

A l’IES Mas Rampinyo hem parat el carro!

Durant el segon trimestre del curs 2023-2024, l’IES Mas Rampinyo de Montcada i Reixac ha dut a terme el projecte Para el carro, amb el qual l’alumnat de 3r d’ESO ha conegut la contaminació associada al sistema alimentari, sobretot la generació excessiva de menjar que moltes vegades acaba convertint-se en residus.

Un cop treballats els continguts, els participants han organitzat un servei de difusió dels coneixements adquirits a través d’una proposta de comunicació que inclou:

  • Una presentació a la biblioteca Elisenda de Montcada (Montcada i Reixac).
  • Jocs interactius i tríptics per conscienciar a la ciutadania.
  • Diferents accions complementàries sobre el malbaratament alimentari, com ara l’elaboració de confitures casolanes.
Accions del Servei Comunitari de l’IES Mas Rampinyo

Un cop hagin finalitzat tots els projectes del curs, a l’apartat de projectes APS del web de Compartim un Futur es publicaran totes les experiències. Des del programa d’educació ambiental de l’AMB seguim apostant per aquesta metodologia educativa. Els APS aporten coneixements de manera transversal, interactiva i participativa, i a través del servei comunitari permet ajudar a crear consciència ambiental per fer una millora de l’entorn.