La setmana passada a les oficines de l’AMB vam poder gaudir d’una mostra de bicicletes i tricicles de càrrega gràcies a la col·laboració de dues empreses del sector, Ecopol (operador de ciclologística i fabricant de tricicles de càrrega) i Cargobici (fabricant de bicis i tricicles de càrrega i consultora del sector ciclologístic), que es van desplaçar fins a la Zona Franca per mostrar-nos alguns dels seus vehicles.
El sector de la ciclologística pot aportar moltes solucions als problemes actuals de congestió urbana i contaminació, així com també d’emergència climàtica i sanitària, però per ara cal que les administracions hi participin activament.
És per això que des de l’AMB a dia d’avui hi ha 3 subvencions en marxa que impulsaran una distribució de mercaderies més neta. En primer lloc, la subvenció per a la compra de vehicles de càrrega nets, que inclou tant furgonetes elèctriques per a autònoms com bicis de càrrega per a autònoms i entitats d’economia social i solidària (ajuts de 1.500 €). En segon lloc, la subvenció per als ajuntaments per a la creació de hubs de ciclologística. I en tercer lloc, la subvenció per als ajuntaments per a la creació de zones de baixes emissions locals. Les dues darreres subvencions van molt lligades, ja que ajuden a implementar a la vegada polítiques de “pal i pastanaga” (en anglès, push and pull): per promoure la ciclologística a la vegada cal crear restriccions per als vehicles de motor de combustió.
A banda d’aquestes dues empreses del sector ciclologístic, a Barcelona també hi opera des de fa 10 anys Vanapedal, i també Biciclot (una cooperativa de serveis relacionats amb el món de la bicicleta que treballen des de fa més de 30 anys), que fabrica i adapta bicicletes de càrrega a diferents necessitats dels clients. Algunes marques com Riese Muller també fabriquen bicicletes de càrrega i les distribueixen en el mercat local. Es tracta d’un mercat amb un gran potencial en els propers anys!