Dia mundial de la bici

L’any passat les Nacions Unides van declarar el dia 3 de juny Dia Mundial de la Bicicleta. L’ONU alerta que les necessitats de mobilitat dels desplaçaments a peu i bicicleta tot sovint segueixen sense ser tingudes en compte, malgrat els beneficis demostrats que suposa invertir en vianants i bicicletes: poden salvar vides, ajuden a protegir el medi ambient i també redueixen la pobresa.

Satisfer les necessitats de vianants i ciclistes segueix sent un factor bàsic per solucionar els problemes de mobilitat a les ciutats, per mitigar l’augment de les emissions de gasos d’efecte hivernacle i per millorar la qualitat de l’aire i la seguretat viària.

Des de l’AMB hem iniciat un camí per connectar a peu i en bici de forma segura tota la metròpolis barcelonina. Tanmateix, es requereix d’inversions que fins ara no havien estat contemplades, ja que l’urbanisme i el desenvolupament d’infraestructures de la segona meitat del segle passat no van considerar que el vianant (i menys encara la bicicleta) hagués de poder-se desplaçar de forma segura entre municipis veïns. Un primer exemple d’intervenció necessària per promoure la mobilitat activa metropolitana va ser la connexió de l’av. Diagonal fins a Esplugues, tot just oberta des de fa poc més d’un any. És un primer exemple de molts altres que han de venir, com ara la connexió de Barcelona a Santa Coloma de Gramenet (que s’obrirà en els propers dies), la connexió del c. Guipúscoa a Sant Adrià (que s’executarà durant l’any 2020), la connexió de Badalona fins a Montgat o la connexió per a vianants i bicicletes amb què comptarà l’esperada reurbanització de tot l’eix C-245, entre Cornellà, Sant Boi, Viladecans, Gavà i Castelldefels. Aquests són alguns dels exemples de les inversions metropolitanes que haurien de ser prioritzades en els propers anys.

Segons indica l’Organització Mundial de la Salut, disposar d’infraestructures més segures per caminar i moure’s en bicicleta garanteix, entre d’altres, equitat en la salut. Fomentar la mobilitat activa redueix el risc de malalties del cor, vessaments cerebrals, certs tipus de càncer, diabetis i inclús de mort. Així, millorar les condicions de la mobilitat a peu i en bici suposa beneficis per a la salut, l’equitat i també l’economia (ja que es tracta dels mitjans de transport més econòmics per a desplaçar-se).

Si fem una ullada als Objectius de Desenvolupament Sostenible, veurem que la bicicleta participa en aconseguir 11 dels 17 ODS. Apostar per la bicicleta és, doncs, apostar pel present i pel futur.

FELIÇ DIA MUNDIAL DE LA BICICLETA!

ODS-BICI