El passat 8 d’abril, en el marc de la celebració de la Bicinit Metropolitana, es va fer entrega dels premis Bicimpuls 2025.
Enguany, els premis Bicimpuls van dedicar tres categories a projectes de promoció de l’ús de la bicicleta desenvolupats a l’àrea metropolitana de Barcelona per part d’entitats i persones autònomes. En total es van presentar 13 candidatures.

A la categoria dedicada al foment de la bicicleta per la mobilitat quotidiana, es van presentar 5 propostes:
- Bici Estació en el taller de Les Mercedes, presentat per Les Mercedes Barcelona SCCL, es tracta de la creació d’una estació comunitària d’autoreparació de bicicletes al barri Gòtic amb accés gratuït i tallers bàsics de manteniment. El projecte reforça l’autonomia mecànica i consolida la bicicleta com a mitjà de mobilitat quotidiana del veïnat.
- Repensem juntes el taller mecànic comunitari de BiciHub, per BiciHub, projecte de co-disseny i reactivació d’un espai de mecànica comunitària al BiciHub per ampliar l’accés a la bicicleta i la seva vida útil. Amb usuàries, entitats i veïnat, redefineixen el funcionament, itineraris d’aprenentatge i criteris d’acollida (equitat, seguretat, inclusió).
- Espai de Coordinació contra el Robatori de Bicicletes, pel Citylabbcn de la UAB, creació d’un espai estable de coordinació intersectorial per reduir el robatori de bicicletes i reforçar la confiança en l’ús quotidià. Administracions, cossos policials, sector i entitats treballen conjuntament en dades, registre, aparcaments segurs i prevenció.
- Fes-te veure: intervenció directa per millorar la seguretat ciclista quotidiana, pel BACC, iniciativa que té per objectiu reduir els riscos viaris associats a la manca de visibilitat en els desplaçaments diaris en bicicleta mitjançant intervencions directes a l’espai públic on es combina sensibilització pedagògica i instal·lació immediata de les llums reglamentàries a bicicletes que no en disposen.
- VésenBici: bicicletes comunitàries a l’habitatge cooperatiu, per Sostre Cívic, bicicletes compartides per a comunitats d’habitatge cooperatiu, orientada a reduir l’ús del vehicle privat i facilitar una mobilitat quotidiana activa i sostenible. El projecte combina implementació de flotes comunitàries de bicicletes, acompanyament a l’ús i manteniment, i treball sobre condicions d’ús i autogestió comunitària.
La proposta guanyadora ha estat:
VésenBici: bicicletes comunitàries a l’habitatge cooperatiu, per Sostre Cívic.

A la categoria dedicada a utilització de la bicicleta com a eina d’inclusió social, es van presentar 4 projectes:
- Escola Popular Ciclista, presentat per L’Henbici, formació de nous ciclistes amb perspectiva de gènere i inclusió social.
- Escuela de Oficios Bicing, per l’UTE Pedalem Barcelona, projecte de formació i inclusió sociolaboral dirigit a dones en situació de vulnerabilitat, que utilitza la bicicleta com a eina de capacitació professional i transformació social. El programa ofereix una formació integral de 120 hores, combinant 35 hores teòriques i 85 hores pràctiques en entorn real de treball.
- Cyclolock: Aparcaments Segurs amb Impacte Social Positiu, per Ferran Casanovas Abellán, iniciativa que impulsa la mobilitat urbana sostenible oferint aparcaments segurs per a bicicletes en esdeveniments i espais de gran afluència. Posa el focus en les persones i converteix el servei en una oportunitat d’inclusió social i de creació d’entorns urbans més saludables.
- Enredats al Balandrau, per l’associació Enreda’t Per La Diversitat, projecte d’esport inclusiu on 40 persones van assolir el cim amb dues persones amb discapacitat usuàries de Joëlette. L’experiència, basada en el treball en equip, es va convertir en un documental per sensibilitzar i promoure la inclusió social.
En aquest cas, el jurat va premiar a:
Cyclolock: Aparcaments Segurs amb Impacte Social Positiu, per Ferran Casanovas Abellán.

I, finalment, a la categoria dedicada a utilització la bicicleta com a element d’expressió cultural, es van presentar 4 propostes:
- Ferros amb rodes – arqueologia ciclista, per Ismael García Manibardo, iniciativa basada en la recuperació, restauració i divulgació de bicicletes històriques de més de 100 anys. El projecte busca preservar i revifar el patrimoni ciclista a través de la restauració detallada d’exemplars antics, així com fer-ne divulgació cultural i pedagògica per al públic general.
- La Bicicleta de l’Angeleta, per Coop de Pedal SCCL, biblioteca mòbil en format Cargo Bike, carregada d’històries per infants i famílies. Un projecte que vol portar la literatura en català a les places, recuperant-les com a espais de transmissió cultural.
- Bicibarris i les Rutes Climàtiques, per Biciclot SCCL, rutes urbanes en bicicleta que connecta mobilitat sostenible, cultura de barri, educació ambiental i participació comunitària. A través de sortides guiades per diferents barris de Barcelona, el projecte convida la ciutadania a descobrir el territori des d’una mirada ciclable i climàtica, generant aprenentatge col·lectiu, vincle comunitari i apropiació positiva de l’espai públic.
La guanyadora ha estat:
Bicibarris i les Rutes Climàtiques, per Biciclot SCCL.

A més a més, en aquesta edició, els premis Bicimpuls ha creat tres noves categories amb l’objectiu de reconèixer altres maneres de promocionar l’ús de la bicicleta per part dels municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona i altres agents.
Així, una de les noves categories reconeix la millor infraestructura Bicivia executada en els darrers dos anys. En aquest cas, la Direcció de Serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB, va seleccionar 5 projectes finalistes:
- Connexió Cornellà-Hospitalet, Bicivia 5, promoguda pel municipi de Cornellà el 2025.
530 m de carril bici segregat que pasa d’ocupar la vorera a ocupar un dels carrils de circulació de la calçada, connectant el carril bici existent a la carretera de l’Hospitalet (a Cornellà) amb el municipi de l’Hospitalet. Pressupost: 846.504,99 € finançat pel municipi amb suport dels fons Next Generation UE
- Pont d’Esplugues, Bicivia 4 i 7, promoguda pel municipi d’Esplugues el 2024.
150 m de carril bici segregat implementats a partir de l’ampliació del pont existent pel costat muntanya. En aquest ount conflueixen 2 eixos Bicvia amb gran afluencia ciclista: 4 i 7. Pressupost: 770.000 € finançat en un 70% amb els fons Next Generation UE i la resta amb suport de l’AMB.
- Connexió Santa Coloma de Gramenet amb Montcada i Reixac, Bicivia 8, promoguda pel municipi de Santa Coloma de Gramenet el 2025.
880 m de carril bici segregat que donen continuïtat al passeig fluvial del Besòs entre el cementiri i Montcada i Reixac, alhora que s’han fet millores al passeig de vianants. Pressupost: 640.000 € cofinançat amb els fons Next Generation UE i amb suport de l’AMB
- Passera de la Farigola, Bicivia 6, promoguda pel municipi de Barberà del Vallès el 2025.
80 m de passarel·la compartida per a vianants i bicicletes que uneix el sector comercial de Baricentro amb el nucli urbà de Barberà del Vallès, superant l’AP-7 i la B-30. Pressupost: 4.865.000 € finançat pel municipi amb suport dels fons Next Generation UE
- Connexió Sant Cugat – Rubí, Bicivia principal, promoguda pel municipi de Sant Cugat del Vallès el 2025.
630 m de carril bici segregat que connecta l’avinguda Països Catalans (Rubí) i la plaça dels Carreters de Sant Cugat del Vallès. Pressupost: 945.000 € finançat pel municipi de Sant Cugat del Vallès amb suport de l’AMB
El Jurat, va deliberar i va considerar la infraestructura Bicivia guanyadora a:
Pont d’Esplugues, Bicivia 4 i 7, promoguda pel municipi d’Esplugues el 2024

La següent nova categoria, vol reconèixer els equips municipals que hagin executat activitats i projectes per la promoció de l’ús de la bicicleta en el seu territori en els darrers 2 anys. En aquest cas, els municipis eren qui presentaven les seves candidatures, es van rebre 5 candidatures, per part de 5 municipis metropolitans:
- Esplugues de Llobregat, Àrea d’Espai Públic i Ecologia Urbana
- Sant Just Desvern, equip de mobilitat.
- Sant Boi de Llobregat, Àrea de Model de Ciutat i Àrea de Ciutat Segura.
- Cornellà de Llobregat, Àrea d’Estudis i Projectes Ambientals i Àrea de Presidència i Seguretat
- Gavà, unitat de Mobilitat.
- Sant Cugat del Vallès, servei de Mobilitat.
I la guanyadora ha estat:
Cornellà de Llobregat, Àrea d’Estudis i Projectes Ambientals i Àrea de Presidència i Seguretat

Finalment, la darrera categoria estava dedicada al mèrit professional per la divulgació de l’ús de la bicicleta, el departament de Comunicació de l’AMB va proposar 6 finalistes:
- David Guerrero, La Vanguardia
- Carlos Márquez Daniel, El Periódico, Betevé i TV3
- Gloria Ayuso, El Periódico
- Clara Blanchar, El País
- Natàlia Vila, Ara
- Joan Garcia Riera, Catalunya Radio
En aquesta categoria es va produir un empat i, finalment, es van entregar dos reconeixements a:
David Guerrero, La Vanguardia
Carlos Márquez Daniel, El Periódico, Betevé i TV3

La Bicinit també va entregar reconeixment a la ciutadania, concretament a les persones més actives en els serveis Bicibox i AMBbici.
Amb tot, la Universitat de Barcelona va acollir aquesta vetllada on la bicicleta va ser la protagonista indiscutible.
Un cop més, volem donar l’enhorabona a tots els projectes, tant els presentats com els guanyadors. Doncs la suma d’iniciatives presents a la Bicinit representa una bona part de “l’ecosistema bicicleta” que dia a dia impulsa la mobilitat ciclista al territori metropolità, i més enllà.
Esperem retrobar-nos l’any vinent, amb més projectes, més infraestructures ciclistes de qualitat i més ajuntaments compromesos amb la bici!