L’oferta educativa del programa Compartim un Futur compta també amb propostes de projectes d’aprenentatge servei (APS), a través dels quals l’alumnat treballa una necessitat o problema ambiental del seu entorn i actua per millorar-lo mitjançant un servei comunitari. En aquesta publicació us expliquem qui ha participat –o que encara està participant– en els projectes d’enguany!
Participació durant el curs 2023-2024
Durant el curs 2023-2024, 22 centres educatius d’11 municipis de l’àrea metropolitana participen en els projectes; en total, 1.154 participants! A continuació us detallem els centres i l’alumnat participant:
CENTRE EDUCATIU | MUNICIPI | PARTICIPANTS |
IE Turó d’en Caritg | Badalona | 166 |
Escola La Palmera | Barcelona | 50 |
Institut Anna Gironella de Mundet | Barcelona | 15 |
ISMAB | Barcelona | 25 |
Institut Elisabets | Barcelona | 29 |
IE El Molí | Barcelona | 27 |
Escola Santíssima Trinitat | Barcelona | 60 |
Institut Edumar | Castelldefels | 100 |
INS Jaume Mimó | Cerdanyola del Vallès | 20 |
Escola Charles Darwin | El Prat de Llobregat | 50 |
Escola Xaloc | L’Hospitalet de Llobregat | 60 |
Escola Alegre | L’Hospitalet de Llobregat | 30 |
Escola Pare Enric d’Ossó | L’Hospitalet de Llobregat | 56 |
INS Can Vilumara | L’Hospitalet de Llobregat | 60 |
Centre Cultural La Pineda | L’Hospitalet de Llobregat | 90 |
Escola Pau Vila | L’Hospitalet de Llobregat | 53 |
Escola Josep Maria Madorell | Molins de Rei | 19 |
IES Mas Rampinyo | Montcada i Reixac | 11 |
Institut Olorda | Sant Feliu de Llobregat | 43 |
Institut Sant Just | Sant Just Desvern | 20 |
IES Terra Roja | Santa Coloma de Gramenet | 120 |
INS Numància | Santa Coloma de Gramenet | 50 |
22 centres educatius | 11 municipis | 1.154 |
Aquests centres han escollit un dels cinc projectes possibles que s’ofereixen des del programa Compartim un Futur i que treballen diferents temàtiques ambientals del nostre entorn:
- Para el carro, el qual se centra en el malbaratament alimentari i l’impacte associat a la sobreproducció d’aliments.
- Dràstics amb els plàstics!, que té com a objectiu la prevenció dels residus, especialment els plàstics d’un sol ús.
- Comunitat educativa per a una transició energètica, en el qual l’alumnat descobreix què és la transició energètica i quines bones pràctiques pot dur a terme en el seu dia a dia per ser més eficient energèticament.
- Rehabilitació energètica d’edificis residencials, que proposa mesures de canvi en edificis residencials de l’entorn per aconseguir edificis energèticament més eficients.
- Vigilants de l’aire, que exposa el que és la contaminació atmosfèrica, les seves conseqüències per a la salut i el medi ambient i, en especial, quines accions podem canviar en el nostre dia a dia per millorar la qualitat de l’aire.
A l’IES Mas Rampinyo hem parat el carro!
Durant el segon trimestre del curs 2023-2024, l’IES Mas Rampinyo de Montcada i Reixac ha dut a terme el projecte Para el carro, amb el qual l’alumnat de 3r d’ESO ha conegut la contaminació associada al sistema alimentari, sobretot la generació excessiva de menjar que moltes vegades acaba convertint-se en residus.
Un cop treballats els continguts, els participants han organitzat un servei de difusió dels coneixements adquirits a través d’una proposta de comunicació que inclou:
- Una presentació a la biblioteca Elisenda de Montcada (Montcada i Reixac).
- Jocs interactius i tríptics per conscienciar a la ciutadania.
- Diferents accions complementàries sobre el malbaratament alimentari, com ara l’elaboració de confitures casolanes.
Un cop hagin finalitzat tots els projectes del curs, a l’apartat de projectes APS del web de Compartim un Futur es publicaran totes les experiències. Des del programa d’educació ambiental de l’AMB seguim apostant per aquesta metodologia educativa. Els APS aporten coneixements de manera transversal, interactiva i participativa, i a través del servei comunitari permet ajudar a crear consciència ambiental per fer una millora de l’entorn.