Sessió de treball Ordenances Bici

La setmana passada ens vam trobar amb 12 municipis metropolitans (Badalona, Castelldefels, Cerdanyola del Vallès, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, Molins de Rei, Sant Adrià de Besòs, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí i Santa Coloma de Gramenet) i el BACC (Bicicleta Club de Catalunya) per tractar un tema que avui dia ens preocupa a tots els municipis: com podem replantejar les ordenances de circulació per introduir-hi la bicicleta com a mode de transport quotidià?

L’objectiu d’aquest propòsit és potenciar l’ús de la bicicleta, a la vegada que regular-lo.

20180509_144330_resized

20180509_144323_resized

Alguns municipis estan convertint l’ordenança de circulació en una ordenança de mobilitat; d’altres per ara volen introduir un nou capítol exclusiu per a la bicicleta i altres vehicles de mobilitat personal.

Es plantegen dubtes inicials en base a les contradiccions típiques actuals entre el Reglamento General de Circulación i les Ordenances Municipals, com ara:
– La bicicleta podria circular per vorera si el municipi ho senyalitza expressament?
– Quan hi ha el senyal R-407a es pot circular per calçada?
– Quan hi ha el senyal S-28 les bicicletes poden circular en doble sentit sense necessitat d’altra senyalització?

La sessió de treball va aportar algunes conclusions interessants, amb les que seguirem treballant:

– Cal que les ordenances municipals contemplin la prioritat màxima del vianant a la via pública (com a vianant i com a ‘ciutadà’, ja que la via pública no és només per a circular sinó també és un espai d’estada i de joc).

– La bicicleta sempre ha de poder anar per calçada (també quan hi ha carril bici). Pensem en grups de ciclistes de carretera, per exemple.

– Cal senyalitzar degudament les diferents situacions per garantir seguretat jurídica però mirant de no crear un excés de senyalització a la via pública (hi ha estudis que indiquen que com menys senyalització més atent estan tots els usuaris de la via pública, i menys accidents es registren).

– Falta cultura de la bici a tots els nivells i desconeixement de les ordenances municipals, també per part d’algunes policies locals.

– Les ordenances municipals no poden contradir la normativa de rang superior, però sabent que està previst l’actualització de la Ley de Tráfico i del Reglamento General de Circulación, i que va en la línia del que estem treballant, ens podem avançar.

– És molt important que el municipi tingui clara una jerarquia viària i velocitats màximes de les diferents vies, de cara a promoure usos compartits a la calçada entre bicicletes i vehicles motoritzats.

Seguirem treballant tots plegats amb l’objectiu que moure’s en bici per la metròpolis sigui fàcil i coherent entre els diferents municipis metropolitans.