Oferta educativa del curs 2023-2024 per a formació reglada

Consulta el catàleg d’aquesta temporada i coneix totes les novetats!

Ja està disponible el catàleg de la temporada 2023-2024 per a formació reglada. Des de mitjans del curs passat, l’equip tècnic i educatiu del programa ha estat treballant per fer una renovació de l’oferta educativa tenint en compte les valoracions tant del mateix l’equip educatiu, com dels participants i de diferents experts en educació ambiental. A més, s’ha treballat en consonància amb les línies estratègiques del nou Programa metropolità d’educació per a la sostenibilitat 2030 (PMES2030), amb nous aprenentatges i metodologies per adaptar-se a la nova realitat i als reptes socials i ambientals a què la societat ha de fer front. Quines són les novetats principals?

Activitat nova sobre energia i petjada de carboni

Canviem la petjada: per a joves de cicle mitjà i superior de primària i primer cicle d’ESO. Aquesta activitat vol donar a conèixer l’impacte ambiental i la petjada de carboni que hi ha darrere del nostre consum energètic. Dona estratègies per reduir-lo i ser consumidors més sostenibles. Tot això es duu a terme mitjançant diverses dinàmiques centrades en la ludificació, és a dir, a través del joc i basat en la presa de decisions.

Activitats noves sobre el cicle de l’aigua

Tanca l’aixeta!: activitat dirigida a infants d’educació infantil i cicle inicial de primària en la qual s’explica el cicle natural de l’aigua mitjançant un conte sobre la història d’una gota, la Cel. Finalment, es fa una petita dinàmica per entendre el cicle urbà de l’aigua i es parlarà de bones pràctiques per tal de fer un bon ús de l’aigua.

Cada gota val mil: activitat a l’aula per a nens i nenes de cicle mitjà i superior de primària en què s’aprèn tant el cicle natural de l’aigua com l’urbà. S’expliquen els diferents reservoris d’aquest element que tenim a la natura i les conseqüències del canvi climàtic envers els recursos hídrics. S’introdueix el concepte d’aigua virtual i es destaca la importància de fer-ne un ús conscient i sostenible. Finalment, s’explica el tractament de depuració de l’aigua i l’impacte dels impropis al sistema.

Finit o infinit?: aquesta activitat, dirigida a l’alumnat de secundària, explica que l’aigua, tot i ser un recurs renovable, pot no estar disponible per a les persones si no se’n fa un bon ús i no es gestiona correctament. S’exposa el procés de tractament que es duu a terme per tal de depurar-la i potabilitzar-la passant des de la captació fins al seu retorn al medi (cicle urbà de l’aigua). S’introdueixen conceptes com l’aigua virtual i els principals reptes que es troben les depuradores d’aigües residuals urbanes com per exemple l’eliminació dels impropis. Finalment, es plantegen hàbits de consum sostenibles i les alternatives que s’estan implantant per fer front a la sequera i a la manca d’aigua potable.

Activitats noves sobre el cicle de residus i recursos

El viatge del Recuc: aquesta activitat a l’aula, dirigida a segon cicle d’educació infantil i primer cicle de primària, compta amb un personatge, el Recuc, que ens explicarà el viatge dels residus orgànics. Es reflexionarà sobre l’origen d’aquests residus, com podem contribuir cadascú de nosaltres a evitar el malbaratament alimentari i el tresor en què es converteix la brossa orgànica si la separem correctament.

Menys és més: dissenyada per a l’alumnat del cicle mitjà i superior de primària, es basa en la importància de reduir, reutilitzar i reciclar els residus. Es mostra la mitjana de residus generats pels habitants de l’àrea metropolitana de Barcelona. Es realitza un joc que consisteix a classificar els residus domèstics i després es fa una petita reflexió sobre com els hàbits de consum afecten a la quantitat de residus generats. Es tracta el concepte de residu i es juga a crear nous objectes amb els residus i així s’introdueix el concepte de reciclatge.

Les 7 R: amb el diagrama de l’economia circular com a element transversal de l’activitat, s’expliquen els impactes de la generació de residus, el tractament que es duu a terme i la necessitat de fer una separació correcta per tal de transformar-los en recursos. Es fa èmfasi en la prevenció de residus com aspecte clau de l’economia circular (reutilització, reparació, etc.). A través d’un debat de rol i un concurs de mites, s’apropen els alumnes a la realitat que envolta el món dels residus i el paper essencial que tenim per tractar-los. Dissenyada per a públic de secundària.

Més que tela: dirigida a alumnat de primària (cicle mitjà i superior), ESO, batxillerat i CFGM. El tema gira entorn de la moda sostenible i els residus tèxtils i s’aborden les qüestions socials i ambientals relacionades amb la indústria tèxtil. Les activitats estan dissenyades per conscienciar sobre l’impacte de la producció tèxtil i el consum de roba, buscant la participació activa del públic per fer autoreflexió, recerca i per posar en comú de les seves conclusions.

A més, en breu podreu gaudir d’una experiència renovada a les visites guiades als ecoparcs. Aviat us ho explicarem!

Al web http://compartimunfutur.amb.cat, trobareu tota la informació per a cadascuna de les activitats. També podeu seguir-nos a les xarxes socials per estar al corrent de totes les novetats i interactuar amb la nostra comunitat.
Recordeu que reservar-les, podeu utilitzar el formulari de la nostra pàgina web o posar-vos en contacte amb la Central de Reserves trucant al 93 238 93 51, o bé enviar un correu electrònic a reserves.compartim@amb.cat.

Si sou un centre d’educació especial i voleu fer una activitat del programa, o bé voleu sol·licitar el nostre suport per dur a terme un projecte ApS, o si teniu preguntes específiques també podeu contactar amb el Servei d’Assessorament de Compartim un Futur, a través del telèfon 671 33 23 12 o del correu electrònic assessoria.compartim@amb.cat.