L’Àrea Metropolitana de Barcelona aquest mes de maig ha participat en el XVI Congrés Ibèric Bicicleta i Ciutat, que ha tingut lloc a Cascais (Portugal), exposant les polítiques metropolitanes que s’impulsen des de l’AMB en relació a la bicicleta.
El Congrés Ibèric de la bicicleta se celebra cada any, alternant una ciutat de l’estat espanyol i una ciutat portuguesa. És un Congrés organitzat principalment des de les entitats del món de la bicicleta, Conbici i la Federació portuguesa de cicloturisme i usuaris de la bici, amb el suport institucional corresponent segons la ubicació del Congrés.
Durant la ponència de l’AMB a Cascais es van presentar les diferents accions en relació a la infraestructura de la bicicleta (xarxa pedalable i aparcament segur), normativa, diferents mesures de promoció de l’ús de la bicicleta (subvencions biciempresa, ecologística, a la compra de bicis elèctriques, premis bicimpuls…) així com també diferents accions en relació a la formació en l’ús de la bicicleta (educació a escoles, campanyes com la que sortirà aviat de Bicivisme…).
El Consorci de Transports de Saragossa i l’Agència municipal de la bicicleta de València també van compartir les polítiques que estan implementant per impulsar l’ús de la bicicleta en els diferents territoris.
Així mateix, la Red de Ciudades por la Bicicleta, entitat presidida per l’AMB, va presentar dues ponències en relació a dos temes que ha desenvolupat. D’una banda, els resultats del primer Observatori de la Bicicleta 2018, i de l’altra, recomanacions per promoure el cicloturisme.
De les ponències presentades destaca el projecte GAFe Bike Lab de l’institut de secundària de Gafanha da Nazaré, on aproximadament el 50% de la comunitat educativa hi accedeix en bicicleta. Compten amb espai segur d’aparcament per a unes 350 bicicletes, amb taller obert per fer reparacions, projectes de reciclatge de bicicletes, i tot un seguit d’accions que formen part d’un projecte curricular global.
Les conclusions del Congrés apunten a la necessària millora de la intermodalitat entre la bicicleta i el tren, la construcció de vies pedalables per accedir a totes les ciutats amb una major seguretat, disposar d’una normativa actualitzada i que promogui l’ús de la bicicleta, una major inversió en educació i sensibilització, monitorització i ús de dades en temps real… En definitiva, disposar d’estratègies globals que permetin convertir la bicicleta en un mode de transport de ple dret a les nostres ciutats i territoris.
La passada edició la trobada ibèrica va tenir lloc a València, on l’AMB va presentar l’experiència Biciempresa, mentre que fa tres anys es va realitzar a Saragossa. A l’octubre de 2020 Barcelona serà la ciutat amfitriona, i es preveu agrupar diferents congressos en relació a la bici. Amb aquest motiu s’ha format un grup de treball conjunt entre la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l’AMB, l’Ajuntament de Barcelona i les entitats federades a FEMBici.
Ens veiem a Barcelona!