El passat 2023, i després de 3 anys d’obres, va culminar l’esperada intervenció al llarg de la nova avinguda metropolitana que correspon l’antiga carretera C-245. Aquesta obra dona resposta a una llarga reivindicació ciutadana que reclamava la transformació d’aquest eix en un espai urbà de qualitat.
El projecte de reurbanització, liderat per l’AMB i en col·laboració amb tos els municipis implicats així com la Generalitat de Catalunya, ha portat a la pràctica el concepte definit al PDUM com avingudes metropolitanes. I per aquest motiu, un dels objectius marc ha estat vertebrar un nou eix interurbà que prioritzi el transport públic, així com els desplaçaments a peu i amb bicicleta.
Així doncs, l’antiga carretera C-245 ha donat pas a un nou eix interurbà del Baix Llobregat, que connecta cinc centres urbans, cinc estacions de tren, diversos centres educatius, de feina i de lleure. A més a més, la intervenció ha possibilitat una connexió pedalable d’uns 8 km de llargada (Bicivia 7) que incorpora 7 estacions d’AMBici i 3 de Bicibox (una de les quals és de gran capacitat).
El bus, el gran protagonista
La nova C-245 millora la mobilitat en transport públic considerablement. La implementació de diverses mesures com l’execució d’un carril bus per sentit al llarg de 10 quilòmetres, la instal·lació de parades dobles i altres solucions innovadores, han a permès la creació de la nova línia de bus M5, amb autobusos de gran capacitat que passen cada 10 minuts els dies laborables. En l’actualitat, la nova línia ha generat una demanda estable, que ha arribat als 5.000 usuaris per dia.
La Bicivia 7 incorpora 7,5 km nous
Gràcies a la reurbanització de la C-245, la mobilitat en bicicleta també suma un nou tram de 7,5 km de carril bici continu que correspon a un dels eixos principals de la xarxa pedalable metropolitana: la Bicivia 7.
La Bicivia 7 és l’eix amb sentit nord-sud que connecta Castelldefels amb Barcelona per l’interior de la metròpolis. El seu traçat passa majorment per la C-245 i l’avinguda Diagonal. En total, l’eix complet té una longitud de 31 km i connecta set municipis: Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Barcelona. Actualment, la Bicivia 7 està executada en un 80 %.
El nou carril bici de la C-245 presenta una secció contínua que consta d’un carril bidireccional segregat, que passa principalment pel costat muntanya, tret de dos trams on el traçat s’ha d’adaptar a l’espai disponible i on la configuració varia:
- A Viladecans, canvia al costat mar i inclou un tram on la circulació de bicicletes és compartida amb vehicles de motor en calçada.
- A Castelldefels, canvia al costat mar a partir de la plaça de Colom fins a l’avinguda de la Constitució.
Tram estratègic per a la mobilitat activa
De tot el recorregut del nou carril bici, cal destacar el tram que connecta el nucli urbà de Gavà amb Castelldefels. Abans de la reurbanització, aquest tram de la C-245 constava d’una via interurbana amb 1 carril de circulació per sentit sense vorals ni voreres i amb una velocitat de circulació superior a 50 km/h.
Per tant, la configuració prèvia no disposava de cap espai segur per circular-hi a peu o en bicicleta, dissuadint així els desplaçaments en aquests modes de transport.
El nou carril bici permet, finalment, que les persones que es desplacen a peu, en bicicleta i VMP puguin circular per aquest tram d’un quilòmetre i mig de llargada, que a més a més de connectar els dos nuclis urbans, dona accés també a espais naturals, com parc del Calamot, entre altres.
Pas per a bicicletes a l’alçada del riu Llobregat, propera fita
La reurbanització de la C-245 ha finalitzat en l’entorn de la Parellada i no ha pogut incloure la connexió directa i segura per a bicicletes a l’alçada del pas del riu Llobregat, atès que la titularitat d’aquesta via entre Sant Boi de Llobregat i Cornellà de Llobregat correspon a l’actual Ministeri de Transport i Mobilitat Sostenible.
Tanmateix, les institucions involucrades en la reurbanització van traslladar aquesta situació al Ministeri, així com la demanda de donar continuïtat a l’eix pedalable en aquest punt. En aquest sentit, la resolució va ser positiva i el Ministeri va atendre la petició i va redactar el projecte executiu d’aquest tram. El gener de 2024 es troba en fase d’inici de les obres d’execució.
Ara per ara, la via alternativa que permet creuar el riu en bicicleta és a través del gual inundable que forma part del parc fluvial.
Esperem la finalització d’aquestes esperades obres, que esdevindran una nova fita en les connexions pedalables a la metròpolis Barcelona.