Entrevista a Raül Toran, responsable de divulgació científica de l’ISGlobal

  1. Explica breument la teva formació i trajectòria professional.

Soc llicenciat en Ciències Físiques per la Universitat de València (UV). Vaig cursar el Màster en Comunicació Científica a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) el 2002, i el Màster en Salut Ambiental a la UV i UIMP (Universitat Internacional Menéndez-Pelayo). Soc responsable de Divulgació Científica de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), on coordirno la Unitat de Cultura Científica (UCC+i). Tinc més de 22 anys d’experiència en comunicació i divulgació científica en diferents centres de recerca com l’ISGlobal, l’Institut Català de Ciències Cardiovasculars (ICCC), l’Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) i l’Associació de Productors d’Energies Renovables (APPA). Soc project manager de l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC). Anteriorment vaig ser-ne president, vicepresident, secretari general i tresorer. També soc professor del Postgrau d’Innovació en Educació Científica de la Fundació Catalunya-La Pedrera i col·laboro amb Fundació “la Caixa” en l’organització del cicle LiveTalk de CosmoCaixa.

2. Quins diries que són els projectes més rellevants que heu portat a terme amb relació a l’educació ambiental des de l’ISGlobal?

A l’ISGlobal hem coordinat diversos projectes relacionats amb l’educació ambiental, com ara:

  • El projecte de ciència ciutadana europeu Cities-Health, per implicar la ciutadania en totes les fases per cocrear un projecte sobre contaminació atmosfèrica i salut.
  • El projecte BiblioLab Ciència a les biblioteques de Barcelona, per treballar l’urbanisme i la salut.
  • El projecte LAB CSU (Laboratori de Salut Urbana), coordinat per l’ISGlobal (Celia Santos) i LICHEN (Matias Verderau) per analitzar els contaminants ambientals a Trinitat Vella i desenvolupar prototips de solucions innovadores al barri.
  • El cicle sobre emergència climàtica realitzat a CaixaForum Macaya, Girona, Tarragona, Palma i València.
  • El projecte Oasi Climàtic, per detectar refugis climàtics a Nou Barris.

En tots aquests projectes hem col·laborat amb diverses entitats del territori i estem oberts a col·laborar amb moltes més entitats en projectes d’educació ambiental i salut.

3. Ens podries explicar amb més detall el projecte Oasi Climàtic?

El projecte Oasi Climàtic, coordinat per l’ISGlobal, Lemur i Tarpuna amb el suport de les subvencions pel clima de l’Ajuntament de Barcelona, va implicar una comunitat de joves i gent gran del districte de Nou Barris per detectar llocs frescos al barri i imaginar solucions per fer front a la calor a l’espai urbà. L’objectiu va ser fomentar la seva consciència cap a l’emergència climàtica, fent una connexió amb el barri i, alhora, oferint solucions col·lectives i innovadores al mateix entorn. El projecte ha tractat d’empoderar la població local en la detecció i disseny de refugis climàtics a l’espai urbà. Es van idear accions amb la ciutadania com la creació de càpsules formatives en temes climàtics, el desenvolupament de dinàmiques de vinculació i cohesió a partir de reptes estratègics com el clima i la salut en diversos espais a Nou Barris, la detecció de grups motor i la creació de xarxa, promovent l’intercanvi de coneixements entre els participants al barri a través de les entitats existents.

4. Quines col·laboracions o sinergies creus que haurien de millorar per arribar a tota la ciutadania i transmetre l’emergència climàtica de manera eficient?

S’haurien de fomentar col·laboracions entre centres de recerca relacionats amb l’emergència climàtica, altres entitats que treballen aquests temes amb la ciutadania com aules ambientals, centres cívics i biblioteques, centres educatius i decisors polítics (ajuntaments, AMB, etc.). Estan sortint iniciatives interessants per treballar amb l’alumnat i la ciutadania general l’emergència climàtica des de baix cap a dalt a través de l’educació ambiental i la ciència ciutadana. L’alumnat pot fer de vector per difondre els coneixements i la recerca de l’emergència climàtica cap a la resta de la societat. Des del projecte Oasi Climàtic vam fer una sèrie de càpsules educatives que s’adapten a tots els nivells educatius per apropar l’emergència climàtica a la població general.

5. Expressa un desig ambiental per a les generacions futures.

El meu desig seria que les grans empreses que més gasos amb efecte hivernacle emeten als països més contaminants es comprometin a reduir de manera efectiva i sostinguda les seves emissions fins que siguin climàticament neutres. Un altre desig seria que els països en vies de desenvolupament puguin desenvolupar-se fent servir tecnologies i energies el més netes possible per no repetir les errades que hem fet els països desenvolupats. També m’agradaria que tothom estigui més conscienciat sobre l’emergència climàtica i fer un consum més responsable dels recursos (energia, aigua, materials, etc.), potenciant les 3R (reduir, reciclar i reutilitzar) entre tota la població.