Recta final de l’ApS “Para el carro!”

L’any 2021 ja s’acaba i també es produeix el tancament de gran part dels projectes de servei comunitari “Para el Carro!”.

Ha estat una trajectòria plena d’experiències i vivències que han ajudat l’alumnat de 3r i 4t d’ESO de 12 centres de l’àrea metropolitana de Barcelona a plantejar-se la seva alimentació des d’un punt de vista ambiental, sobretot pel que fa al malbaratament alimentari i als residus que es generen. Aquestes últimes setmanes han hagut de transformar el coneixement adquirit en un servei comunitari fora del centre. Aquesta tasca no ha estat senzilla però els ha portat a una situació de coneixement autònom, creativitat i treball en equip.

“Sabies que llences 34,9 kg l’any de menjar a les escombraries?”, així comença un dels fullets informatius que han elaborat a l’Institut Gabriela Mistral per informar els veïns i veïnes de la importància de tenir cura dels residus derivats de l’alimentació i ho acompanyen amb una llista de consells contra el malbaratament alimentari.

Altres grups han optat per fer difusió als més petits i han organitzat un taller en escoles de primària, on a partir de dinàmiques i jocs han explicat la importància de reduir la generació de residus. No només ha calgut preparar l’activitat i els materials sinó també posar-se en contacte amb la direcció de l’escola per trobar una data que els anés bé!

D’idees no n’han faltat. A l’institut Sant Just regalaran llavors per fer entendre la importància de la producció local, faran campanya per a la compra a granel i l’ús de bosses de roba i, fins i tot, un grup ha compost un rap.

A Pallejà, en canvi, han decidit treballar tots junts i estan preparant per al gener una gimcana sostenible per a les famílies del poble amb l’objectiu de senyalitzar els establiments locals que ofereixen productes sostenibles de proximitat o on s’hi pot comprar a granel.

Aquestes i moltes altres idees han sigut el resultat d’un trimestre de reflexió i treball sobre l’alimentació sostenible, ja que tant alumnes com professors dels centres hi han posat il·lusió, i en què tothom n’ha tret un munt d’aprenentatges.