Aquest element s’utilitza per a la producció de bateries, que cada vegada tenen més demanda
Què és?
El liti és el tercer element de la taula periòdica i el primer del grup de metalls alcalins descobert el 1817 pel químic suec Johan August Ar-fwedson. A la naturalesa només es troba combinat amb altres elements en la seva forma mineral a causa de l’alt caràcter reactiu que té. S’extreu de mines de roca i evaporació de salmorra (aigua i sals) i els productors principals són Austràlia, Xile i la Xina. Per extreure’l calen altes quantitats d’energia i aigua.
![](https://blogs.amb.cat/educacioambiental/wp-content/uploads/sites/2/2023/06/image.png)
Per què és especial?
El liti té una gran capacitat per emmagatzemar energia. És a dir, una quantitat relativament petita és capaç d’acumular altes densitats de càrrega energètica. Així doncs, aprofitant aquesta característica, a principis dels anys noranta es va crear la primera bateria recarregable d’ions de liti. Des d’aleshores s’ha expandit molt ràpidament en la indústria i està present en el 95 % de les bateries de dispositius electrònics de tota mena, de manera que s’ha convertit en un mineral molt preuat arreu del món.
![](https://blogs.amb.cat/educacioambiental/wp-content/uploads/sites/2/2023/06/image-1.png)
Com gestionar la demanda?
La demanda de liti ha augmentat exponencialment en els últims anys —i es preveu que continuï incrementant— en el sector de l’automoció per a la fabricació de bateries per als cotxes elèctrics. Per fer front a aquesta necessitat de manera sostenible faran falta diferents estratègies: per una banda, disminuir l’impacte als hàbitats d’on obtenim el liti, cosa que els països exportadors podran fer quan s’aconsegueixin els avenços suficients en recerca; per l’altra, s’hauria d’avançar en la recollida i el reciclatge de les bateries de liti per disminuir la quantitat que extraiem d’aquest metall, i això sí que ho podem fer aquí!
On dipositar les bateries de liti?
Aquest tipus de residu s’hauria de gestionar en els punts següents:
- Punts de distribució o de reparació d’aparells elèctrics
- Punts de postvenda i de reparació d’aparells elèctrics
- Punts especialitzats en la venda de bateries i empaquetadores de bateries
- Punts de venda i reparació d’eines elèctriques
Les bateries de cotxe han de ser extretes per tècnics qualificats i, per tant, no haurien d’arribar a les deixalleries. Quan les dipositem en aquests espais, un gestor autoritzat les recull per donar-los una nova vida útil. D’aquesta manera, no n’extraiem més del que necessitem i no malgastem tanta energia i recursos naturals.
Què passa si una bateria d’una bicicleta o un patinet elèctric arriba a una deixalleria?
Si aquest residu arriba a la deixalleria s’ha d’emmagatzemar d’una manera molt concreta: a l’interior de les instal·lacions, en una zona vigilada, fresca i sense exposició a variacions de temperatura i lluny de fonts de calor o materials inflamables, ja que el liti té un caràcter altament reactiu. Per evitar curtcircuits s’han de cobrir els contactes i circuits elèctrics amb cinta adhesiva i embalar la bateria en plàstic o film elàstic.
Per tant, cal gestionar bé les bateries de liti de les bicicletes o els patinets elèctrics per minimitzar l’impacte ambiental no només de l’extracció d’aquest element, sinó també un cop es converteix en residu.