De tothom són coneguts els efectes que ha generat la pandèmia de la covid-19 a l’entramat econòmic local, nacional i internacional. Es pot resumir amb una forta aturada de l’activitat econòmica motivada per l’aturada dels clients, dels proveïdors i de les mercaderies: en definitiva, una aturada de la capacitat i volum de negoci de les empreses. Òbviament, aquest fet té una important repercussió en la generació de riquesa i un gran impacte als índex d’ocupació de la població.
Aquest fet s’ha vist agreujat en parlar del comerç local, doncs ja presentava carències a nivell de l’optimització en la gestió, de la tecnificació i millora dels seus recursos i processos o de la capacitat d’adaptar-se a les noves dinàmiques. Segons IDESCAT, l’índex general de comerç al detall (ICD) disminueix un 15,6% interanual a Catalunya al març de 2020. Per tipus de producte, l’alimentació augmenta un 5,7% interanual mentre que la resta de productes disminueix un 33,6%. Dins d’aquest darrer tipus, els béns d’equipament personal decreixen un 54,3%, els béns d’equipament de la llar un 28,9% i la resta de béns un 22,6%, respecte al mateix mes de l’any anterior.
Afortunadament, la reactivació està sent un fet. A les nostres ciutats, el comerç i serveis estan recuperant mica en mica la seva activitat, i això implica revitalitzar els nostres centres urbans. Aquest fet sobrepassa les qüestions econòmiques, sinó que dóna suport al benestar de les persones i a l’assoliment de la normalitat, o aquesta nova normalitat que ens acompanyarà els propers mesos.
El comerç local té la necessitat i l’obligació de fer recuperar la confiança dels seus clients, i la millor forma és continuar oferint un servei de qualitat i proximitat, com ja ve fent des de fa temps: a l’atenció especialitzada ara s’han d’afegir la potenciació de les mesures higièniques i sanitàries (una mesura on pensem que el comerç ha tingut una molt bona reacció).
També és necessari preveure actuacions per un possible rebrot a la tardor: tan de bo que no sigui així, però hem d’estar preparats. D’aquesta manera, valorem com necessàries les mesures que impliquen una evolució en el model de negoci, donant rellevància a aspectes com la Transformació Digital (no entesa només com a la venda a distància, sinó també en la gestió empresarial), la Formació i Tecnificació del recursos humans, el desplegament de normativa que doni suport a la dinamització econòmica del sector i, en definitiva, el conèixer i donar resposta a les necessitats de la clientela. I aquestes millores han de consolidar en el nostre comerç, si aspirem a que sigui competitiu.
Per donar suport a aquest replanteig, l’Agència Metropolitana de Desenvolupament Econòmic de l’AMB acompanya els municipis desplegant diversos programes de d’atenció a l’empresa, evidentment també l’empresa comercial No dubteu en consultar-los a https://agenciaeconomica.amb.cat/home
Entre tots, #reactivem l’economia